Vad har ni i era tankar?

tr5

New member
Jag hade det här:

12_IMG_3973_1.jpg
12_IMG_3974_1.jpg

12_IMG_3971_1.jpg
12_IMG_3975_1.jpg


Den som har plastat ihop skalet med botten en gång i tiden har inte snålat på plasten.

Min Dremel fick göra skäl för sig innan jag kunde dela skal och botten.
Nu skall en otäck krosskada (syns inte i bild) lagas. Dessutom skall hela insidan få ett nytt plastskikt av en kvalitet som sägs kunna stå emot etanol och annat som finns i modern bensin.
 
Uj, uj! :shock: Är det där min gamla Interstate-tank?

På diverse forum diskuteras också det här med plast-/glasfibertankar och dagens bensin och många uttrycker rätt starka tvivel huruvida dessa tankar överhuvudtaget kommer att klara av framtidens bränslen. Tur att man har alu-tank...
 

Per G

New member
Man får åka på 98 oktan eller Shell V-power (99) så slipper man visst etanol. I 95 oktan finns det visst 5% etanol och det är väl det som letar sig ut genom plast mm.

/Per
 

tr5

New member
Ja, det är din gamla tank Bjarne. Det som låg och skramlade runt i den var stor bit härdplast som faktiskt syns på bilden. Det är plast som runnit vid hopsättningen av tanken och troligen suttit på insidan just där smällen tog som värst och lossnat då.
Med hammare, skruvmejsel (gammal) och några snärtiga slag fick jag loss flera såna "kakor" och ökade tankens verkliga volym med flera deciliter.
 

AndersA

Member
Det där känner jag igen, hade dessutom ett 2mm Kreemlager utanpå! Fick tips av min "plastgubbe" (har visst skrivit om det tidigare..) att slipa undan allt upplöst laminat - in till gelcoaten på vissa ställen- och sedan lägga två skikt glasfibermatta med kemresistent plast. Limma ihop halvorna kan man göra med samma plast om man gör den tjockare med talk. Nu är det ju så varmt att det går att vara ute och plasta, det sparar en hjärncell eller två!

Lycka till ! :upp
 

tr5

New member
AndersA skrev:
Fick tips av min "plastgubbe" (har visst skrivit om det tidigare..) att slipa undan allt upplöst laminat - in till gelcoaten på vissa ställen- och sedan lägga två skikt glasfibermatta med kemresistent plast.

Den här tanken är faktisk fin i ytan på insidan. Inte upplöst alls. Anledningen till operationen är att Bjarne en gång försökt slå in ett styre genom framkanten av tanken.
Jag har övertagit tanken och tänkte passa på att försöka förebygga framtida läckage när jag ändå är igång med plasten.

Nu skenar planerna och en kortning av tanken samt knägrepp på sidorna hägrar. Risken finns att det aldrig blir klart.
 

Lasse L

Member
Själv har jag av hävd alltid tankat 98 oktan. Kanske man slipper sådana här besvär då.

Undrar hur Statoil har det med inblandningen?
 

tr5

New member
Alla bolag blandar (nog) etanol i 95 oktanig bensin. Det är inte lätt för en icke insatt som jag att förstå om det är lika för 98 oktan. Jag har trott att det bara är 95 som blandas med etanol.

Citat från Statoil:

"Etanolblandning upp till 5 vol-% är helt enligt
gällande Svensk Standard SS 15 54 22 och europeisk
standard EN 228 på motorbensin"

Statoils produktdatablad finns här:
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Foretag&state=Foretag_dynamic&viewid=1915773
 
Anledningen till operationen är att Bjarne en gång försökt slå in ett styre genom framkanten av tanken.

Man skulle också kunna misstänka att jag fick flygbränsle i Interstate-tanken den där majdagen 2004. Detta flygbränsle gjorde denna tank luftburen, ja faktiskt hela hojen blev luftburen. Jag försökte i alla fall rädda den stackars tanken med tillhörande missil-Norton vid landningen genom att fånga den med min kropp. Tacken för detta blev ett antal frakturer och några bultar i axeln. Kan väl säga att tanken ser helare ut än min stackars sargade lekamen gjorde.
 

Lasse L

Member
SPI skriver att man blandar in [http://www.spi.se/produkter.asp?art=1]
max 5% etanol i mellansverige.

Det har ju varit en del problem vintertid med inblandning av FAME i dieseln här uppe men jag undrar om vi här uppe har en annan inblandning av etanol i bensinen.



[/url]
 
Top