Vårtecken.

Okej, nu är det vår på riktigt! Vårtecknen hopar sig. Jag har redan kört Trajjan flera gånger i år men idag blev det dessutom Norton-premiär. Efter en förgasarrengörning startade hon på första stampet trots gammal soppa i tanken. (Det var i november jag tankade senast, tror jag.) Jag kan inte säga annat än att jag är jäkligt nöjd med Mikunin och Wassell-tändningen trots att vissa kanske rynkar på näsan åt dessa detaljer.

Medan frugan räfsade i trädgården (med hjälp av hunden Norton) tog jag en sväng i grannskapet. Det var fler än jag som lockats ut i vårvädret och det var en hel del hojar ute på vägarna, faktiskt. Våren är här!

007eva.JPG

008kroksno.JPG

002n650ss.JPG
 

camenius

Well-known member
Härlig hojbild, men jag är mycket svag för blommor också. Inte minst vårens första.

Ofta märker man i "vårrapporter" att Sverige är mycket avlångt, men just nu ser det (nästan) ut så även runt Featherbed Meadows. Om än utan blommorna.
 

Lasse L

Member
Hm, vi ligger onekligen lite efter här uppe. Så här var det i går. Inte fy skam det heller.



brån w.jpg

Det är ofta härligt skidväder så här på vårvintern och garaget är lättare att få varmt när det är lite dagsmeja.

Om ett par månader så är vi nog ikapp.
 
Om ett par månader så är vi nog ikapp.

Och då är det strax höst igen, eller!?! :lol: :mrgreen:

Skämt å sido, det ser härligt ut även om det just nu kanske inte är mer vinter man längtar mest efter. I Skåne kom det också snö i vinter. 20 cm var det visst! :mrgreen:

_original.jpg
 
Jaha, pågar! Nytt år och vårpremiären avklarad. Var jag först i år, eller? :p Idag var det i alla fall sju plusgrader och en blek men ändå strålande januarisol. Vindstilla också så vägarna torkade tyvärr inte upp riktigt. Commandon har fått nya ventiler, säten och styrningar. Dessutom har jag ekrat upp bakhjulet på en gammal Akront-fälg så jag har varit ganska ivrig att ge mig ut. Commandon gick som ett skott! (Och rykandet är historia!)

002vprem.JPG

003vprem.JPG
 

Lasse L

Member
Kan ju som vanligt inte bidra med några vårtecken att tala om, här ligger vi rejält efter. Våren känns mycket avlägsen, å andra sidan har man ju gott om tid till vinterns projekt. Bilden på snöläget är en vecka gammal och det har fortsatt snöa. Har allvarliga funderingar på att skaffa snöslunga, nackdelen är att en sådan tar lika mycket plats i garaget som en motorcykel.
 

Bifogat

  • projekt.jpg
    projekt.jpg
    95.9 KB · Visningar: 7,192
  • snow.JPG
    snow.JPG
    109.8 KB · Visningar: 7,192
Lasse L skrev:
Kan ju som vanligt inte bidra med några vårtecken att tala om, här ligger vi rejält efter. Våren känns mycket avlägsen, å andra sidan har man ju gott om tid till vinterns projekt. Bilden på snöläget är en vecka gammal och det har fortsatt snöa. Har allvarliga funderingar på att skaffa snöslunga, nackdelen är att en sådan tar lika mycket plats i garaget som en motorcykel.

Nästan lite julkortsmotiv där! Kul förresten att se interiörbilder från andras garage. Stavlimmad ek som arbetsyta på liften, fint skall det vara! :mrgreen: Har fälgarna inte kommit hem ännu?

Camenius skrev:
Jag
R inte förvånad, brukar inte du vara först?

Jo, jag kör ju i princip året runt men i ärlighetens namn knappast varje dag mellan november och februari. Bor på en halvö så det blir sällan snö här men när det är 4 plusgrader och regn på tvären rusar man inte heller ut och rullar ut hojen...

Ett vårtecken kanske; idag röjde vi i trädgården och tände en rejäl brasa, grillade några chorizo och klämde några pilsner. Kändes nästan som valborg.

005brasa.JPG
 

Lasse L

Member
Stavlimmad ek som arbetsyta på liften, fint skall det vara!
Ska man importera något träslag hit upp får det lov att vara av det ädlare slaget, snabbvuxen furu vill vi inte ha. Fälgarna är lackerade men jag är tveksam till framnavet som satt på. Det hör hemma på en Douglas 80 eller 90 Plus.

Det snöar förvisso här idag men det verkar som om stormen Cora missar oss.
 

Bifogat

  • navII.jpg
    navII.jpg
    64 KB · Visningar: 7,163
  • fälgarII.jpg
    fälgarII.jpg
    100.7 KB · Visningar: 7,163
Hei

Ja her er det også lang vei til tørr asfalt :(
Tror vi har nesten en meter snø og is på sjøen, isbryreren kjørte nettop forbi hos meg,
og det er ikke noe vår tegn :cry:

vår1.jpg
vår2.jpg

Men jeg er jo opptemist. Tror på en tur i Påsken :oops:

Vidar
 

camenius

Well-known member
Påsk ska inte var några problem här (hoppas jag). Problemet här är jag själv! :öö

Jag är helt orkeslös när det gäller mekandet. Men från och med i sommar ska jag börja med min Atlas som står i garaget halvfärdig. Det mesta är gjort.

Som pensionär (sedan i augusti) har jag nu laddat batterierna och ska väl få en del gjort.

Vill renovera min Commando, men har lovat mig själv att aldrig ha två cyklar på renovering samtidigt. Så Atlasen ska bli färdig först, hur sugen jag än är att fixa Commandon som börjar bli lite väl patinerad, motorn är ok, men resten börjar bli slitet.

I sommar ska jag köra en del Commando (min fru tjatar om den hela tiden), men framförallt vill jag köra 16H i sommar.Har köpt ny passagerarsadel som hon kommer att sitta fint på, en bekväm original 16H-sadel. Vore kul att köra två på den. Hade en liten fjantig sak tidigare och den satt hon dåligt på. Därför har inet gillar att åka 16H, men snart så... :)
 

Bifogat

  • IMG_5109.JPG
    IMG_5109.JPG
    8.1 MB · Visningar: 6,905
  • IMG_5106.JPG
    IMG_5106.JPG
    6.4 MB · Visningar: 6,905
  • IMG_5322.JPG
    IMG_5322.JPG
    6.9 MB · Visningar: 6,905
Nu är snön i alla fall helt borta. Skönt, sån' skit vill vi inte ha här nere! Dock är det fortfarande kallt, bara tre-fyra plusgrader så det inbjuder inte till några längre turer på motorcykel. Jag har renoverat toppen på Commandon, nya ventiler, säten och styrningar. Dessutom har jag ekrat upp ett nytt bakhjul så man är lite ivrig att komma ut och köra lite längre rundor nu.
 
Top