Tätning kickaxel

Valdemar

Member
Hej. Commandon läcker som ett såll från kickaxeln. Tänkte se om det går att få i ordning på med en x-ring.
Är det någon som kan redogöra för en lämplig arbetsgång? Är det straight forward eller sitter o-ringen innanför en bussning som måste ut eller liknande?
Tack på förhand!
/Valdemar
 

pojen

Member
Tätningen sitter som du förmodar bakom stålbussningen som lagrar kickaxeln i den yttre kåpan. Passningen är inte hård och bli inte alltför överraskad om den sitter löst. En dorn från utsidan och några välmodulerade hammarslag kan annars vara aktuellt. Kåpan måste förstås tagas lös och det innebär demontering av kopplingswire, kick och fotpinnes-arrangemanget. Montera den nya x-ringen med silikontätning bakom bussningen det förhindrar läckage mellan kåpan och x-ringen.

Ett tips är att kontrollera fjädrarna till växelmekanismen i kåpan när du har allt isär då de ofta angrips av korrosion och försvagas och går av vid helt fel tillfälle givetvis. Det gäller speciellt den klenare fjädern, den grövre returfjädern är inte lika illa utsatt.
 

Mike 40M

Member
Att delar av växlingsmekanismen rostar är ganska vanligt. Tror att det var Mick Hemmings som förklarade att det beror på att det mycket lilla hålet som ventilerar lådan är igensatt.
Tänk på att sätta fjädrarna åt rätt håll.
 

fiatfan

Member
Finns dom där X-ringarna å köpa här i Sverige nånstans? Funderat på att fräsa in radialtätningar i kick- å växelgenomföringarna, men om de där tätningarna funkar så är ju det en lättare väg å gå.
 

Valdemar

Member
Fiatfan!!
Ursäkta extremt sent svar...
Om det fortfarande är aktuellt för dig så köpte jag xring på Basmotor.
/V
 

Bo Storwall

New member
Hej!
Enklaste och billigaste sättet att täta läckaget vid kickaxeln är enligt tips från Les Emery, som jag testat många gånger med utmärkt resultat på både egna och kompisars hojar, är enligt följande:
Ta bort befintlig oring och gör rent ordentligt i spåret.
Fyll spåret med silikon och sätt tillbaks en ny oring på samma plats. Gör därefter ren ditt pekfinger från silikon.
Jag brukar låta det härda några dagar innan kåpan återmonteras.
Hälsningar Bo Storwall
 

Per G

New member
Hejsan!
Kom på en sak som inte nämnts här.
Oljeläckage vid kickaxeln kan vara tecken på att mellanaxellagret i växellådan håller på att ge sig.
Det är ingen trevlig upplevelse när det händer.
Hälsningar
Per
 

Valdemar

Member
Per G!
Det hela slutade med en helrenovering. Det visade sig att hela lådan hängde på gärdesgården.
 

camenius

Well-known member
Sådana här saker har stor läsvärde. Har du möjlighet att skriva en kort text om detta och även värna några foton till vår medlemstidning? Värdefullt eftersom detta dels är ett allvarligt fel, dels inte helt ovanligt. Texten behöver inte vara lång (om du tycker det är svårt att skriva. Jag vet flera som drar sig för det och är för självkritiska :).).
 
Top