Tips vid vibrationer

A

Anonymous

Guest
Hej!
Är det någon som har tips hur man minskar vibrationer från motorn på commandon.
Bytte till ställbart motorfäste fram i vintras där man säger att man skall skruva ihop allt som går sedan skruva tillbaka 1/2 varv, "klart".
Men jag tycker den går så hårt, när jag hade det gamla utslitna isolaticen så hade jag inte dessa vibrationer. De börjar avta när jag kommer över 100 km/h så det är lite jobbigt i lågfarter.
Tänkte fråga panelen innan jag börjar vrida & testa. Detta brukar ju ta sin tid.

Hälsningar
Peter
 

Tord Ahlin

Administrator
Det hjälper lite att smörja isolasticen ordentligt med fett vid montering. Då sviktar den bättre, fast det kanske du redan gjort. Är gummiupphängningrn fräsch uppe i toppen? om den är gammal och torr så är det ju intr så bra. Hur är det med motorbalanseringen?
 
A

Anonymous

Guest
Har inte kollat balansen för jag tyckt den varit ok förut!
Jag hade i en del smörjmedel vid monteringen men det kanske inte skadar att spruta in lite till.
Men de gamla gummina fram var bra utslitna innan bytet så det var bra löst där.
Skall kolla med det övre fästet, jag har inte bytt de och jag köpte ju maskinen för 4 år sedan och jag trorinte han som hade den innan hade bytt på de senaste 10 åren innan i alla fall.

Var ute förut och vred lite på inställningen och jag tyckte det blev lite bättre, skall bara hitta ett bra verktyg för att komma åt lite bättre vid justering.

Hälsningar
Peter
 

Tord Ahlin

Administrator
När den fasta original-isolasticen monteras så skall den ju förmonteras utan chims, då spelet emellan mätits upp (bryt lite) ,så dra av 0,2mm. Det spel som då blir skall funka.

Men du har ju den justerbara isolasticen, så du kanske har dragit för hårt.

Bra verktyg är nödvändigt, jag brukar gå runt på marknader och köpa på mig dubbel/trippel uppsättningel nycklar. Nasarna brukar inte ta mer än 20-30 spänn för en större blocknyckel.

Biltema tar 40 spänn för sin billigaste 28nyckel. (De har en superbillig serie blocknycklar )
 
Top