Våtsumpning igen

Björn Holst

New member
Hej alla, jag är nybliven ägare till en Commando -69. Den våtsumpar förstås som alla andra. Jag läste på om lösningar och bestämde mej för en kulventil, hade en tanke om nån elbrytare till tändningen vartefter. Men jag fick problem direkt, slangarna från gamla oljetanken var så korta så det fanns ingen chans att få dit en ventil plus slangnipplar. Lösningen blev att beställa ett par 1/2" 90graders krökar silikonslang från do88.se. Och så kapa en liten bit på nipplarna, och vända upp banjonipplarna. Den till returen fick jag förresten byta till en ny från rörfirman, utan anslutning för kedjesmörjning. Den kan jag ändå vara utan. Nu gick det fint att få plats med rörmokeriet.

View attachment 1

Och sen kom jag på ett enkelt varningssystem. Ingen el behövdes, bara en bit seg plast från vaskrensaren i köket. Tror det är ganska foolproof, och någorlunda diskret. Jaja, det finns säkert många andra och fiffigare lösningar men jag tänkte dela med mej ändå. Det kanske finns nån mer med gamla oljetanken som river sej i huvet.

 
Hej, grattis till Commandon!

På min Commando satte jag tändningslåset bakom ventilen. Det går inte att sätta i nyckeln utan att vrida ventilen till öppen position. Idiotsäkert! 8)

 

Björn Holst

New member
Smart! Den lösningen är klart smuttare än min. Har inte haft en tanke på att flytta tändningslåset. Jag blev väl lite låst av det korta avståndet mellan anslutningarna på min hoj också. Men bara det funkar så är jag glad!
 

camenius

Well-known member
Kul med olika lösningar. Är jag för fräck om jag tigger era (både Bjarnes och Björns) bilder så kan jag publicera dem i tidningen? Kopierar era korta texter och läger bredvid.
Lasse.camenius@gmail.com
 
camenius skrev:
Kul med olika lösningar. Är jag för fräck om jag tigger era (både Bjarnes och Björns) bilder så kan jag publicera dem i tidningen? Kopierar era korta texter och läger bredvid.
Lasse.camenius@gmail.com

OK med mig!
 

camenius

Well-known member
Tackar, maila mig bilderna så blir jag glad. Lämnar för tryck snart... extra kul nu får det blir hundra sidor.
 

Jalla

Member
Ni som har använt er av en kulventil för att åtgärda våtsumpnings problematiken kan någon tipsa om vilket materiel ni utgått från.
Vad jag mest är intresserad av är vilken kulventil som kan passa och funka för applikationen.
 
Hei
Dette med våtsumping vil nok i større eller mindre grad altid være der,
men det første jeg ville gjøre,(og som jeg har gjort ) er å gjøre en jobb
med oljepumpa. Slipe og polere endelokkene slik at den blir tigtere.
Det løser ikke hele problemet, men det hjelper, slik at sumpingen ikke blir så stor at det
er noe problem. Eller man kan kjøre litt oftere
:motorcycle:

Vidar
 
Jalla skrev:
Ni som har använt er av en kulventil för att åtgärda våtsumpnings problematiken kan någon tipsa om vilket materiel ni utgått från.
Vad jag mest är intresserad av är vilken kulventil som kan passa och funka för applikationen.

Minikulventil typ denna: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kul-tappventiler/kulventil-452284/ och så ett par slangnipplar på det: https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/tryckluftstillbehor/tryckluftskopplingar/slangnippel-2000023725

Finns säkert bättre grejor men detta har i alla fall fungerat i många år på mina cyklar och med tändningslåset bakom ventilen är det idiotsäkert. Inga elektroniska grejor som kan fallera och inga kom-ihåg-lappar och annat man kan glömma. Hyfsat diskret också.

Backventil skulle jag aldrig sätta på mina cyklar. Visst Velocette har det och Mick Hemmings menar att hans backventiler aldrig har fallerat och jag vet flera som kör med backventil. Men jag skulle aldrig montera en backventil. Jag skulle bara sitta och oroa mig för det stora raset.
 

Mike 40M

Member
Har läst om http://www.kingpincomponents.co.uk/oil-taps-and-fittings
Någon som provat?
Har förresten sett en 650 som stått och våtsumpat ett bra tag. När den startade sköt den packboxen på vevaxeln. Fyllde transkåpan med olja.
 

Jalla

Member
Bjarne Petersen skrev:
Jalla skrev:
Ni som har använt er av en kulventil för att åtgärda våtsumpnings problematiken kan någon tipsa om vilket materiel ni utgått från.
Vad jag mest är intresserad av är vilken kulventil som kan passa och funka för applikationen.

Minikulventil typ denna: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kul-tappventiler/kulventil-452284/ och så ett par slangnipplar på det: https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/tryckluftstillbehor/tryckluftskopplingar/slangnippel-2000023725

Finns säkert bättre grejor men detta har i alla fall fungerat i många år på mina cyklar och med tändningslåset bakom ventilen är det idiotsäkert. Inga elektroniska grejor som kan fallera och inga kom-ihåg-lappar och annat man kan glömma. Hyfsat diskret också.

Backventil skulle jag aldrig sätta på mina cyklar. Visst Velocette har det och Mick Hemmings menar att hans backventiler aldrig har fallerat och jag vet flera som kör med backventil. Men jag skulle aldrig montera en backventil. Jag skulle bara sitta och oroa mig för det stora raset.

Tack Bjarne, det var just detta jag sökte. Jag har för mig att mina oljepumpar är i så bra skick man kan tänka sig och kör man inte så ofta så blir det ju som sagts tidigare i varje fall en så kallad våtsumpning.
 
Top