Atlas, ombygge till café racer
Moderatorer: Per G, Moderatorgruppen
Atlas, ombygge till café racer
Som man en gång i tiden sa i internets början... "Denna sida är under uppbyggnad". Material kommer.
In due time.
In due time.
Senast redigerad av 1 camenius, redigerad totalt 29 gånger.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Hämtade i torsdags tank, dyna, skärmar samt transminssionskåpa och andra "svart-delar" hos Håkan Sundelin i Ransta utanför Västerås. Han är troligen en av landets bästa och mest noggranna lackerade, med kö av Rolls Roys och andra dyrgripar som ska lackeras, i sin verkstad (några kan anas på småbilderna på väggen bakom honom). Nu har han alltså även haft så fina prylar som chassidelar till en Norton Atlas 750 cafe racer där.
Att han -med tanke på hantverket och den noggranna hanteringen- inte har svinpriser, gör honom till den jag alltid återvänder till när det gäller mina hojar. Om knappat ett år hoppas jag att han får delarna till Commandon, så redan nu funderar jag på vilken färg de ska få.
Att han -med tanke på hantverket och den noggranna hanteringen- inte har svinpriser, gör honom till den jag alltid återvänder till när det gäller mina hojar. Om knappat ett år hoppas jag att han får delarna till Commandon, så redan nu funderar jag på vilken färg de ska få.
- Bilagor
-
- minskad håkan.jpg (578.95 KiB) Visad 9944 gånger
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
- Bjarne Petersen
- Äger nästan forumet
- Inlägg: 643
- Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Atlas, ombygge till café racer
Annorlunda men snyggt! Blir jobbigt med första repan...
Re: Atlas, ombygge till café racer
Jo, men jag har nu tänkt att inte skaffa mig repor. I så fall får jag väl lägga på min originaltank som också är nylackad.
Annorlunda? Troligen men jag hoppas att det blir snyggt... erkänner en liiiiiiiten tvekan. Så får man ju inte känna när allt är nygjort, men, men ...bara att fortsätta spåret och hoppas och tro att helhet blir ok.
Annorlunda? Troligen men jag hoppas att det blir snyggt... erkänner en liiiiiiiten tvekan. Så får man ju inte känna när allt är nygjort, men, men ...bara att fortsätta spåret och hoppas och tro att helhet blir ok.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Efter en del funderingar kunde jag inte låta bli att testa. Jo, det kommer att bli bra. Tycker i alla fall jag. 

- Bilagor
-
- minskad, IMG_5755.JPG (461.14 KiB) Visad 9916 gånger
-
- minskad, IMG_5756.JPG (449.08 KiB) Visad 9916 gånger
-
- minskad, IMG_5757.jpg (479.24 KiB) Visad 9916 gånger
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
...å så en till:
- Bilagor
-
- minskad, IMG_5754.JPG (447.98 KiB) Visad 9916 gånger
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Mycket snyggt!
Re: Atlas, ombygge till café racer
Skitfräckt bygge Lasse! Gratulerar!
En fundering jag har är om du har enkel eller dubbel förgasare? Är det dubbla hur har du i så fall fått plats med de koniska luftfiltren som jag kan ana på bilderna tillsamman med original oljetanken.
Fabrikat och dimensioner på luftfiltren?
Är det Amal 930?
En fundering jag har är om du har enkel eller dubbel förgasare? Är det dubbla hur har du i så fall fått plats med de koniska luftfiltren som jag kan ana på bilderna tillsamman med original oljetanken.
Fabrikat och dimensioner på luftfiltren?
Är det Amal 930?
Jalle Axelsson
Katrineholm
Katrineholm
- Magnus Jönsson
- Administratör
- Inlägg: 420
- Blev medlem: 06 sep 2006 8:50
- Ort: Ör, Växjö
- Kontakt:
Re: Atlas, ombygge till café racer


Nuvarande leksaker:
Norton Commando 750 Cafe racer -71
Yamaha GTS 1000 -98 (navstyrd sporttourer)
Honda ATC 200 -84 (3 hjul)
+ ett antal äldre mopeder o traktorer mm...
Norton Commando 750 Cafe racer -71
Yamaha GTS 1000 -98 (navstyrd sporttourer)
Honda ATC 200 -84 (3 hjul)
+ ett antal äldre mopeder o traktorer mm...
