Brages Mc-hörna del 2

Här kan allt om motorcyklar diskuteras

Moderatorer: Per G, Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 15 jun 2016 0:04

1-DSC04091.JPG
1-DSC04091.JPG (166.62 KiB) Visad 11430 gånger
Ja nu måste jag få till bilderna i Kb istället för Mb. Bilderna tar annars "slut" och tog lång tid att visa.

Jag börjar med den nya trenden som kanske inte är min stil men maffiga o tjusiga(?) o nån nytta är bagage lådorna som släpar i marken, tills ngn. trodde att det finns luftfjädring och höjer hojen när det skall åkas, och tacka för det, hur ska man annars komma runt en kurva i fart? Men värst är det nya(?) modet med höga styren sk. aphängare (i metervara?) dock inte på visad cykel. Sågs på Custom Bike Show nu i juni.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jun 2016 0:01

8-DSC04149-001.JPG
8-DSC04149-001.JPG (177.02 KiB) Visad 11409 gånger
När jag ändå är inne på ämnet, å denna från Norge, nu är dom bäst igen(?)
Nån form av konstverk är det allt med den här stilen, hoppas bara att dom funkar bra att köra.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jun 2016 0:11

2-DSC04112-001.JPG
2-DSC04112-001.JPG (209.04 KiB) Visad 11409 gånger
Den här är inte så dum, snyggt bygge. På denna typ/årsmodell är det betydligt lättare att byta drivremmen, man behöver inte lossa bakgaffeln, å andra sidan håller remmarna minst 10000mil. Kedja är stenålder, men det går bra att i onödan montera belt i transen på Commando.....
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 18 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jun 2016 0:18

04-DSC04118.JPG
04-DSC04118.JPG (202.61 KiB) Visad 10840 gånger
3-DSC04119-001.JPG
3-DSC04119-001.JPG (203.86 KiB) Visad 11409 gånger
Ja vad ska man säga, skända Norton, å varför osmord kedja, och den numera trenden ingen framskärm mm.mm.
Men Ok, broms finns!

Idag 23 aug. -016 var jag på ICA o titta i tidnings stället, tar upp Allt om Mc å bläddrar, vad får jag se, ett repotage från Norrtälje träffen där denna Norton vann Caf'e klassen!!
Nu hänger jag inte med längre! Jag säger bara Vaa? Hej Kalle! Tiden är ur led, allt annat hade varit bättre!
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 23 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jun 2016 0:26

4-DSC04121-001.JPG
4-DSC04121-001.JPG (208.63 KiB) Visad 11409 gånger
Här ser det bättre ut! Nästan snyggt Cafe' bygge, ramen känner jag inte igen, verkar vettig, luftfilter å riktiga bromsar, men så var det framsk.....
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 18 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jun 2016 0:36

5-DSC04128-001.JPG
5-DSC04128-001.JPG (208.43 KiB) Visad 11409 gånger
Kan inte låta bli att imponeras av HD Cafe' byggen, om inte annat ser dom brutala ut och har säkert kraft i överflöd, men inte snabbast på favorit vägen där Norton bla. är överlägsen om detta är det viktigaste, men som sagt HD Cafe' är inte fel med sin utstrålning och sköna motorgång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jun 2016 0:46

12-DSC04130.JPG
12-DSC04130.JPG (121.54 KiB) Visad 10840 gånger
6-DSC04132-001.JPG
6-DSC04132-001.JPG (115.94 KiB) Visad 11409 gånger
Hej Kalle! Detta bjöds också i Norrtälje Showen! Verkligen vågade Proffs-hopp som publiken uppskattade!
All heder åt Norrtälje Twin Club som varje år bjuder oss hojåkare detta Mc evenemang!
Inget stök eller bråk bara Mc- intresserade människor. Tack för det!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 18 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jun 2016 1:11

1-DSC03982.JPG
1-DSC03982.JPG (188.77 KiB) Visad 11408 gånger
Ja Ducati vilar inte på hanen, det produceras vilt med körglada cyklar med Attityd!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 18 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jun 2016 1:45

1-DSC03892.JPG
1-DSC03892.JPG (150.71 KiB) Visad 11408 gånger
[attachment=0]1-DSC03892.JPG

