Brages Mc-hörna

Här kan allt om motorcyklar diskuteras

Moderatorer: Per G, Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 11 jan 2015 2:56

Avser här att lägga in bilder på Mc som jag tror kan vara intressanta, inte bara Norton, som naturligtvis är bäst!? Men det kan ju vara lite kul att jämföra annat också+ att jag har varit med länge och har en del "gammalt" att visa, men det dröjer ett tag pga. om det inte var så svårt att få till bilderna som tid. gick så bra, varför ska det jämt bli krångligare när det blir ändringar?
Här stämmer devisen, de var bättre förr! Eller som Sveriges bästa Motor-Guru, Per Gillbrand säger, om man skall se framåt, måste man kunna se bakåt, annars får man se opp! Ja ja jag börjar bli gammal o har väl svårt att lära nytt, hur ska det gå?
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 13 jan 2015 19:04

AJS 650 -64.jpg
AJS 650 -64.jpg (183.54 KiB) Visad 18789 gånger
Denna AJS 650 -64 hade jag i början av -70 talet. Köpte den av Combi-Motor som då var en std cykel
med stora skärmar mm. Byggde om den för att likna CSR-modellen med bla. siames rör o enkel dämp. Därtill för första gången med kåpa som jag sen dess uppskattar. Fick tag på ett par vassa clip-on med Saarinen-stuk! Ja jag älskade verkligen den cykeln, särskilt motorn, en fin o klurig konstruktion, som gick fint o tyst i mekaniken med ett lagomt rytande ur CSR-dämparen. Tyvärr var frambromsen ngt av det sämsta som England
producerat, men man slapp l.a.f. att bromsa omkull sig i grus-strängen el. på gräsmattan. Men annars var den som klippt o skuren för min del, bra väghållning (Norton bättre) och fin å köra. Kommer ihåg en otrevlig situation då jag som vanligt var ute o drog, hög fart in i en högerkurva där jag blev överraskad av en mötande buss! Den var liksom inte med i beräkningen, men jag är inte den som är den, dvs. inga problem (då) att lägga ner cykeln, visst, men det gick inte mer än vad dämparen tillåte varvid jag strök bussidan åkandes på ljuddämparn! En rysare, direkt hem o värmde avgasröret så jag kunde få upp dämparn högre, alltså som jag sagt tid. nedläggn. vinkeln en säkerhetsdetalj! Trots bara ca. 42hk så blev jag aldrig frånåkt på favoritvägarna, men det var då, idag nej, men kurvhastigheten inte att förakta, där har cyklarna inte blivit så mycket bättre idag, det är bilarna som har det! MEN som ung gör man sina dumheter, jag sålde denna goding då jag behövde pengar ang. tävlings-verksamhet, idag ångrar jag djupt detta! En Norton, BSA el. Triumph går alltid att skaffa, men hur många AJS CSR finns det? Och är dom till salu.

Förresten, höstnumret 2014 sid. 22 har fel bild på en Matchless 650, det är en ombyggd G15 CSR-68 med Norton 750 Atlas motor, gaffel o hjul som var min första tunga cykel, herre gud vad jag trimmade (utan större kunskap) å höll på hela nätter. Men de var ingen dålig hoj och jag lärde mig och hade mycket kul (dragning var det!) med denna. Fast i ärlighetens namn måste jag erkänna att jag tyckte bättre om AJS.en!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 26 jan 2015 3:56

