Konsumentupplysning, blåa pipor

Här kan allt om motorcyklar diskuteras

Moderatorer: Per G, Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Bjarne Petersen
Äger nästan forumet
Inlägg: 643
Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
Ort: Skåne
Kontakt:

Konsumentupplysning, blåa pipor

Inlägg av Bjarne Petersen » 30 apr 2014 14:12

Jag undrade för ett tag sedan i en annan tråd om någon hade testat Blue-Job för att polera bort värmeblånering på avgasrör. Frågan klingade ohörd så jag beställde en burk för att testa själv. Jag lade ett par före- och efterbilder på bloggen: http://motorstopp.blogspot.se/ För den som är klicktrött kan jag väl avslöja att det fungerar över förväntan.
Dominator '60
Commando '71
Bonneville '05

http://motorstopp.blogspot.se/
Användarvisningsbild
camenius
Äger nästan forumet
Inlägg: 955
Blev medlem: 29 jul 2006 15:40
Ort: Featherbed Meadows

Inlägg av camenius » 01 maj 2014 17:20

Ni som inte redan kikat på BP:s blogg, missa den inte! Rekommenderas.
Lasse Lansdowne Camenius, legitimerad obotlig nortonist, Featherbed Meadows.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
Så mycket gillar jag mitt land, att jag gärna delar det med många andra.
krister
Super-postare
Inlägg: 414
Blev medlem: 30 apr 2008 22:36
Ort: Halmstad Swerige

Inlägg av krister » 01 maj 2014 18:23

hej har du provat med Autosol ?

Krrister
Gillar tubsockor och sandaler
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Konsumentupplysning, blåa pipor

Inlägg av Bragfjord » 25 aug 2015 23:27

Bra blogg Bjarne! Tänk att det ska ta sån tid för mig att upptäcka den, bra bilder och väl skrivet! Med vänlig hälsning.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Konsumentupplysning, blåa pipor

Inlägg av Bragfjord » 01 sep 2015 1:20

Ang. blåa pipor, jag utgår från att det gäller Trajan, om Norton, står tändningen fel (låg) eller gasas det mera än vanligt? el.
körs det i stan stående i köerna? Men annars är det vanligt att de moderna Trajorna får blåa avgasrör, detta mycket beroende av den sk. avgasreningen som tillför syre bakom avgasventilen för ytterligare/bättre förbränning av gaserna, detta system påverkar inte motoreffekten som många tror, och tar bort det av den anledningen. Även jag har gjort det men av den
orsaken att det är bökigare att komma åt stiften och bryr mig inte om (även bes.) avgasvärdet. I mitt fall är det en form av dubbelrör" som döljer det blåa och det vore säkert önskvärt med ngt. liknande på de andra Trajorna för dom blir riktigt blåa!
Men annars vilken bra Twin motor denna är! Den tål verkligen hårdkörning (läs dragning!) och är trotts detta tillförlitlig år efter år, bara byta olja. Min har nu snart gått 2700mil utan att behöva just. ventiler, inte ens drivpaketet är slut, men en ytterligare högre drevning är önskvärt, vilket jag blev varse i Norge när jag ofta skulle lägga i femman, den var redan ilagd!
Surt sa räven, mer fart lägre varv säger jag!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bjarne Petersen
Äger nästan forumet
Inlägg: 643
Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Konsumentupplysning, blåa pipor

Inlägg av Bjarne Petersen » 01 sep 2015 7:59

Jo, dubbelväggiga pipor är nog vägen för att helt komma ifrån blåneringen. Håller för övrigt med dig om drevningen på Bonnevillen; har kommit på mig själv flera gånger med att försöka lägga i en icke-existerande femte växel.
Dominator '60
Commando '71
Bonneville '05

http://motorstopp.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Bjarne Petersen
Äger nästan forumet
Inlägg: 643
Blev medlem: 02 aug 2006 7:02
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Konsumentupplysning, blåa pipor

Inlägg av Bjarne Petersen » 01 sep 2015 11:44

Bjarne Petersen skrev:Håller för övrigt med dig om drevningen på Bonnevillen; har kommit på mig själv flera gånger med att försöka lägga i en icke-existerande femte växel.
Sorry, icke-existerande sjätte växel skall det såklart vara! Ha, ha! :lol:
Dominator '60
Commando '71
Bonneville '05

http://motorstopp.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Konsumentupplysning, blåa pipor

Inlägg av Bragfjord » 01 sep 2015 23:35

Det räcker med 5 växlar Bjarne! Större fram o mindre bakdrev är medicinen. Kommer att tänka på Royal Einfield som har en v-spak för friläge oberoende vilken växel man åker på, lite fiffigt tycker jag. Skulle sitta bra på tex. HD
som numera har 6 växlar (skandal) och körs inte fortare än fartgränserna. Det är skillnad på bilarna där man har möjlighet att välja den växel som passar just då tex. 1-3-5 el. 2-4-6 mm.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Skriv svar