Vad är det här? Jo "Bröderna Bäver" , en ynnest att känna för deras skicklighet, som också hjälpt mig med svavn. fräsn. o div. verktyg o konstruktioner både till min bilverkstad o hobby (Mc)
Här ett par fantastiska ångmaskiner i mini format som dom tillverkar det mesta själva, t.o.m. de små skruvarna å muttrar!
De är ingen ide' att försöka själv o svarva el. fräsa, dom gör det bättre!
Bilagor
2-1-DSC03895.JPG
2-1-DSC03895.JPG (136.53 KiB) Visad 11408 gånger
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jun 2016 2:22

1-DSC03953.JPG
1-DSC03953.JPG (131.44 KiB) Visad 11408 gånger
Här en sann-Mc- entusiast, 3st Goldstar, G50, Manx, HDracer, 3cyl. Rob North Racer och en massa Ducati o annat.

Åker ståndsmässigt i Ferrari F430 o värsting "Audi" numera då han har besvär med kroppen, men förr var han med å drog med oss grabbar här i Roslagen, detta från Södertälje där han bor, vi träffades tid. förmiddag i Vaxholm då hade han ofta med ngr. Mc-kompisar, alla på Ducati (nästan) sedan kaffefrukosten var avklarad vidare genom Roslagen (som är svårslagen) på av mig funna Mc-vägar till slutmålet Grisslehamn o Singö där räkmacka väntar, förut var det strömmings macka men det var för bra så ägaren fick inte vara kvar, jante-lagen gjorde sig påmind, (konkurent?)
Mittbilden, är en racer HD som jag själv blev vittne till under tävling i Linköping där denna HD hade en hård kamp med en Robb-North Traja/BSA 3cyl, dom var överlägsna o växlade ledning genom hela loppet som HDn vann! Mot en snabb Robb-North! Man trodde inte sina ögon! Racing var det!
Bilagor
09-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 013.JPG
09-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 013.JPG (104.04 KiB) Visad 10094 gånger
2-DSC03948.JPG
2-DSC03948.JPG (135.94 KiB) Visad 11408 gånger
Senast redigerad av 3 Bragfjord, redigerad totalt 2 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jun 2016 2:53

2-DSC03426.JPG
2-DSC03426.JPG (144.23 KiB) Visad 11407 gånger
Här en av Norton-Anders fina cyklar, 600 tror jag, och han använder dom!
Han är av den lyckliga årgången då Engelska cyklar var som populärast, av det han berättar så åktes det så det stod härliga till och av detta blev ngr. duktiga tävlingsåkare. Intressant att höra honom berätta om alla dragningar, bla. en ovanlig insident då första killen körde på en grävling så han vurpade, utan större skada (?) En bilist stannade för att klubba grävlingen som var skadad men då hoppade denna upp o bet bilisten i armen så att han fick åka till sjukan! Ridå...
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jun 2016 3:13

1-DSC03444.JPG
1-DSC03444.JPG (120.82 KiB) Visad 11406 gånger
Man blir inte oberörd av en fin jänkare, en otrolig fin bilkultur som inte kommer igen, men många renoverar o snyggar till för att bevara dessa godingar. Här en Cheva som jag tycker mycket lyckad modell i klass med de finaste.
Sånt här ses på Nifsta/Gottröra på torsdagar!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 19 jun 2016 0:41

3-DSC02961.JPG
3-DSC02961.JPG (128.93 KiB) Visad 11396 gånger
1-DSC02989.JPG
1-DSC02989.JPG (104.51 KiB) Visad 11396 gånger
Också Tjusiga bilar, alltså Ford Crown Viktoria! (Nifsta/Gottröra)
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 19 jun 2016 0:54

2-DSC02980.JPG
2-DSC02980.JPG (148.68 KiB) Visad 11396 gånger
Åter till ordningen, Mc var det. Ja här är en av mina mest uppskattade favoriter, AJS el. Matchless 650cc för den fina o snygga motorn mm. och trevlig att köra! Kan inte jämföras med Commandon som är modernare, men de tid. Engelska cyklarna får en match trots en dålig frambroms, men de hade dom andra också!

