Senaste nytt om Norton Motorcycles

camenius

Well-known member
Senaste nytt från Norton Motorcycles är tyvärr ganska trista.
Farten kring företaget verkar nämligen sakta ned.
Frågan är om det hurtiga tilltalet på företagets webbsida, är verklighetsbaserat eller om det mer försöker dölja en bister verklighet av brist på kapital? :cry:
Idag uppger man att företaget ”snart” är framme vid produktion, medan man samtidigt söker både mer riskkapital (en hel del har skjutits till i början av året) och nya lokaler. Dessutom talas redan om att modellen ska bilda grund för ytterligare modeller kommande år, modeller som har Commando S, Dominator och Atlas som förebild. Därtill nämns även en Manx-inspirerad modell för att tillsammans med en modern Interstate göra modellprogrammet komplett. Bolaget tackar alla intresserade för att deras tålamod och hoppas att de vill köpa en minibike under tiden företaget tar fram den första serien av commandomodellen. En modell som tidigare presenterades som klar för produktion förra hösten.
Mer information, direkt från källan, på www.nortonmotorcycles.com
På bilden här nedan kan du se den lilla minihoj som företaget säljer i avvaktan på "riktiga varor". Vi får väl se...
/Lasse Camenius
6_norton_pocketbike_11_1.jpg
 

camenius

Well-known member
Inte helt oväntat, men de kom långt med ett klart seriöst projekt. I alla fall om man jämför med övriga som provat olika varianter att återuppliva Noton-namnet.
Synd.
 

Per G

New member
Nej de har nog inte kursat. Senaste jag sett var att de fått ett rejält statsbidrag av något slag som verkar ha räddat företaget ur en knepig ekonomisk situation.
Dessutom så har de sluttester av en 195 hästars V4 motor så än så länge verkar dom vara vid liv.

Någon som vet mer?

Hälsningar,
Per
 

camenius

Well-known member
Per du missförstår. Diskusionen ovan gällde inte Garners företag som du antagligen tänker på i ditt inlägg från idag (2012).

De tidigare inläggen (från 2006/2007) gällde det amerikanska företaget som Garner (delvis) köpte.
 

tr5

New member
Per G skrev:
Dessutom så har de sluttester av en 195 hästars V4 motor så än så länge verkar dom vara vid liv.

Vad jag kan se ska de räjsa med en "Norton" V4. Dock verkar motorn vara en Aprilia och ramen kommer från Spondon. Jag undrar om det är mer än tankloggan som kommer från Norton.
 

Per G

New member
Ett litet hjärnsläpp här, fick för mig att det var nya inlägg :oops:

Det har varit en del skriverier om folk som lagt upp handpenning men som känner sig blåsta och företagets ekonomi var i gungning men med det nya bidraget de fick så blev det ny luft under vingarna. Bara att hoppas att de tjänar några kronor så att det håller långsiktigt.

Hälsningar
Per
 
tr5 skrev:
Vad jag kan se ska de räjsa med en "Norton" V4. Dock verkar motorn vara en Aprilia och ramen kommer från Spondon. Jag undrar om det är mer än tankloggan som kommer från Norton.

Same old story... :roll: Någon som minns Jo Seiferts (som då ägde rättigheterna till Norton-namnet) försök omkring 1996, 1997 att kapitalisera på Norton-loggan? Så här såg den ut: http://www.motorcyclespecs.co.za/model/norton/norton_c652%20sm%2099.htm Då byggde man en ny "Norton" kring en Rotax-motor. Men dekalerna på tanken sålde säkert en eller annan hoj...
 

Per G

New member
Bjarne,

Den modellen var inte snygg och ser inte mycket Norton ut.
Tycker i alla fall att dagens Norton ser ganska mycket Commando ut.

Det är ju inte samma sak som "en riktig" men jag gillar den.
Prisvärd? Då ska man gilla den mycket (som jag gör).

Hälsningar,
Per
 
Nej, jag kan bara hålla med. Jag vill minnas att man också fick rätt hård kritik för utseendet.

När det gäller nya twinnar bryr jag mig personligen inte om vad det sitter för klistermärke på tanken. Och för priset av en ny "Norton" kan man väl fylla garaget med en handfull Triumph Thruxton och Ducati Monster och ändå ha pengar över till Norton-dekaler att klistra på tankarna om man så önskar! :D
 

Per G

New member
Goda nyheter! Första 961 Commandon nu i Sverige !!!

Trots alla rykten om att det ej levereras.

Hälsningar,
Per
 

camenius

Well-known member
Ägaren är klubbmedlemmen Frank och här har ni ett bildbevis. Sug på den... och vi gläds nog alla tillsammans med honom.
Frank låter meddela att han numera inte vet om han ska sova i sovrummet eller i garaget.
6_DSC_0028_1.jpg
 

Tord Ahlin

Administrator
Skulle vara trevligt med lite detaljrika närbilder. Går det att ordna tro? Speciellt på gaffel, broms, motordelar, mm. Lite instrumentering också, ja det mesta.
 

Commando 961

New member
Ja äntligen kom så min hett efterlängtade Norton.
Det är ett tag sedan den beställdes (maj 2011) så det tog ett tag.
Jag hoppades in i det sista att den skulle komma så jag hann åka lite innan snön kom men nu får vi se.
Som privatimortör hamnar man inte längst fram i kön hos Transportstyrelsen, det ska göras ursprungskontroll och därefter reg.besiktning. Men med lite tur flyter det på och jag kan utnyttja kommande helger för att få några mil på cykeln innan vädret sätter stopp.
 

Commando 961

New member
Vill bara tillägga att tidningen Classic Bike var med vid avtäckningen av cykeln när den kom hem och kommer att ha en artikel i nästa nummer som har ett englandstema.
 
Top