Här är den! Finaste fortåkar-stånkan för favoritvägen! Snygg, bra ram, otroligt vacker motor, som går bra! Var på den tiden bland det snabbaste med högre effekt än tvinnarna (500cc)!
T.o.m. jag har haft en, dock långt ifrån så fin som denna, å inte satt jag nåt större värde på den (fy på sig!) då jag satt större värde på min Atlas. Men det straffade sig (?) då Rose-Marie o jag på midsommar dagen hade passerat ngr. bilar och in därefter i en höger kurva där en traktor var på utgång från en utfart på höger sida med framhjulen på mittlinjen, jag valde då att köra bakom för att komma förbi, då kom släpvagnen! Det är den värsta situation jag varit med om! Här hinner man inte tänka, det gör ryggraden tack o lov, dvs. drog av frambroms wiren vräkte ner cykeln så när den träffade traktorn (på stordäcket) fjädrade den ihop så soffan sprack(!) o jag slog mig mindre men en riktig omgång fick jag allt, tappade luften, kunde inte gå utan började krypa för att inte bli överkörd av bilarna vi kört om, men vad var Rose- Marie! Hon hade flyget mellan traktor o släp! Fullt med bilar stannade men ingen
gick fram till henne som låg och skrek och var chockad så jag kröp över vägen till henne för att lugna o kolla skador som tack o lov "bara" var en bruten handled o mörbultad. Här får jag påpeka vad en heltäckande hjälm skyddar mycket bättre när olyckan är framme, hjälmen som Rose-Marie använde hade ett fult jack under visiret, med öppen hjälm vågar jag inte tänka hur det blivit!
Ja det blev en olycklig sorti med den BSA,n och den såldes till Södertälje i delar, den hade jag själv köpt i delar som hade varit en crosshoj tid. men jag kompletterade till bes. landsväghoj, inte utan besvär med låg budget men den gick jättebra sen jag lärt mig kicka den! Den enda gång jag åkt Hedemora-slingan (utom tävlan) gjorde jag med den! Ja visst ångrar jag idag att den såldes.......
Om inte annat så är det bättre än pengar på banken! Ja herre gud så det kan bli.

Nu, 3/2 fick jag till bilden på BSA,n med lite hjälp då den är bedövande vacker i de här skicket. Jag har den som skrivbordsbild
och blir påmind varje gång och hyllar England för deras goda smak. Även Norton får vara med, frambromsen!
Bilagor
BSA Gold Star.jpg
BSA Gold Star.jpg (208.03 KiB) Visad 18616 gånger
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 3 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bjarne Petersen
Äger nästan forumet
Inlägg: 643
Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bjarne Petersen » 27 jan 2015 18:15

Det står en Guldstjärna till salu på Auto Classica i Ystad om du är sugen... 8)

Länk:
http://www.blocket.se/ystad/BSA_Gold_St ... a=23_3&w=3
Dominator '60
Commando '71
Bonneville '05

http://motorstopp.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 27 jan 2015 23:46

Tack Bjarne för tipset, men jag har inte råd och sitter nöjd med det jag har, plus att jag inte kan använda den med mitt h-ben som bara funkar med Custom-körställning, för att inte tala om att kicka den.
Men en goding är det, kan lika gärna stå i vardagsrummet ( tillsammans med min Laverda) men så var det pengarna.......(70-100000?) Ha det Bra........ge
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bjarne Petersen
Äger nästan forumet
Inlägg: 643
Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bjarne Petersen » 28 jan 2015 9:38

Bragfjord skrev:Tack Bjarne för tipset, men jag har inte råd och sitter nöjd med det jag har, plus att jag inte kan använda den med mitt h-ben som bara funkar med Custom-körställning, för att inte tala om att kicka den.
Men en goding är det, kan lika gärna stå i vardagsrummet ( tillsammans med min Laverda) men så var det pengarna.......(70-100000?) Ha det Bra........ge
Vadå, 129 000:- är väl som hittat? Bara att sälja husbilen, Brage! :lol: Sedan kan Staren stå i vardagsrummet och glänsa efter att du delat ut dammtorkningsuppdrag på rotationsbasis bland släkt och vänner!
Dominator '60
Commando '71
Bonneville '05

http://motorstopp.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 28 jan 2015 23:25

Sälja husbilen? Hur ska jag då komma till Norge med mitt nya konsept m. Trajan på släpet och basläger med husbilen.
Jag bara måste få uppleva Norge på sadelplats nu när "paketet" äntligen är klart! Jag har ju i.a.f. haft en Gold Star
och får nöja mig med detta och beundra dom på håll. Rotationsbasis var kul! MVH.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 02 feb 2015 20:06