Re: Atlas, ombygge till café racer
Robban: Tack, tack!
Jalle: Tack! Tack!
Mitt i prick, "du vet vad du snackar om". Det märks på din fråga.
De dubbla förgasarnas luftfiler får egentligen inte plats, varken bredvid varandra eller mot oljeburken. Det första problemet löste jag genom att acceptera att mellan filtren och burken finns inte ens utrymme för det berömda håret (vilket kan medföra att burken nöts lite, lite). Det andra löste jag med hjälp av en brysk metod a lá hammare. Min tveksamma hantering syns (nästan) inte. Det är KN-filter. Finns fler liknande i samma modell från andra leverantörer, men dessa var de som gick in bäst eftersom de var "kortast".
Sökte först med ljus och lykta efter de KN-filter jag satte på min gamla Trident, alltså tre i rad. Se bilder nedan. Flera personer sa att... "...det går icke!". men jag tillverkade atrapper och kollade, jodå, det gick med någon millimeter till godo.
Har dock inte hittat någon som säljer dem idag. Tacksam för tips om någon hittar sådana små godingar.
Ja, Amal 930.
Magnus: Tack, tack. Behövde nog höra det där. Var lite tveksam eftersom färgval är icke ortodoxt, om man säger så... Men tror hojen blir bra i slutändan. Annars var jag inledningsvis inriktad på en svart, faktiskt en nästan exakt som Hasses svarta nedan. Men hade jag följd den idén hade det varit som om jag kopierat honom, Hade känts fantasilöst. Eller som Planefeldts, som också är en verklig inspiration att kika på. Båda är superfina tycker jag.
Jalle: Tack! Tack!
Mitt i prick, "du vet vad du snackar om". Det märks på din fråga.
De dubbla förgasarnas luftfiler får egentligen inte plats, varken bredvid varandra eller mot oljeburken. Det första problemet löste jag genom att acceptera att mellan filtren och burken finns inte ens utrymme för det berömda håret (vilket kan medföra att burken nöts lite, lite). Det andra löste jag med hjälp av en brysk metod a lá hammare. Min tveksamma hantering syns (nästan) inte. Det är KN-filter. Finns fler liknande i samma modell från andra leverantörer, men dessa var de som gick in bäst eftersom de var "kortast".
Sökte först med ljus och lykta efter de KN-filter jag satte på min gamla Trident, alltså tre i rad. Se bilder nedan. Flera personer sa att... "...det går icke!". men jag tillverkade atrapper och kollade, jodå, det gick med någon millimeter till godo.

Ja, Amal 930.
Magnus: Tack, tack. Behövde nog höra det där. Var lite tveksam eftersom färgval är icke ortodoxt, om man säger så... Men tror hojen blir bra i slutändan. Annars var jag inledningsvis inriktad på en svart, faktiskt en nästan exakt som Hasses svarta nedan. Men hade jag följd den idén hade det varit som om jag kopierat honom, Hade känts fantasilöst. Eller som Planefeldts, som också är en verklig inspiration att kika på. Båda är superfina tycker jag.
- Bilagor
-
- IMG_4461.JPG (598.7 KiB) Visad 9864 gånger
-
- luftfilter, trident 001.jpg (377.43 KiB) Visad 9864 gånger
-
- jag på triden, minskad,t 001.jpg (400.06 KiB) Visad 9864 gånger
Senast redigerad av 3 camenius, redigerad totalt 1 gång.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Planefeltds:
- Bilagor
-
- 2012, västkustträffen (34).JPG (734.59 KiB) Visad 9864 gånger
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Kolla på Planefeldts snygga mätare. Står upp lite a lá Velo Thruxton. Så vill jag också ha, så jag har egentillverkat en "vinklad" mätarhållare som även rymmer oljetrycks- och volt-mätare. Den senare ska jag nog byta mot ampearemätare eftersom original a-mätare (sitter i lykthuset) skyms av hållaren jag tillverkat.
Hade kanske varit snyggare med vita tavlor i mätarna? Får väl öka Biltemas omsättning och testa. Kanske.
