Vilken förgasare

Ybbe64

New member
Hej på er har just starta min Atlas -64 efter renovering. Den har för närvarande 1 st förgasare en Amal 930/4 står det på den. Tänkte sätta dit en till vad rekommenderar ni köpa 2 nya eller en och storlek?
Mvh Mikael Ybert
 

Mike 40M

Member
Taget ur minnet, inte kollat upp fakta ordentligt. Om jag minns rätt......
-64 hade en enkel ganska liten Monobloc. Det gjorde att den hade bra vrid över hela registret men begränsade toppeffekten lite. Men enligt dåtida tester inte mer än att den var aningen bättre än en Bonneville. Men dom tog man ju ändå i kurvorna.
Ska man sätta dit två, beror det på diametern i toppen och vilka insugsrör man hittar. Haken med Monobloc är att den ena ska ha förkortat flottörhus för att få plats. Concentricen är mycket smalare och passar bättre i dubbelmontage. Skulle tro att 30mm Concentric kan funka ganska bra. Men för egen del skulle jag nog behållit enkelförgasare, men kanske gått upp i storlek lite. Helt enkelt av den anledningen att det inte är helt enkelt att ställa in två förgasare rätt. Många misslyckas med det. Det är väl därför det är relativt vanligt att konvertera en Commando till enkelförgasare.
Edit: Komplettering. Mer info https://www.accessnorton.com/NortonCommando/one-more-atlas-question-carbs.29207/
 
Top