Stiffening kit

Björn Holst

New member
Det börjar bli dags att montera nämnda kit. Jag har förstått att det är viktigt att bromsa medan man skruvar ihop för att centrera, fine. Men finns det nån bra manual för hela jobbet? Jag har hittat den här bara:
https://www.oldbritts.com/14_063410.html
Den har inga steg för steg-bilder, bara en översikt. Och där står det om att borra ur nitar, att koka detaljer och om speciella pressverktyg... är det verkligen så krångligt? Tipsa mig INNAN jag kör fast tack!
 
Jag monterade ett stiffening kit på min Dominator för några år sedan. Jag kan inte påminna mig att det var några konstigheter. Allt trillade på plats som tänkt. Här är i alla fall några bilder:



 

Björn Holst

New member
Jag fick isär bromsen och fick också i kitet, inga större besvär. Men när jag drar åt skruvarna som håller plattan på plats, så kärvar alltihop, backarna går trögt att få ut och fjädrarna orkar inte dra ihop dem. Lossar jag skruvarna lite så funkar det, men ska allt sitta så löst?
 
Backarna skall ju röra sig fritt. Såpass att fjädrarna orkar dra tillbaka dem. Låsplåtarna man bockar till kring skruvskallarna hindrar ju att skruvarna gängar ur sig.
 

Peter Szamer

New member
Jag fick isär bromsen och fick också i kitet, inga större besvär. Men när jag drar åt skruvarna som håller plattan på plats, så kärvar alltihop, backarna går trögt att få ut och fjädrarna orkar inte dra ihop dem. Lossar jag skruvarna lite så funkar det, men ska allt sitta så löst?
Jag filade ner kammarna i ändan där de gick emot förstyvningsplattan innan, jag hade samma problem som du.
Men jag har nu problemet att bromsen nyper med ett skrik.
 
Top