Aluminium tank från Indien

Här kan allt om motorcyklar diskuteras

Moderatorer: Per G, Moderatorgruppen

jl04279
Van postare

Aluminium tank från Indien

Inlägg av jl04279 » 12 sep 2014 12:18

Hej

Någon som vågat sig på att köpa en Indisk aluminiumtank?
Finns en del billigt på e-bay.

http://www.ebay.co.uk/sch/vintage_motor ... 7675.l2562

/Johan
Norton Commando 1971
HD Sportster 1970
HD Shovel 1978
Användarvisningsbild
Bjarne Petersen
Äger nästan forumet
Kontakt:

Inlägg av Bjarne Petersen » 12 sep 2014 20:59

Kikar själv runt lite efter alu-tank till Dominatorn. Jag har aldrig sett någon Indien-tank i verkligheten men är tveksam trots att priset är hälften mot det normala. Får man tro skribenter på utrikiska forum är intrycken blandade, minst sagt. Finishen verkar vara så där och man lyckas inte alltid få till samma form som på orginaltankarna. Lackade tankar skall man tydligen inte köpa från Indien om man vill ha bra finish.

Jag fegar och avvaktar... 8)
Dominator '60
Commando '71
Bonneville '05

http://motorstopp.blogspot.se/
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet

Inlägg av camenius » 13 sep 2014 8:57

Lasse L från Brå beskrev i ett tidigare nummer av vår klubbtidning köp från Indien. Dock inte tank, utan skärmar. Läs där.

Om jag jagade skärmar som var svårfunna, som Lasse, skulle jag köpa indiskt medveten om att passform kanske inte var hundraprocentig. En skärm är enklare att fixa om hål exempelvis, inte borrats exakt där de ska vara.

Med en tank är det annorlunda. Där skulle jag hellre söka på auktioner, eller köpa nytt från exempelvis UK, från en betrodd leverantör. Mycket pengar är inte samma sak som dyrt. Lite pengar är inte alltid samma sak som billigt. Som bekant.

I brittiska tidningar har omdömet varit, precis som Bjarne skriver, blandat. Kan dock inte minnas någon som varit totalt missnöjd. Jag har ju själv för några dagar sedan beskrivit vad jag anser om kvaliteten på de tillbakaflyttade fotpinnar som jag köpte från UK. Att köpa europeiskt är definitivt ingen kvalitetssäkring, jämfört med asiatiskt!
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
krister
Super-postare

Inlägg av krister » 13 sep 2014 16:30

Hej
Jag köpte min alutank på mitten av 70 talet av Sportdepån i Göteborg inte ens då var kvaliten ett honörsord i England ,det blev någon kvälls arbete med att knacka ut eller in plåten på undersidan av tanken för att få den att passa ovanpå ramen utan att skava ,senare visade det sig att det var små porer på ovansidan som släppte igenom bensin så att det blir blåsor som lyfter lacken .
Om man ändå får trixa för att få tanken att passa spelar det mig ingen roll om den är Indisk eller Engelsk , skall jag vara lite elak kan jag påstå att det var engelmännen som lärde Indierna bygga motorcyklar med hjälp av Royal Eifield

Krister
Gillar tubsockor och sandaler
Kim
Äger nästan forumet

Re: Aluminium tank från Indien

Inlägg av Kim » 03 maj 2015 23:52

Jag är sugen på att köpa en plåtren interstatetank från Indien... Dels som en test, men även för att jag skulle vilja byta ut min glasfiberdito.
krister
Super-postare

Inlägg av krister » 04 maj 2015 20:58

Hej
Du får ju ett par liter soppa till att åka på som bonus

MVH
Krister
Gillar tubsockor och sandaler
Kim
Äger nästan forumet

Inlägg av Kim » 04 maj 2015 21:21

Japp! :)
Leif Andersson
Van postare

Inlägg av Leif Andersson » 21 apr 2016 18:37

Hej!
Plåttankar från EMGO ska vara hyfsade, kolla på http://coloradonortonworks.com/part-cat ... rame-body/
Ser bra ut men jag saknar de två knopparna på bakdelen av tanken där gummistroppen ska hålla fast tanken. På min glasfibertank så ska det vara så.
MVH
Leif
Tacka vetja högerväxlat !

Commando Roadster 1970
AJS 500 Competition 1955
Honda CB 750 1977
Yamaha TX750 1973
harpo
på G

Inlägg av harpo » 18 maj 2016 21:08

Köpte en likadan från BAS-motor, kostade ca 3000+frakt, verkar väldigt
välgjord och tillverkas tydligen av EMGO i Taiwan, tjock plåt, fina pressningar,
var tät när jag provade den men kräver spackling o slipning innan lack.
Är väldigt lik originalet men som Norton plåttankar har den ett fäste på undersidan
istället för de två knopparna och gummisnodden.
Skriv svar