Ducati 888, alltså (trippel åtta). Tänk att jag fått uppleva denna goding! Har allt, vacker, snabb, välbalanserad en njutning att köra (läs dragning!) och vilket ljud! Saknad!! De var en tid före oktober 2003 (före min olycka) då vi ibland var 5-6 snabba Duccar ute på dragning här i Roslagen, som stridsflygare dök vi in i kurvorna för att sedan accelera ut med lättat framhjul under uppväxlingar och detta under full kontroll i ett sammanhållet gäng, härliga tider! Vad tog japanarna vägen? Dom har ju 200 hästar(?) Men som jag tid. skrivit har jag försökt matchat Duccarna med mina Norton, inte utan framgång på vägar typ Vaxholm/Furusund o liknande, Norton har fått respekt! Vän av ordning muttrar väl, men kul var det.
Nu är jag snäll o fin och kör Custom, och grabbarna har lugnat ner sig. Bättre förr?
Bilagor
Bra Dia-bilder, tex. 888 2012-03-17 16-13-52.jpg
Bra Dia-bilder, tex. 888 2012-03-17 16-13-52.jpg (194.29 KiB) Visad 18616 gånger
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 03 feb 2015 1:20

Kan inte låta bli att visa denna Cafe' Norton, kortet är inte heltäckande" men cykeln är fin o vettig med skivbroms och riktiga
dammskydd över gaffelbenen(!) En tidlös Cafe' cykel med mycket körglädje, mer än så behöver det inte vara!
Bilagor
Norton Cafe'.jpg
Norton Cafe'.jpg (204.8 KiB) Visad 18604 gånger
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 29 jun 2015 23:58

8-DSC03019.JPG
8-DSC03019.JPG (159.71 KiB) Visad 16042 gånger


Hurra! Nu går det att lägga in bilder igen(?)
Jag börjar med detta ej färdiga bygge, men det börjar bra, kraftfull lågvarvig motor. riktiga bromsar, och "smala" landsvägs-vänliga däck dim. en i mitt tycke intressant hoj. Stod utställd på Norrtälje Custom Bike Show.
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 15 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 30 jun 2015 0:22

2-DSC03116.JPG
2-DSC03116.JPG (148.52 KiB) Visad 16018 gånger
Lite mer bilder från den tid. visade 850 Domminatorn. Inte helt fel, jag gillar den, kolla "transkåpan" över belten, snyggt.
Visad på Nivsta motor kväll.
Bilagor
3-DSC03115.JPG
3-DSC03115.JPG (158.95 KiB) Visad 16018 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 18 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 02 jul 2015 0:28

DSC03162.JPG


Kompressor på Norton 600cc 1967 (Mc Nytt)!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 15 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 02 jul 2015 0:32

4-DSC03164.JPG
4-DSC03164.JPG (127.18 KiB) Visad 16042 gånger
Kompressor på Norton 600!
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 10 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 02 jul 2015 0:38

En annan goding, särskilt när den som här är race preppad. Alltså Triumph 500 Daytona. Lätt o snabbt bygge!
Bilagor
5-DSC03165.JPG
5-DSC03165.JPG (96.48 KiB) Visad 16042 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 15 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 02 jul 2015 0:52

Här med Percy Tait som ger den full rättvisa!

Som synes är bilderna inte med bästa skärpa, men hoppas budskapet går fram ändå.
Bilagor
6-DSC03166.JPG
6-DSC03166.JPG (88.1 KiB) Visad 16042 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 15 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 02 jul 2015 1:05

Tänk vad man kan göra med en gammal kamskafts Ducati med elstart, men var är batteriet? (sågs på Nivsta motor-marknad)
Bilagor
7-DSC03146.JPG
7-DSC03146.JPG (138.4 KiB) Visad 16042 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 15 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 02 jul 2015 1:16

Hoppsan vad är det här? Kan inte låta bli å visa denna eleganta NSU Qvickly, och i vanlig ordning egen ide' och konstruktion.
Vi hade alltså mopedrally här i Lohärad och många fina moppar var med, ca. 170st!
Bilagor
3-DSC03149.JPG
3-DSC03149.JPG (140.85 KiB) Visad 16042 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 15 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 06 jul 2015 7:38

Jarno Saarinen! Den mest lovande road racing föraren för sin tid (-70 tal) omkom tragiskt vid tävling i Italien pga. oljespill på banan. Kom ihåg Hildor Jansson som själv varit aktiv TT-förare och var ägare till Combi Motor i Stockholm, hade varit nere i Anderstorp och sett Jarno köra, utbrast, han kör ju med sladd i böjarna! Ja nog gick det undan för detta Nordiska Racer Äss som nu på allvar kunde spöa kontinentens alla förare. Otroligt saknad för oss som var med då, och vilken trevlig kille, det ser man ju på bilden!!
Bilagor
1-DSC03167.JPG
1-DSC03167.JPG (64.08 KiB) Visad 16042 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 15 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 13 jul 2015 23:45