En annan som löst detta snyggt är Bjarne Petersen. Kikar man på hans bilder (på hans cafe racer) verkar han satt dit hållare från en Trident (150:a) eller Rocket 3.a (Mk1:an). Kolla här: http://motorstopp.blogspot.se/
Ursäkta dålig bild, men ni fattar nog:
Hade kanske varit snyggare med vita tavlor i mätarna? Får väl öka Biltemas omsättning och testa. Kanske.
En annan som löst detta snyggt är Bjarne Petersen. Kikar man på hans bilder (på hans cafe racer) verkar han satt dit hållare från en Trident (150:a) eller Rocket 3.a (Mk1:an). Kolla här: http://motorstopp.blogspot.se/
Ursäkta dålig bild, men ni fattar nog:
- Bilagor
-
- IMG_5761, minskad,.JPG (366.43 KiB) Visad 9864 gånger
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Hej Lasse
Jag tror du behöver en sådan här till ditt fina bygge
http://electronicademotos.es/tienda/pro ... fa6a4e9497
MVH Krister
Jag tror du behöver en sådan här till ditt fina bygge
http://electronicademotos.es/tienda/pro ... fa6a4e9497
MVH Krister
Gillar tubsockor och sandaler
Re: Atlas, ombygge till café racer
Hej Krister. Jo det skulle säkert vara bra men då måste man vara duktig på sådanadära plus och minus elektroner.... och det är inte min starka sida, om man säger så. Får väl konsultativ dig lite mer ingående när det börjar dra ihop sig framöver.
Närmast nu ligger sökande efter en bra sadelmakare som kan fixa dyna så den blir "sittvänlig". Hörde faktiskt på årsmötet att en medlem i Eskilstunatrakten är duktig. Funderar på att fråga honom. Om inte det verkar vara en bra lösning, finns tydligen en sadelmakare som annonserat på Gyllene Hjulet i Surahammar. Tror hon (sadelmakaren) finns i Strömsholmstrakten vilket ju är nästgårds.
Närmast nu ligger sökande efter en bra sadelmakare som kan fixa dyna så den blir "sittvänlig". Hörde faktiskt på årsmötet att en medlem i Eskilstunatrakten är duktig. Funderar på att fråga honom. Om inte det verkar vara en bra lösning, finns tydligen en sadelmakare som annonserat på Gyllene Hjulet i Surahammar. Tror hon (sadelmakaren) finns i Strömsholmstrakten vilket ju är nästgårds.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Så är jag då äntligen igång igen med min Atlas. En blivande café racer. Nåja, racer... men inspirerad av café racer-stuket i alla fall.
Med hjälp av två starka söner -med överarmar som mina tjock lår- flyttade vi hojen till ett höj- och tänkbart arbetsbord på vilken hojen kan stå på hjulen. Plockade bort trans och koppling eftersom jag glömt sätta dit centralstöd. Stödet, ja båda stöden måste monteras innan innersidan av transkåpan sätts på plats.
Någon dag får den stå lite provisoriskt fastdragen med spännband som på bilden.
Centralstöd på en "café racer"? Japp. Körde min Rocket tre utan centralstöd och fick utanför Skövde punktering. Inte så kul att hålla hojen med en hand och laga punktering med den andra. Nåja, så gjorde jag kanske inte inte, men vill man av någon anledning ställa hojen och fixa med exempelvis ett däck, ja då ska man ha centralstöd. Det lärde jag mig "the hard way".
Observera backdäcket som gör att hojen ser ut som en dragster bakifrån. Är enbart ett substitut och ska alltså ersättas.
Med hjälp av två starka söner -med överarmar som mina tjock lår- flyttade vi hojen till ett höj- och tänkbart arbetsbord på vilken hojen kan stå på hjulen. Plockade bort trans och koppling eftersom jag glömt sätta dit centralstöd. Stödet, ja båda stöden måste monteras innan innersidan av transkåpan sätts på plats.
Någon dag får den stå lite provisoriskt fastdragen med spännband som på bilden.
Centralstöd på en "café racer"? Japp. Körde min Rocket tre utan centralstöd och fick utanför Skövde punktering. Inte så kul att hålla hojen med en hand och laga punktering med den andra. Nåja, så gjorde jag kanske inte inte, men vill man av någon anledning ställa hojen och fixa med exempelvis ett däck, ja då ska man ha centralstöd. Det lärde jag mig "the hard way".
