Utväxling Smiths varvräknare

Nortti

New member
Finns det någon "instrumentmekaniker" som vet hur man ändrar utväxlingen i Smiths varvräknare? Går det ens?
Har en nytillverkad ATRC som måste justeras. Behöver udda utväxling, dvs det går inte att bara byta vinkelväxeln (så vitt jag vet).
 

Tord Ahlin

Administrator
Vad är det till för cykel?, och vad har du för mätardrivning på bakhjulet?, sitter mätardrivningen i bakhjulet?, vad är en ATRC?

Förklara dig
 
vad är en ATRC?

Det är väl, om jag inte har helt fel för mig, varvräknaren som fanns på Manxen mellan 1956 och 1963 ungefär? Har du kollat med Hans Holmström konsult? Han renoverar mätare och verkar kunna en hel del om Smiths-instrument.
 

tr5

New member
JIGE och/eller Johans Instrumentservice.

Se denna tråd, visserligen med titeln Commandovideo http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=397

Jag har bara personlig erfarenhet av Johan. Han har hållt på med Smith-mätare sen han jobbade på Fleuron i Malmö på 1940-talet. Ja, han är gammal. Det är hans telefonsvarare också och det är inte helt lätt att komma fram. Men får du bara tag i honom bör du kunna få ett vederhäftigt svar.
 

Jalla

Member
Hej!

Idag på DAK-marknaden i Falun träffade jag en herre som sysslar med instrument. Han verkar vara oerhört duktig inom gebitet och renoverar motorcykelhastighetsmätare.
Här får du kontaktuppgifter och håll till godo.
Enar Bohlin
Åbron 52
816 90 Ockelbo
Tfn 0297-470 43

Hade!
 
Top