Dunstalls fina skivbroms-kit! England fick äntligen en broms som var värd namnet, duger än idag!
26/10 -2016 Hittade en Mc-Nytt från 1972 där Sportdepån i annons berömmer bromsen.
" Tyvärr finns ej utrymme för att beskriva denna revolutionerande dubbla hydrauliska skivbroms,
den måste upplevas hur det känns att få över 50% av bromssträckan förkortad i vissa
hastigheter. Över 3kg lättare än tex. Triumphs originalbroms. Är Rodney Gould belåten med
sin PD-broms då kan vi garantera din belåtenhet." Slut citat!
Bilagor
2-DSC03171.JPG
2-DSC03171.JPG (118.22 KiB) Visad 16042 gånger
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 26 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 05 aug 2015 23:10

Var nere till 50års racet i Linköping som alltid är intressant och hittade denna underbara Triton! Gåshud var det!
Som kom från Danmark, därifrån har jag sett mycket fint genom åren av blandade Mc-märken.
Bilagor
19-DSC03376.JPG
19-DSC03376.JPG (141.89 KiB) Visad 16034 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 05 aug 2015 23:23

11-DSC03323.JPG
11-DSC03323.JPG (124.98 KiB) Visad 16034 gånger
Norvin är alltid intressant. Sådant här hittar man på parkeringarna!
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 16 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 05 aug 2015 23:32

17-DSC03355.JPG
17-DSC03355.JPG (126.9 KiB) Visad 16034 gånger
En fin Guzzi byggd med kärlek!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 05 aug 2015 23:37

20-DSC03377.JPG
20-DSC03377.JPG (126.7 KiB) Visad 16034 gånger
Denna Norton var inte snabbast i mål, men gick förvånande fort ändå, bra!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet
Inlägg: 955
Blev medlem: 29 jul 2006 15:40
Ort: Featherbed Meadows

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av camenius » 06 aug 2015 10:36

Tack för bilder från Linköping, kul och uppskattas! Trevlig "tråd" du skapat ska jag väl tillägga.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 08 aug 2015 21:57

14-DSC03332.JPG
14-DSC03332.JPG (120.88 KiB) Visad 16034 gånger
Tack Lasse! Ja här fanns mycket intressant i depåer o parkeringar.
Bla. denna -50tals 125cc racer, där motorguron Folke Mannerstedt från denna tid skapade genom tidningen Teknik för alla, denna "folkracer" som nu startades med ljudliga megafoner!
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 16 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 09 aug 2015 3:17

Kan inte låta bli att visa denna fina Guzzi Daytona som stod parkerad i Linköping i samband med dom fina racen på Sviestad banan. Denna var inte med där, men flera andra Guzzi jobbade på duktigt på banan i varierande byggen och lät gött! Har ju själv en tid. (-92) Daytona och är svag för detta lite spec. Märke som alltid är fina att köra, och som alltid sitter Cafe' stuket där med väghållning, bromsar å allt
Bilagor
12-DSC03327.JPG
12-DSC03327.JPG (157.52 KiB) Visad 16034 gånger
Senast redigerad av 3 Bragfjord, redigerad totalt 20 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
krister
Super-postare
Inlägg: 414
Blev medlem: 30 apr 2008 22:36
Ort: Halmstad Swerige

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av krister » 09 aug 2015 12:02

Hej
Brage fick du möjlighet att höra TFA maskinen gå , vilket ljud och jag hade turen att stå framför maskinen ,de som stod bakom var nog lomhörda en bra stund .
I övrigt var det det bästa Åsracet jag besökt med många fina race och överfyllda startfält kanon alltså

Krister
Gillar tubsockor och sandaler
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 09 aug 2015 20:08

Jodå Krister! Jag stod också där på söndagen och undrade vad det var som alla var intresserade av, ljudligt är ingen överdrift! Synd att det inte fullföljdes detta projekt för blivande unga racer-förare. Med vänlig hälsning.
Bilagor
13-DSC03328.JPG
13-DSC03328.JPG (119.83 KiB) Visad 16034 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 09 aug 2015 20:23

