Varvräknarwire med kort hållbarhet

Trygve

Member
Nu har jag på kort tid lyckas ha sönder 2 st varvräknarwire. Den första hade iofs många år på nacken, så jag tänkte ja ja sånt som händer. Med den nya monterad tog det inte många mil så vips,gick den också av.....Dom har brustit några centimeter från varvräknardrivningen på registersidan. Commando-68. Varvmätaren har varit på service så den "borde" va ok. Har jag enbart haft otur eller kan det finnas någon bra förklaring till brotten??
 

Mike 40M

Member
Kan finnas flera olika orsaker. Brist på smörjning. Var dom helt torra?
För liten böjradie. Har du nån skarp krök?
Den gamla dog av ålderdomssvaghet och den nya hade en brottsanvisning från fabrik. Eller har den fått en knäck på väg till dig.
I alla fall på hastighetsmätarvajrar kan längden på innervajern variera lite. Men det brukar mörda mätaren som inte gillar axialkraften när den för långa vajern trycker in för långt.
 

Trygve

Member
Tack för svar!!

Jag smorde båda vajrarna med fett innan montering.Någon skarp böjradie tycker jag inte det har varit. Jag får helt enkelt göra ett nytt försök och hoppas det håller längre än 10 mil :)
 

Magnus Jönsson

Administrator
jag vet att jag hade samma bekymmer för länge sen, men kommer inte riktigt ihåg hur jag löste det, ändrade nog dragningen något har jag för mig. Ska de verkligen vara smorda eller ska de vara torra? de roterar ju bara så fett borde ju ge ökad friktion?
 
Top