Våren 2014

Hur är det alla? Är ni ute och glassar på hojarna i vårvärmen? Eller sitter ni fortfarande instängda i garaget med oljiga nävar?

Själv tog jag en tur till playan med Dominatorn idag. Inget bad dock och dåligt med damer att imponera på var det också.

9_002_2.jpg
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag tog också en liten tur igår, härligt :D
Åkte därefter hem och tappade ur motoroljan och tog bort oljefiltret bara för att senare konstatera att asken med oljefilter som stod på hyllan var tom :( men vädret ska ju bli sämre till helgen så jag hinner nog få hem ett nytt innan det är dags igen....
 
Hej på er
I dag rullade jag ut trajan och stälde den i ett hörn på tomten ( den har fått rulla ett par gånger nu) sedan grävde jag fram Nortonen ur min röra i garaget rullade ut den försökte kicka igång men det blev bara ett par avgaspuffar :cry: Kom på att jag konstaterat batteriet var dåligt och att jag därför hade införskaffat ett nytt så det var bara att leta upp det i garaget slänga väck det gammla och på med det nya :lol: därefter blev det en liten runda varpå jag konstatera att nortonen är lite trevligare att köra än Truxtonen.
Första ricktiga vårtecknet var väl för knappt 14 dagar seda då jag såg årets första mc-polis.
Ha det så gott alla så ses vi på någon nortonträff eller liknande.
Mvh/ Hans
 

Per G

New member
Nu är den svarta redo för 2014, bara bensinen som saknas.
Och litet bättre väder :)

Med bakhjul/bakbroms fixat och ställbara insatser i framgaffeln så ser jag fram mot att få testa cykeln och se om framändan känns lika bra som bakändan gjorde 2013 med nya IKON bakdämpare.

Per
 
Mer vår än så här blir det inte!



Jo, Commandon är ute på vägarna igen! :D Hon ryker dock som värsta tvåtaktaren på ena cylindern så jag misstänker att det blir till att lyfta toppen till hösten och fixa nya styrningar.
 

Bragfjord

Well-known member
Bästa Bjarne! Tack för en underhållande blogg! Du är verkligen händig på detta forum, snart hoppas jag Du startar en bilaga ang. Cafe' cyklar som jag efterfrågat(?) Commandon ser fin ut i detta utförande och vilken vacker bakgrund! Men har ni inga kurvor där nere nu när Du har flera bra "kurvätare"? Ang. oljerök, fungerar dräneringen av toppen, alltså retur-kanalen i vipphuset? Eller är det allmänt slitet därför var den till salu utan att Du fick veta ngt. Men frambromsen värmer när jag ser Brembo-oket! Var har skärmarna tagit vägen på Domminatorn? Eller regnar det inte i Skåne? Det är ngt. som fattas, om inte kan Du få småsten i ögat som åker med öppen hjälm(!) Nu var jag elak, men jag hoppas på Din humor.
Ja vad gör jag då? Lite finsnickeri i vardags rummet tex. som tar minst ett två år till, sedan ska Commandon göras färdig efter lite trimning, Min_Laverda tyvärr kan jag inte använda dessa cyklar pga. min skada men jag njuter ändå! Ska jag åka har jag ju Trajan som inte är fy skam den heller särkilt vid långkörning är den bra för mig, men så bra som min tid. 850 Commando är den inte. MVH.
272_Norton_mot_fste_och_lite_laverda_002_1.jpg
 
Fin möblering i det vardagsrummet! Det är viktigt att ha det ombonat och trevligt när man mekar. :)

Jag skall kolla dräneringskanalen på Commandon. Det står faktiskt lite olja kvar kring ventilen. Jag vet inte hur mycket som är normalt? Får försöka få ner en tråd i hålet eller kanske plocka av registerkåpan och blåsa tryckluft upp genom kanalen. Det som talar mot att dräneringskanalen är igensatt är kanske att det ryker bara på högra sidan. Om dräneringen inte fungerade skulle det kanske ryka på båda sidorna, eller? Jag börjar där i alla fall, sedan blir väl nästa steg att kolla styrningarna. Och därefter kolvringarna.

Dominatorn är rensad på allt onödigt som inte behövs för att få den att gå eller stanna. (Eller behövs för att Kling och Klang inte skall bli alltför arga.) Stenskott? Vafalls? Bara att bita ihop. Smärta är ju bara vekhet som lämnar kroppen...

Nej, det regnar aldrig i Skåne. Nej, det finns inga krokiga vägar i Skåne. Ja, Skåne är platt som en pannkaka. :lol:



 

Bragfjord

Well-known member
Ja Bjarne, Du kan ha rätt i att båda cyl. skulle ryka, kan vara en kolv/ringar
Jag kommer ihåg när jag med min debbytant-cykel, tränings körde på bana
första gången med nyborrad cyl. o kolvar (500 Domminator). På ett varv hann jag upp min egen oljerök! Bytte till Heppolite-ringar, sen drog motorn ingen olja på hela säsongen! Kolvarna var GPM med gjutna ringar, Heppolite
var "byggda" ringar. Detta är väl ett skol exempel på hur stor betydelse ringarna har/är. Bara man inte sätter ring-gapen i rad (!)
Fina bilder på Skåne o hav! MVH.
 
Top