Väghållning Commando och föregångarna

Här kan allt om motorcyklar diskuteras

Moderatorer: Per G, Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Per G
Postmästare
Inlägg: 1161
Blev medlem: 30 maj 2007 8:10
Ort: Kungsängen

Väghållning Commando och föregångarna

Inlägg av Per G » 28 jun 2010 16:55

Undrar vad det finns för åsikter kring väghållningen hos en Commando jämfört med tidigare Norton modeller?

Det finns en hel del synpunkter kring detta i gamla artiklar och jag har hört en del från klubbmedlemmar.
- Det verkar vara så att 850 Commandon är stabilare än 750 i högfartsregistret men inte lika kvick att hantera på riktigt krokiga vägar.
- Det verkar vara delade meningar kring om Commandon har bättre eller sämre väghållning.

/Per
850 "svarta drömmen" Commando
Norton Big 4 -29 på gång, sakta men osäkert framåt.
Trogen medlem i Brytarspetsarnas vänner.
"Arbete inkräktar menligt på fritiden"
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Väghållning Commando och föregångarna

Inlägg av Bragfjord » 03 dec 2014 3:05

Jo det är inbyggt i Norton ang. väghållning, ju senare ju bättre, men detta inte utan besvär, det kommer av idogt tävlande jämt o överallt! Min erfarenhet ang. Commando kontra Fetherbed är att Commandon är överlägsen när det gäller komfort, soft ja, men spårsäker o ej så vobbel känslig (el. alls) märks ej nån skillnad mellan 750 el. 850 ang. snabb-styrning, men kan vara väl mjuk" om den är tungt lastad (fel) om man jämför med Featherbed som är nästan okänslig för detta, denna ska naturlig inte sågas utan har gjort bra ifrån sig och är en stor glädje för dess ägare nu o tid. För att inte tala om alla konstellationer ang. div. motorer som används i denna ram! Alltså ingen tillfällighet vill jag lova! Ramen inbjuder till detta o chassit klarar det mesta!
Triton inte fel, går bättre än vi tror om det är rätt utfört.
Kommer ihåg när jag åkte med på en Traja träff från Stockholm till Gimo där jag under vägen bytte min 850 Commando för ngn. mil mot en Bonneville för att jämföra, nu var den mod. till 750, förvånad var ordet! Snacka om bottendrag! Kändes som mer än min Commando (850!) eller var det vibbarna? Inte nog med detta så var det en Triton med i gänget, ganska anonym låg i kön o gjorde inget väsen av sig men nog såg jag att det var ett fint o proffsigt bygge med Flinta motorn. När vi väl framme i Gimo och kaffe o jag
försökte smälta upplevelsen med den starka Bonnevillen, var det dags för FRI hemfärd på eget bevåg, med andra ord dragning!
Då kom nästa "chock" , vad hände, jo Tritonen försvann på bakhjulet under uppväxlingar! Kändes som Norton släng dig i väggen!
Har aldrig sett då el nu en Norton göra detta! Jag har sen dess inte haft ngr. problem att ha respekt för trimmade Triumphar!
Men det gläder mig att dom sitter i en Norton-ram så får vi äran att vara med, för Triumph ägarna, dubbel glädje!!
För oss som är äldre ska vi inte glömma Anderstorp början -70 tal,(el. var det slutet -60?) då Engelsmännen var här med sina Triumph-tvinnar och gav alla storstryk, mod. enl. reglerna, alltså bara finputsn. o kåpor nu hette dom Thruxon i.ö.r. std chassi såg det ut som(?)
Hur som helst kom dom 1a 2a o 3a! Det kunde nog vara en annan (troligen) ordning om Kjell Bogren (Svensk mästare på Kawasaki!) varit med som var ovanligt snabb med Commando, nu vet jag inte om det var då som han blev påkörd i starten så växelspaken blev skadad, men om han var med i hela racet skulle det bli bästa Norton bland de första platserna!
Vill påminna om att dom körde med Dunlop TT100 fram o bak! Kör väl, inte försi...........
1-DSC03675.JPG
1-DSC03675.JPG (184.76 KiB) Visad 1891 gånger
Tänk vad man kan göra en Traja med enkla medel till en atraktiv Cafe/landsvägcykel, å vilken snygg o användarvänlig kåpa! En bra skivbroms blir pricken över i! Kan inte hjälpas, dessa "gamla" Trajor ÄR goa och tidlösa! Kan aldrig göra ont med en sån också i garaget.......
Senast redigerad av 3 Bragfjord, redigerad totalt 15 gång.
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Användarvisningsbild
Bragfjord
Postmästare
Inlägg: 1020
Blev medlem: 29 jan 2013 19:50
Ort: Rimbo

Re: Väghållning Commando och föregångarna

Inlägg av Bragfjord » 07 okt 2016 0:23

1-DSC04821.JPG
1-DSC04821.JPG (156.94 KiB) Visad 1937 gånger
Här är den imponerande Tritonen! Då när vi åkte till Gimo så hade den halvkåpa med ngt. annorlunda stuk, men så här är den ännu snyggare!
Norge-fantast
"Efterklokhet är en exakt vetenskap"
Rang ordnar mina kvarvarande cyklar:
1/Laverda SFC 1988
2/Commando 1969 Cafe' SÅLD!
3/Guzzi Daytona 1992 SÅLD1
4/Triumph Speed Master 2005
5/ En Laverda till, SFC 1988!
Skriv svar