14/10 -016
Ang. motorn, som är ngt utöver de vanliga engelska konstruktionerna. 3 lag. vevaxel, sep. cyl. o toppar, dubbla oljepumpar, bara kugghjul i reg. sidan som är tyst p.g.a. oljepumparna dämpar, inbyggt oljefilter! Dubbla kammar, excenter just. av ventilspel, avgasrören är bara inskjutna i topparna men funkar, min erfarenhet gäller 650 mod. o det var en trevlig bekantskap! Se det snygga luftfiltret! (ej org. ?)
V-låd kan vi, AMC som är Ok men transen kan inte jämföras med Commandon som är överlägsen, utan det är vanlig std. med enkelkedja, vilket räcker om bara olja finns. Men transkåpan.... med alla skruvar, det var väl nu ordet gängsallad kom till å inte var den tät för det(?)
Där är Commandon ett skolexempel med sin fina transmission o tät dessutom!
Royal Einfield är också en påkostad konstruktion som jag inte vet så mycket om, men verkar intressant, den kallades i reklamen för motorcyklarnas Rolls-Royce!
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 16 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 19 jun 2016 1:12

4-DSC02937.JPG
4-DSC02937.JPG (145.66 KiB) Visad 11396 gånger
Silverpil var det! Sådan hade jag som 16åring, de var en spännande tid kommen från en Rex moped, nu gick det undan!
175cc 75kg flyttar på sig, naturligtvis blev det Flink-topp o effektdämpare! Men framgaffeln var för svag vilket jag fick testa i en grop i lösgruset flygande över styret då gaffeln böjde sig så framhjulet låste sig mot ramröret!
Menpå den tiden låg bilar o gamla Mc på soptippar, bara plocka, jag hittade en gammal Norton med riktig teleskop gaffel som jag snyggade till och mont. Sen var det bara å gasa igen! Kul cykel.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 30 jun 2016 1:41

1-000002-001.JPG
1-000002-001.JPG (190.23 KiB) Visad 11349 gånger
Långåkar Åke kom en dag med sin trogna R60, men helt ombyggd! Nu helt plötsligt till Cafe' cykel med halvkåpa och Norton gaffel!
Och titta på avg. rörsdragningen, bra Åke!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 30 jun 2016 2:08

1-000009-001.JPG
1-000009-001.JPG (133.68 KiB) Visad 11348 gånger
Bertil som flyttade till USA, här på en Interstate vid mitt hyrda garage för länge sen, med ny kamaxel, inga släpvagnar här, han kör hem i halkan! Före denna hade han både Honda 750 o Kawa 900 men sedan trogen Norton, nu i USA 750 Roadster.
Även hans kompis (Hasse) på den tiden hade ägt 900 Kawa men återvände till Norton. Minns en gång när jag var hemma hos Hasse som var
en av dom riktiga knuttarna som även var bäst på grus(!) och väntade, så sa hans far, att nu när han återgått till Commando (850) jublar han! Sug åt Er!

"Kolla back-lyktan på min 304"
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 30 jun 2016 2:22

2-000003-001.JPG
2-000003-001.JPG (160.54 KiB) Visad 11348 gånger
Laverda, den älskade, snacka om maskin vilket hörs genom dom öppna dämparna, ståpäls alltså, Porsche liknande ljud....
Bra halvkåpa fin vägmaskin med komfort, över 90 hk räcker, och bromsar av bästa sort, en cykel man mår bra av.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 09 jul 2016 3:45

1-DSC04703.JPG
1-DSC04703.JPG (126.63 KiB) Visad 10455 gånger
5-DSC04671.JPG
5-DSC04671.JPG (126.25 KiB) Visad 10455 gånger
Var på Nifsta å visade Commandon på släpet då jag inte längre kan köra sporthoj pga. skadat h-ben. Men det här är min favorit Norton!
Efter många års åkande o ombyggnader är den nu som jag vill ha en potent Cafe' Racer! Den köptes ny -69 som Fast Back men ändrades omg. till
en mans cykel för fortkörning, det var då jag blev varse/besviken på den dubbel-nockade frambromsen så -71 blev det Dunstalls fina skivbromskit och
även 810cc! Då blev cykeln en riktig dräpare för sin tid och jag trivdes! Men även idag är den svårslagen på favoritvägen, tror jag......
Men många dragningar har det varit och en del avåkningar där jag förstått att Commandons ram inte tål detta som tex. Featherbed gör, så den är inne på sin tredje ram nu. Den första som var den skandal-lösa med fel förstärkning av styrhuvudet som då inte tålde mycket utan vek sig för minsta "krock"
Men det hade nog inte hjälpt med den senare ramen nu med ett undre ramrör till styrhuvudet, då jag körde in i en bil bakifrån så den i sin tur körde in
i bilen framför, förarna såg nåt rött komma farande över, det var jag....... men oskadd.
Ja det gör ont att inte kunna köra den idag, preparerad och med halvkåpa, trimmad motor, bra broms, hög 1a, tätstegad, med hög utväxling, bra nedläggningvinkel mm.
Den var tänkt för ban racing från början, men jag ville inte riskera cykeln å tyckte nog att den var för fin för detta så det blev annat ändå att köra med, å andra sidan skrotade jag som street-fighter rätt bra istället....... (Nej det är fel att kalla mig street-fighter, jag kör inte i stan eller dylikt, kommer rödlyse har jag kört fel, nej Cafe'-åkare stämmer bättre, ut på favorit vägen!)
Bilagor
3-DSC04701.JPG
3-DSC04701.JPG (149.58 KiB) Visad 10455 gånger
Senast redigerad av 6 Bragfjord, redigerad totalt 31 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jul 2016 1:32

