Samarbetet med If upphör??? Vad händer??

JanneW

New member
Hej har just fått ett mail från If med följande text:
Quote
Hej,
Samarbetet mellan Norton Owners Club Sweden och If upphör att gälla per den 2019-12-31.
Försäkringen gäller fram till huvudförfallodagen. Därefter görs den om till vår vanliga MC försäkring.
Om du vill behålla samlarfordonsförsäkringen så går det bra att ansluta sig till någon av våra övriga
53 motorklubbar, tex Svenska Veteranbilsklubben (som rikstäckande) 054-872950.

Du kan se alla klubbar på vår hemsida https://www.if.se/privat/forsakringar/fordonsforsakringar/samlarfordonsforsakring/motorklubbar


Vänliga hälsningar

Pia Reutenberg
Titel Diplomerad Försäkringsrådgivare Samlarfordon

Direkt: +46 031-3456403 samlarfordon@if.se
Unquote

Vad är det som händer? Ska klubben byta försäkringsbolag? :?: :?:

Tacksam för information

Jan W
 

camenius

Well-known member
Samarbete med If upphör. Enklast, och billigast, är att ta kontakt med annat bolag som du tycker passar bäst. Två tips är Bilsport och mc försäkringar samt Svedea. Jag har använt båda, skiljer nån tia dem emellan i premie. Minns jag rätt var det också dessa som diskuterades på årsmötet.
En fördel är att du via dem får en billig försäkring samt inte binds av krav på att enbart köra några rallyn och ytterligare nån aktivitet. Sådana krav fanns faktiskt tidigare från If, även om många struntade i dem/ inte visste om dem.
Svedea kostade mig strax under 400. Bilsport och mc strax över 400.
Ändringen diskuterades på både förra sommarens årsmöte samt årets. Fanns även en kort notis om det i vårnumret.
 

JanneW

New member
Hej Lasse

Tack för utförligt svar. Måste man får hojen omvärderad när man byter försäkringsbolag?

Med vänlig hälsning,

Janne W
 

camenius

Well-known member
Nejdå, det är hur enkelt som helst. Jag gick in på hemsidan och sedan var det klart på någon minut. Inga bilder heller och inga begränsningar.
För många i klubben hade det varit förödande om de råkat ut för olycka eller stöld med If-försäkringen, eftersom deras värdering gjordes för mycket länge sedan. Bosse, försäkringsansvarig, gjorde på egen hand, efter diskussion på årsmötet tidigare, en uppgradering, men nu med de nya försäkringarna man tecknar själv, blir dt ”marknadsvärdet”. Och detta är som bekant fortfarande högt. När kommer prisraset kan man ju fundera?
En anan fördel med den nya lösningen är att klubbens ansvarige slipper mängder med administration och den senaste tidens dåliga service från If.
 
Top