Vårtecken 2018

Lasse L

Member
Flera plusgrader och blåst.

Och ett präktigt takras. Dörrens placering har sin förklaring i att jag är född i Västergötland.

88155480-4ED6-41E7-9E2A-EA76D5B46F50.jpeg
 
Jaha, vart tog nu tråden med våra kära vårtecken vägen helt plötsligt? :? Nåja...

Det där snöraset är väl ett vårtecken så gott som något på dina arktiska breddgrader, Lasse? Västgötsk placering av dörren? Jag är inte med, förklaring?

Här nere var det strålande solsken från en molnfri himmel idag så det blev faktiskt en söndagstur på Commandon. Plusgraderna var få så det blev lite kallt om fingrarna.

003himma.JPG

004hamnen.JPG

005snarthimma.JPG
 

Lasse L

Member
Dörren är placerad i vinkeln mellan boningshuset och garaget. Garaget har jag byggt själv. Boningshuset är en timrad parstuga och taket är lite flackare än garagetaket. Garagetaket vätter också något mer åt söder.

När det blir blia (blidväder) efter en snörik vinter rasar först garagetakets snö. Då skottar jag en skyttegrav fram till dörren. Efter några dagar rasar snön från boningshuset, kombinationen rashöjd/takvinkel gör att andra snöraset landar exakt i den nyskottade skyttegraven.

Den dörren sitter helt enkelt inte bra till. Jag trodde i min enfald att ett snörasskydd skulle hjälpa, men de brukar följa med snön ner.
 
Lasse L skrev:
När det blir blia (blidväder) efter en snörik vinter rasar först garagetakets snö. Då skottar jag en skyttegrav fram till dörren. Efter några dagar rasar snön från boningshuset, kombinationen rashöjd/takvinkel gör att andra snöraset landar exakt i den nyskottade skyttegraven.

Den dörren sitter helt enkelt inte bra till. Jag trodde i min enfald att ett snörasskydd skulle hjälpa, men de brukar följa med snön ner.
:lol: :lol: :lol: :mrgreen: Ha,ha ha! Tack, det där gjorde min dag!
 
Mer vårkänsla! Ännu en strålande dag i Skåne då det var oemotståndligt att rulla ut Commandon. Den riktiga vårvärmen har inte infunnit sig ännu men solen värmer i alla fall så det blev en sväng till Mölle. Inget Zoégas att få på destinationen och inga andra hojar i sikte heller för den delen. Trevligt ändå, livsandarna vaknar!

1molle.JPG

2molle.JPG

3molle.JPG
 

camenius

Well-known member
Jag håller med Lasse L! Fantastiska bilder. Sverige är verkligen vackert. Även när det inte är hojväder.
 

camenius

Well-known member
Oj, oj, oj....nu ska jag sluta klaga på vår snöperiod här. Oj, oj, oj...
Här är i alla fall snöfritt, i stort sett.
 

Lasse L

Member
88:an startade och det är ordentlig dagsmeja varje dag och dessutom väldigt lite tjäle eftersom snötäcket isolerat.
 

Lasse L

Member
88:an startade och det är ordentlig dagsmeja varje dag och dessutom väldigt lite tjäle eftersom snötäcket isolerat.
0611F809-F0A9-42BF-9438-2613AD88CD50.jpeg

Och solen skiner ända in i garaget.
 
Nu är det äntligen vår på riktigt! Tvåsiffriga temperaturer och solsken!

temp.JPG

Det fick bli en kvällstur längs med Öresundskusten. Fortfarande 10 plusgrader klockan halv åtta på kvällen under tiden som solen sakta sjönk ner i havet. Inget underställ och sommarhandskarna på. Aaah, dejligt!

kvallstur2.JPG
 
Top