05-DSC04294.JPG
05-DSC04294.JPG (146.85 KiB) Visad 10840 gånger
Var på Surahammars Mc museum i samband med resa till Hälsingland och hittade detta Cafe'- Norton-bygge som inte var så dumt, tyvärr var motorn inte mer än på 23hk vilket renderar den till India-Einfeld klassen, alltså ligger i vägen (författarens kommentar)
Såg ingen 2cyl Norton, men mycket annat sevärt.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jul 2016 1:46

08-DSC04278.JPG
08-DSC04278.JPG (154.99 KiB) Visad 10840 gånger
09-DSC04279.JPG
09-DSC04279.JPG (138.22 KiB) Visad 10840 gånger
Nu är jag där igen, jag bara älskar dessa motorer! Här Matchless 500 racer 50hk, super snygg motor men blev ingen hit pga. inte tillförlitlig har jag hört, tror ändå att det inte var ngt. alvarligt men är det tävling så måste det funka!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jul 2016 2:06

06-DSC04304.JPG
06-DSC04304.JPG (137.21 KiB) Visad 10840 gånger
Så det fick bli den här, denna var 7R 350cc, och 500cc G50 ser i stort sett likadan ut, båda med magnesium vevhus och var svåra konkurenter till Norton Manx. Fattar inte att jag missade att fota reg.-sidan som är snygg med kedjedriven överliggande kam.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jul 2016 2:19

1-DSC04288.JPG
1-DSC04288.JPG (145.36 KiB) Visad 10840 gånger
07-DSC04289.JPG
07-DSC04289.JPG (148.26 KiB) Visad 10840 gånger
Combi-Motors fina Traja bygge, här som cross, men fanns även som bancykel, 500cc 50hk skjuter på!
Kolla avgasrören som går in i nedre ramrören, då är det en Combi-Traja!
Surahammar var det.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 18 jul 2016 2:28

1-DSC04259.JPG
1-DSC04259.JPG (150.18 KiB) Visad 10840 gånger
En fin Rickman är aldrig fel, å denna var snygg! Det gick även med Honda motor......
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 06 sep 2016 0:44

1-DSC04632.JPG
1-DSC04632.JPG (198.04 KiB) Visad 10691 gånger
I lördags kom grannen med "ny" hoj igen, han hade tid. bla. en värsting Ducati men tyckte körställningen i längden blev för jobbig och skaffade en sån där högjulig BMW med näbb, sen har det varit lugnt, men nu gick det inte längre, den här hade mer normal körställning och Ducati är alltid beroendeframkallande!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 08 sep 2016 23:48

4-DSC04655.JPG
4-DSC04655.JPG (159.84 KiB) Visad 10663 gånger
3-DSC04653.JPG
3-DSC04653.JPG (137.66 KiB) Visad 10663 gånger
Nu var jag å rotade i "biblioteket" igen, ja man blir glad av de tid. nr. av Mcm. som här 1992 med en bra artikel om fina AJS, historik o omdömen, den här, ett prakt ex.!
1-DSC04657.JPG
1-DSC04657.JPG (149.11 KiB) Visad 10663 gånger
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 08 sep 2016 23:59

1-DSC04675.JPG
1-DSC04675.JPG (195.31 KiB) Visad 10663 gånger
Trevligt å se en Tribsa, den kommer till Nifsta varje år på träffarna. Motorn är den senare Bonnevillen som hade 750cc, 5vx o de senare förgasarna, de bästa komponenterna av resp. märke.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 23 sep 2016 1:08

