Tätning växellåda ES2

Gunnar Laurell

New member
Jag har plockat ner växellådan på min ES2 -53 för att åtgärda läckage från kickaxeln och ev vid ingående/utgående axeln också (osäker på om det läcker där). Det är lite glapp i kickaxeln, finns det ny bussning att köpa någonstans? Jag uppfattar som att det är en fiberbricka som ska täta på insidan bussningen, är det lämpligt att använda det eller finns det bättre alternativ?
Det är även lite glapp mellan ing/utg axeln finns den bussningen att köpa?
Något annat som kan vara bra att kontrollera när lådan ändå är nere?
 

Lasse L

Member
Bussningen till kickaxeln har Andover Norton, engelska Nortonklubben har också en del sällsynta reservdelar till Laydown-lådorna. Såg även att RGM Norton har renoveringsatser till dessa lådor.
 

Lasse L

Member
Hej, jag har själv ett par av dessa lådor som läcker. Har inte modifierat dem men det förekommer att man tätar dem genom att bearbeta den yttre skåran på kickaxeln och installera en o-ring. Det gäller ju då att det inte blir för tight så att kickfjädern orkar returnera kicken.

Här är en länk till NOC-forumet i England med tips: https://www.nortonownersclub.org/node/4682
 

Bifogat

  • laydown-kickstart-shafts-bushes-jpg.jpg
    laydown-kickstart-shafts-bushes-jpg.jpg
    325.9 KB · Visningar: 1

Gunnar Laurell

New member
Ja där var det ju info om korktätningen på insidan också, bra. Sedan är det väl bra med lite olja som smörjer i bussningen, annars funderar jag på om man kunde sätt i en smöjnippel, ett bra fett borde väl hålla oljan inne.
 

fiatfan

Member
Till Commando m.fl. som har den senare lådan finns ju det här tricket att fräsa spår för radialtätningar, kanske går att göra även på den äldre lådan?
 

Bifogat

  • 104_IMG_4692.jpg
    104_IMG_4692.jpg
    39 KB · Visningar: 4
  • 104_IMG_4695.jpg
    104_IMG_4695.jpg
    40.7 KB · Visningar: 4
Top