Liksom Norge tenderar att vara en religion för mig med detta vackra land, så är jag även svag för de Italjenska cyklarna! Se denna goding! Behöver inte köras för att uppskattas, utan ta upp ett hål i vardagsrums-väggen å plasta in denna sparbössa o njut!
Bilagor
15-DSC03331.JPG
15-DSC03331.JPG (125.72 KiB) Visad 16034 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 09 aug 2015 20:31

Här kan man njuta mera! Tänk det var en tid då dessa var oövervinnliga i 350cc o 500cc klassen, men sen kom Jarno Saarinen..........(om han hade fått vara med)
Bilagor
16-DSC03347.JPG
16-DSC03347.JPG (131.06 KiB) Visad 16034 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 09 aug 2015 20:39

Åjo, räkna inte ut Engelsmännen, med enkla konstruktioner som om vi är lite händiga kan äga så går det fort nog i klassiska race. Och visst är den läcker i sin enkelhet!
Bilagor
18-DSC03353.JPG
18-DSC03353.JPG (123.07 KiB) Visad 16034 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 09 aug 2015 22:24

1-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 003.JPG
1-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 003.JPG (80.36 KiB) Visad 15040 gånger
Vad är det här? Jo en klurig 1cyl. 1300cc med överladdning! Alltså vevhus trycket som blir när kolven trycks ner återförs till insuget, detta i kombination med div. reedventiler insprutning o annat
fungerar! Fråga mig inte om motorns smörjsystem o än mindre varför den inte har växelåda, det är kopplingen som gör det jobbet! Snacka om innovationer! Elwood är namnet finns på nätet tror jag. Han har hållt på länge med detta projekt och
denna motor har han gjort själv! Ja gjutit lättmetall å allt!
Inte nog med det, cyl. toppen har inga ventiler utan en roterande "trumma" för in o avgas. Genialt!

Undrar om inte detta renderar ett framtida nobelpris? Det är han värd!

Ja då fick Ni lite att tänka på!
07-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 007.JPG
07-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 007.JPG (96.74 KiB) Visad 14883 gånger
[attachment=0]07-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht 500 prototyp o utvecklings" cykel som används flitigt genom åren både på bana och is!
Bilagor
02-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 005.JPG
02-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 005.JPG (81.46 KiB) Visad 16021 gånger
Senast redigerad av 5 Bragfjord, redigerad totalt 7 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 25 aug 2015 22:15

14-DSC03488.JPG
14-DSC03488.JPG (145.68 KiB) Visad 16022 gånger
Hårda Grabbar från Östhammar! Fick besök av blandade Engelska hojar med bla. en underbar fin 600 AJS Twin (ett underskattat märke enligt mig) och fina Norton plus även en fin BSA Spitfire!
Notera kåpan på Storwalls Commado, men så har han antagligen Norton Klubbens lägsta bensinförbrukning, och han kör inte sakta! Plus att regn o insekter slipper han bättre undan, men så är han klubbens riktiga långåkare!
Återigen, 45år gamla cyklar skänker fortfarande körglädje och uppskattning trots avsaknaden av ABS, Antispinn, insprutning och
div. styrenheter, kanske därför är de tidlösa! Heja!
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 18 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 11 sep 2015 0:11

DSC03528.JPG
DSC03528.JPG (179.23 KiB) Visad 17956 gånger
DSC03533.JPG
DSC03533.JPG (179.79 KiB) Visad 17956 gånger

Snyggt bygge med Hedlunds V-motor! Nivsta sept. 2015
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
krister
Super-postare
Inlägg: 414
Blev medlem: 30 apr 2008 22:36
Ort: Halmstad Swerige

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av krister » 12 sep 2015 10:38

Hej
Perfekt matchning Engelsk design och Svensk teknik.
Krister
Gillar tubsockor och sandaler
Användarvisningsbild
Bjarne Petersen
Äger nästan forumet
Inlägg: 643
Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bjarne Petersen » 12 sep 2015 17:49

En Hedton ser man minsann inte varje dag! Jag minns den här från ett gammalt nummer av Mcm:
hedton.jpg
hedton.jpg (79.95 KiB) Visad 17928 gånger
Dominator '60
Commando '71
Bonneville '05

http://motorstopp.blogspot.se/
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet
Inlägg: 955
Blev medlem: 29 jul 2006 15:40
Ort: Featherbed Meadows

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av camenius » 09 nov 2015 21:44

Brage, du har ett pm från mig!