1-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-46-19.JPG
1-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-46-19.JPG (175.03 KiB) Visad 10581 gånger
Hoppsan, vad folk har i sina garage! Skulle titta på hans fina Jänkare, jodå, blev inte besviken!
Men en "liten" sidogren var även Motorcyklar!
2-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-42-13.JPG
2-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-42-13.JPG (149.08 KiB) Visad 10581 gånger
Alltid tidlös skönhet, Triumph -67!
3-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-41-07.JPG
3-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-41-07.JPG (174.98 KiB) Visad 10581 gånger
Gold Star!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 23 sep 2016 1:28

4-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-39-00.JPG
4-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-39-00.JPG (154.08 KiB) Visad 10580 gånger
Vad ser man här? Jo, renoverad Produktions-Racer av självaste Wikström!
6-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-47-01.JPG
6-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 23-47-01.JPG (132.41 KiB) Visad 10580 gånger
Å han känner nog igen "hemma-skylten" där han är involverad på flera sätt om jag inte har fel.
Givetvis har han renoverat även Gold Staren ovan enl. äg. Hedemora alltså!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 23 sep 2016 1:36

5-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 00-58-13.JPG
5-Christer m. Indian, hemma hos Rolf 2016-09-17 00-57-56 2016-09-17 00-58-13.JPG (177.4 KiB) Visad 10580 gånger
Så har man en bror där bara det bästa duger,nåja, men imponerande med sina 1800cc
måste jag erkänna å säkert en duglig konkurrent till HD.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 07 okt 2016 0:33

1-DSC04821.JPG
1-DSC04821.JPG (156.94 KiB) Visad 10482 gånger
Återigen släng inte gamla Mc-tidn.! Nu/då var det MCM jag hittade denna snygga Triton! Å jag har upplevt den i verkligheten när den försvann på bakhjulet under uppväxlingar! Hojen är förädlad med bra grejor, proffs bygd står det i annonsen, de är bara att hålla med!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 16 okt 2016 1:28

3-DSC04845.JPG
3-DSC04845.JPG (169.21 KiB) Visad 10289 gånger
1-DSC04843.JPG
1-DSC04843.JPG (164.39 KiB) Visad 10419 gånger
Så blev Ducatin såld å de var inga problem, Duccen har ett stort samlarvärde vilket också visade sig nu! Folk letade upp mig och ringde flera år och ville köpa den.
Men nu var tiden inne, jag kan ju ändå inte köra den å än mindre starta den, det har min granne gjort.
Köpte den i slutet -70tal, körde den ngt. år, sedan plockade jag ner den för stor renovering då den hade haft ett hårt liv tid. på slutet resor till Italien av förra ägaren å inte var den vacker längre.
Men vid den tidpunkten startade jag bilverkstad och jobbade nattvakt på nätterna ifall verkstaden (hemma) inte skulle bära sig, därför blev Duccen liggande i delar många år, de var först jag sålt o flyttat till Rimbo som jag slutligen färdigställde den, men under tiden hände min olycka så jag har inte kört den färdig renov.
Ja det är en härlig cykel att äga o köra, 80 starka hk o låg vikt skjuter på och här talar vi om riktiga farter över 200km i ett stadigt chassi med bromsar! Kolla det lilla bakdrevet vilket ger en teoretisk fart över 240... Här är det inga kamremmar utan påkostad vinkeldrevs drivning och desmodronic ventilsystem, och vilket ljud ur Contidämparna! Hela cykeln är respekt! Och vacker! Tidlös ja!
Åter igen, det var bättre förr!?
Dia-0008.JPG
Dia-0008.JPG (270.23 KiB) Visad 7413 gånger
Så såg den ut när jag köpte den...
Senast redigerad av 3 Bragfjord, redigerad totalt 15 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna del 2

Inlägg av Bragfjord » 06 nov 2016 9:59

1-DSC04188.JPG
1-DSC04188.JPG (151.66 KiB) Visad 10265 gånger
Här från min Commando, där jag slipade bort sido-stöds fästet och mont. ett lätt Guzzi stöd istället, för säkrare nedläggn. ja, var det Cafe' Racer så är det! Broms skölden är överarb. men det gjorde jag på -70 talet med stor ambition, den bästa bromsen var naturligtvis Dunstall skivbromsen!
Ang. sidostödet så efter ngr. "sittupp" när stödet tar i asfalten, ofta i svacka vid nedläggn. måste ngt radikalt göras.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Skriv svar