Observera backdäcket som gör att hojen ser ut som en dragster bakifrån. Är enbart ett substitut och ska alltså ersättas.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Centralstödets fjäder monterad. Enkelt med detta egentillverkade verktyg. Dock satt förstås luftinsuget och en del av förgasaren i vägen.
Att hojen står på centralstödet känns bra eftersom det är lite säkre om något band av någon anledning skulle svacka eller luften börjar pysa ur ett däck.
Någon som har ett aluminiumskydd som sitter i transen runt drev, stator och rotor, till salu? Mitt ser ut som på bilden nedan.
Att hojen står på centralstödet känns bra eftersom det är lite säkre om något band av någon anledning skulle svacka eller luften börjar pysa ur ett däck.
Någon som har ett aluminiumskydd som sitter i transen runt drev, stator och rotor, till salu? Mitt ser ut som på bilden nedan.
- Bilagor
-
- IMG_7112.jpg (4.87 MiB) Visad 9385 gånger
-
- IMG_7109.JPG (7.25 MiB) Visad 9385 gånger
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Så är i alla fall gaffeln klar. Är barnsligt förtjust i de brittiska reg-skyltarna så en sådan ska naturligtivs finns på framskärmen. (Småskruvarna som sticker ut lite ska kapas förstås.) Självklart är det mitt svenska reg-nummer på skyltarna.
Egentligen ska ju en äkta café racer vara så lätt som möjligt och då är ju både reg-skylt och extra mätare (volt-mätaren ska bytas till amp-mätare) jag sätter på, extra vikter. Därför är det väl bäst att skriva att jag gör en "café racer inspirerad hoj" så inte de ortodoxa café-byggarna reser hår.
Mätarna sitter i en egentillverkad konsol som vinklats. Då sticker mätarna upp så där fräckt.
Egentligen ska ju en äkta café racer vara så lätt som möjligt och då är ju både reg-skylt och extra mätare (volt-mätaren ska bytas till amp-mätare) jag sätter på, extra vikter. Därför är det väl bäst att skriva att jag gör en "café racer inspirerad hoj" så inte de ortodoxa café-byggarna reser hår.
Mätarna sitter i en egentillverkad konsol som vinklats. Då sticker mätarna upp så där fräckt.
- Bilagor
-
- IMG_7313.JPG (6.72 MiB) Visad 9315 gånger
-
- IMG_7318.jpg (4.67 MiB) Visad 9315 gånger
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Å sen är låset till dynan fixat med en nyckel som passar. Låssmeden blev överlycklig eftersom det..."äntligen ett lås som inte är digitalt! Har du fler jag kan få fixa?!"
Nu kan facket både öppnas och låsas så ingen snor den lilla pilsnerburk jag kan ha däri. Eller nåt...
(Jo jag vet att detta inte är så intressant, men för fan, sidan måste ju ha några inlägg. Var är alla?)
Nu kan facket både öppnas och låsas så ingen snor den lilla pilsnerburk jag kan ha däri. Eller nåt...
(Jo jag vet att detta inte är så intressant, men för fan, sidan måste ju ha några inlägg. Var är alla?)
- Bilagor
-
- IMG_7157.JPG (5.51 MiB) Visad 9313 gånger
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Lasse, har inte följt den här tråden (självupptagen?), Du är ju duktig med cykeln! Centralstöd bra, bara en sån sak som att smörja kedjan. Gillar också soffan, snygg!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Re: Atlas, ombygge till café racer
Vad är vitsen med amperemätaren? Tycker du ska ha voltmätaren kvar istället, den har du mer nytta av! 

Re: Atlas, ombygge till café racer
Nja, jag ska nog ha båda. Men inget gjort i garaget sedan länge. Blir uppryckning i november, hoppas jag. 
Borde hunnit iväg till dig och svetsats lite på 16H:n åxå, men, men... är man pensionär så har man dåligt om tid, som du vet.

Borde hunnit iväg till dig och svetsats lite på 16H:n åxå, men, men... är man pensionär så har man dåligt om tid, som du vet.

Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Re: Atlas, ombygge till café racer
Jo tack har märkt det på alla pensionärer i bekantskapskretsen. 