Ringer dig om innehållet senare i veckan. Hörs!
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 22 nov 2015 0:17

01-DSC03078.JPG
01-DSC03078.JPG (162.2 KiB) Visad 16022 gånger
Också en Cafe' hoj, inte fel då även en gammal Japanare blev till det bättre, (men aldrig som en Norton naturligt vis!)
Sa någon ännu bättre?, jag säger bara Fy! (sågs på Norrtälje Custom Bike Show i sommras)
Ang. Hedtonen, ja den är fin Bjarne, här med wideline-ram och svingen med den fina kedjejust. Men transkåpan kommer den från en gammal Hägglunds svarv? (skämt)
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 7 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 20 dec 2015 3:57

http://www.stevetonkinclassics.com/tempest.html

He he, kan jag också ta fram o visa sevärda länkar?
Om, så har jag här en riktig goding! Var inne i "biblioteket" här hemma å sorterade, tittade i en MCM nr. 3 2004 och vad hittar jag, repotage om Steve Tonkin och hans hojar som han bygger med den äran! Det står 20år som nu är över 30 att han tävlat med div. race-hojar å snittat 180km på Isle of man, då vet man hur en bra åk-hoj skall vara, den jag visar är helt underbar med sin vackra Gold Star motor, som bilden inte gör riktig rättvisa då kameran fotar "rättigenom" kylflänsarna (dom vackra) men i tidningen är det rätt! Det var även bra artiklar om Italjenska hojbyggare och för mig en "gammal" favorit Buell-cyklarna! Alltså, förr var MCM en mycket intressant tidning för oss som är intresserade av nämda cyklar men sedan har det blivit extrema Chopper för hela slanten, bra för dom, mindre bra för mig.
Återigen vad fina och attraktiva dom Engelska cyklarna blir när dom förädlas av kunnigt folk till lätta o körglada hojar!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 15 jan 2016 4:37

[quote="Bragfjord"]http://www.stevetonkinclassics.com/tempest.html


Ok, ingen respons, misstänker att ngn. saknar ramvagga fram? Ja det får jag hålla med om att det inte är helt "estetiskt" men betänk att det är en Seeley ram som är berömd för sin fina väghållning, konstruerad o utvecklad på tävlings banorna! Alltså, en matchande under-spoiler i samma färg för att dölja vevhuset skulle vara pricken över i. Men ngt. som, om inte gudomligt(!) är avgassystemet! titta på dragningen! OCH ljudämparen! Man blir tårögd..........

Ok igen då, alla ramar kan ju inte vara perfekta som Featherbed som har allt! Där satt den! Heja England o Norge(?)!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 28 feb 2016 2:38

Varför kan inte Hedton använda Commando-transen som den här Norvinen har?
Skulle vara ett lyft om det går(?) Det är ju ändå Norton lådan som används på Hedtonen.
Bara en tanke liksom......
Bilagor
10-DSC03322.JPG
10-DSC03322.JPG (129.32 KiB) Visad 16034 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 29 feb 2016 1:56

Var på Mc Collection Sollentuna och fick bli religiös för en stund, men Norton är givetvis bäst.......
Bilagor
09-DSC03696.JPG
09-DSC03696.JPG (106.68 KiB) Visad 16034 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 11 mar 2016 2:09

De är ngt "tunggung" över denna brutala Guzzi, jag gillar den! Skulle göra sig bra på landsvägen också, från Sveistad 2015.
Bilagor
1-DSC03383.JPG
1-DSC03383.JPG (116.08 KiB) Visad 16034 gånger
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 16 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 07 apr 2016 2:12

Norton
Senast redigerad av 2 Bragfjord, redigerad totalt 26 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 01 maj 2016 23:32

Var på Italjen träff 1a Maj, nu ändrad till Venngarn istället för som tid. Skokloster, maken till uppslutning måste vara ngt. av rekord!
Förutom utställare, publik rekord, men bilköerna var en plåga innan man kunde parkera (20kr)
Allt Italjenskt såväl som bilar som Mc fanns där, från minsta Fiat till brutala Panteror! Ducati, Guzzi, MV-Agusta, Laverda o 6cyl.Benelli.

Men, denna fina ombyggda Guzzi blev min favorit!
Bilagor
2-DSC04019.JPG
2-DSC04019.JPG (193.24 KiB) Visad 16034 gånger
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 17 maj 2016 0:43

01-001.jpg
01-001.jpg (137.62 KiB) Visad 16504 gånger
Så äntligen kom den som jag haft som långåkarcykel, å detta med bravur! Helt enkelt en jävla bra cykel, dock inte när jag köpte den, vibbrerade som fan man såg dubbelt efter ett par mil, kopplingen både slirade o låg på, avgas-gängorna slut, bara olja i ena gaffelbenet + "lite små fix". Men annars fanns det hopp, motorn gick bra. Alltså, nytt främre motor fäste, nya Barnett lameller, av med toppen för nya gängor, nya avgasrör o service och naturligtvis 23 kugg framdrev och en ruta, nu började det likna nått!
Det var en 850 -74 Roadster då. Som sådan fick den gå på Norton träffar både i Sverige o Norge och en o annan dragning med grabbarna, även finkörning med Anna- Stina till ngt. Cafe', ja det var en allsidig o komfortabel cykel och inte minst gjorde rutan mycket nytta vid regn och cykeln gick lättare i fart.
Nån gång på -80talet gjorde jag en resa med Åke som sadlade en BMW600 (50-talare), vi färdades ner över Tyskland, Österike o Sweitz på sammanlagt ca. 475mil, en oförglömlig resa bland fjälltoppar o annat i ca 10 dagar tältandes! Å här kom Commandon till sin rätt! Med sitt fina bottendrag o vibbrations fria gång, ja de var en njutning att sitta och köra hela dagarna i vackert landskap, va säger jag nu? Norge är ju bäst! Dessutom är det deras National dag nu när jag skriver detta! Grattis! Jag kommer snart med husbil o Trajan på släp!
Men till ordningen nu, Commandon gick problemfritt hela resan,(vad annars?) jag spände inte ens kedjan (Renold) utan bara smorde varje dag
och som jag tid. påpekat så skall kedjan HÄNGA! Då håller kedja,drev o lager längre.
Men vad blev erfarenheten utav denna resa? Jo större tank! Många tankningar blev det! Åke med sin Hosketank var sällan inblandad för soppafyllning, stod han föresten inte å visslade? Org. fotpinnars placering blir jobbig i längden, jag satt mest med fötterna på pass. pinnarna. Måste också tillägga skivbromsen, här kom den till sin rätt nedför fjällen!
Ja det var en fin resa, visst, det var regn ibland, t.o.m. hagel (Österike) och kallt i tältet uppe i fjällen, men det har jag glömt!
Conclousing (Engelska) vad blev följden för Åkes resa här? Jo, han blev övertygad (frånåkt?) av Nortons tillförlitliga framfart att han köpte en
Fast Back! Rätt Åke!
Senast redigerad av 1 Bragfjord, redigerad totalt 16 gånger.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
vidar hjelm johansen
Super-postare
Inlägg: 358
Blev medlem: 23 nov 2008 12:37

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av vidar hjelm johansen » 17 maj 2016 19:31

Hei
Takk for det Bragefjord. :upp
Vi har hatt en fantastisk fin 17.mai feiring i dag . :D
Sol og fin tempratur , i hvertfall i sør og øst norge.
Til helgen da jeg hadde tenkt meg til Veskyst treffet skal det hvist bli dårlig vær.
Det frister lite, med regn. :(
Er i tilfelle synd. Så frem til en helg på Orust.
Vi får se , værprognosene kan jo vare feil :P
Vidar
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 18 maj 2016 1:16

Bästa Vidar, hoppas Du fick en fin Nationaldag! Själv hängde jag ut en ny Norge-flagga på husknuten så alla skulle se, får väl erkänna att det hänger flera Norge flaggor här hemma för eget behov, och givetvis en i husbilen! Ja har man upptäckt Norges säregna natur över fjäll o fjordar är man såld! (och det gör inte ont) Visst, det finns mycket vackert i Sverige, själv har jag rötter i Hälsingland och åker gärna dit, men åker gärna hem igen efter massaker från mygg, knott o småsve", något som jag inte upplever i Norge, faktiskt konstigt, kanske beror på att vi campar i fjällen o annat.


Tänk att Trajan är över 10år nu, inte min favorit modell å inte vacker men jäkligt bra och fin å köra för att vara Custom, o rutan, jag säger rutan! Den kan jag bara inte vara utan! Den ger mig hög marschfart utan obehag, särskilt nu när jag drevar om till 6 mindre kugg bak,(18/36) så nu kan jag kanske använda 1an istället för att starta på 2an och sprida ut växlarna o få en hög 5a.
Men, om jag idag var Ok i benet skulle jag valt en ny Triumph Truxston 1200cc, som är snygg/tidlös och enl. test mycket bra köregenskaper!
Men, jag blir lite sjalur på 270gr. vev, pga. mindre vibb. Det är samma som i min, ger mer ett "V-motor ljud" som jag kan vara utan, en riktig Engelsman har 360gr och ljuva toner sprids i naturen. Inte nog med det, vatten kyld, alltså man ska nu kolla glykolen! och släpa på en "gravsten" mellan ramrören! Nä nu lutar det åt en Commando igen, inga vibb. ingen glykol och 360gr. Genialiskt o tidlöst!!
Bilagor
DSC03253-001.JPG
DSC03253-001.JPG (109.35 KiB) Visad 16487 gånger
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 14 nov 2016 2:23

2-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 017.JPG
2-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 017.JPG (116.3 KiB) Visad 15040 gånger
3-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 018.JPG
3-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 018.JPG (112.57 KiB) Visad 15040 gånger
Här 2 fina Italienare ägda av en av (enda?) Sveriges bästa hojbyggare! Detta är ngr. av det han har. Vann nere i Elmia med sin helt ombyggda HD!
Väntar med spänning när han sätter tänderna i sitt Guzzi projekt!
1-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 023.JPG
1-Hölö Mc, Hemma hos Kenneht (Flaskis) 023.JPG (109.2 KiB) Visad 14874 gånger
Detalj studie av egen konstruktion på vinnande HDn.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 04 apr 2017 0:45

1-Diabilder 1 011.JPG
1-Diabilder 1 011.JPG (102.3 KiB) Visad 14230 gånger
Här en annan goding som han "gjorde" från början då vi upptäckte hans fina renoveringar, alltså Ducati 900 i SS skrud!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet
Inlägg: 955
Blev medlem: 29 jul 2006 15:40
Ort: Featherbed Meadows

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av camenius » 04 apr 2017 7:43

Kul med Ducce-bilderna. Inte bara för att vi "engelsmän" oftast har ett litet hjärta för "italienskorna", utan för att de också har en stark personlighet såsom engelska hojar.

Jag har ju kört Laverda. I mitt fall en Jota (ok, "bara" en 120-gradare, men den var magisk) som jag korkat nog sålde billigt för att finansiera köpet av en Rocket tre.

Troligen en av de mest korkade affärer jag gjort. Brukar trösta mig med att, för att någon ska kunna göra en bra affär, måste någon göra en dålig enligt logikens lagar. Trist dock att jag allltid är den som grundar för att andra får göra en bra affär. Hmmmm...

Vad gäller Flaskis är det ingen jag känner, men jag läste om honom i MCM en gång i tiden samt träffade honom en gång. Trevlig kille. Minns att han var perfektionisten med perfekt polerade hojar (helt i stil med Kalle Wikström), vilket kan anas på en av Brages bild från hans garage, men framför allt storyn om hur hans kompisar uppvaktade honom med en jätteburk med Autosol när han fyllde.

Hoppas verkligen alla som kommer in på detta forum läser Brages trådar. Lite fest här efter varje inlägg! :upp
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 06 apr 2017 22:46

2-DSC03980.JPG
2-DSC03980.JPG (195.84 KiB) Visad 14197 gånger
Ang. Ducati,här ett fint o välhållet ex. av en "vanlig" kamskaftare, nästan i klass som våran Interstate(!)
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Brages Mc-hörna

Inlägg av Bragfjord » 08 maj 2017 23:37

26-Diabilder 073.JPG
26-Diabilder 073.JPG (55.19 KiB) Visad 14023 gånger
Mycke Ducce nu. När jag köpt Trippel 8an (888cc) placerades den i fin rummet med brasa å allt, härliga tider väntades som med råge uppfylldes! Här fanns allt som en riktig super-bike skall ha, å ljudet som sen kom ur de bytta dämparna..... obetalbart!
1-000004.JPG
1-000004.JPG (84.9 KiB) Visad 14023 gånger
Men det blev lite mycket brassa i insats-kamin då jag bara hade ögon för cykeln......
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Skriv svar