Säsongen har börjat!

017.JPG

Då var årets första tur avklarad. Lite fuktigt på marken och 6 grader men strålande sol och vindstilla. Lite medhavt kaffe smakade gott i solskenet.
 
Hei
Endelig litt liv i forumet. Det har vært den absolute tystnad i lange tider nå.
Godt å se/ lese at noen begynner å komme ut av vinter dvale.
Her oppe i Norge er det nok litt for tidlig til å lufte jærnet, men det går
heldigvis den rette vegen. Dagene blir jo lengere og lengere nå selv om det ikke merkes ennå.
Gleder meg til sesong start om 3 - 4 mnd. :cry:
Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Fint och se att det går att åka därnere Bjarne, de är bara att passa på när möjlighet finns! Kopplings- hantaget verkar bra(!)
Även Vidar verkar på "hugget" i forumet som är väl lungt just nu.
 
Hej,gubbar!

Ja, forumet är kanske inte dött men det verkar i varje fall ligga i djup koma. Jag vet att det skruvas lite varstans i garagen men det är väl bara att acceptera att de flesta gamla uvar tråkigt nog inte alls är intresserade av att dela med sig på nätet. :( Själv har jag inte så mycket nytt att meddela. Dominatorn har fått en gammal Dunstall-kåpa så en bild på det kan jag bjuda på.

Jag kör ju i princip året runt. Här nere brukar det bli en vecka med lite slask någon gång i januari eller februari då cyklarna får stanna inne.

Uppmärksamt där, Brage! Jo."hundbens-greppet" gör kopplingen lite lättare.


004suddad.jpg
 

Bragfjord

Well-known member
Gammal kåpa? Ser ut som ny, pricken över i så att säga! Ja Bjarne cykeln är verkligen fin som Du nu har byggt den. Du har 2st Norton Du kan vara stolt över. Fast jag har ägt div. cyklar så klappar hjärtat mest för dessa "enkla", lätta, körglada Nortons som man klarar av att meka själv och om man vill till sin egen stil, grunderna finns där att bygga på! ( också Vidars Norton!)
Kortet på Dominatorn är verkligen lyckat i den här vinkeln!
 

Magnus Jönsson

Administrator
2019-01-01 13.34.55.jpg
Riktigt snygg Bjarne :)
Jag tog mig faktiskt också i kragen och körde en runda, om än kort, på nyårsdagen i "vårvädret" :motorcycle: .
Commandon drogs till lite annat brittiskt skrot :lol:
 
Jag tog mig faktiskt också i kragen och körde en runda, om än kort, på nyårsdagen i "vårvädret" :motorcycle: .
Commandon drogs till lite annat brittiskt skrot

Commandon drog till sig lite tyskt skrot också, tycker jag mig se. Själv vilade jag på nyårsdagen så du var först ut i år!

Gammal kåpa? Ser ut som ny, pricken över i så att säga!

Jepp, äkta gammal, engelsk 60-talsplast från Paul Dunstall. Kommer från en annan forummedlem som bor långt, långt uppe i norr.


Jag klättrade upp på verkstadstaket för att hitta en ny vinkel. Vad gör man inte för en bra bild?
 

Bragfjord

Well-known member
Snyggt Mangnus! Cafe' trenden tar fart med all rätt och goa cyklar blir ännu bättre!
Org. dämparna passar också bra till detta och är antagligen bäst om det inte är alltför trimmat.
Skulle bli ännu bättre om Du kunde mont. likadana gaffel-damasker som Bjarne har på domminatorn, ser lite tunt ut, skulle se "maffigare" ut, gaffeln blir inte bättre, men fåfängan vill ha sitt(!) I all välmening från en som inte kan hålla käften...
- Brage.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Tackar Bragfjord, den har i princip sett ut som den gör sen runt -78 med löpande uppgraderingar, smaken är ju som baken och personligen tycker jag inte gummidamasker hör hemma på en landsvägscykel och är aldrig nåt jag ens ägnat en tanke att sätta dit 8)

Min kåpa är också en Dunstall ifrån 60-70 tal Bjarne, köpt i Gtbg för nåt tiotal år sen.
 

Bragfjord

Well-known member
20180704_081149.jpgVad sägs om denna! En liten go V-Twin 500a. Troligen -83a som även fanns som 350 och 250 V-Tvinnar! Inte snabbast men mycket trevlig cykel att åka på, ganska enkel motor där topparna är samma, bara vända, och förbränningsrummen i kolvarna, fungerar förträffligt! Stadig ram o bra bromsar, en Cafe' cykel?!
 

Bragfjord

Well-known member
jpg005092.jpgSå ser förbränningsrummet ut med nygammal teknik av John Ellwood! Alltså Norton har provat det på -60 talet men gav inte mer på Manxarna och hade tätningsproblem om jag hört rätt, men mycket intressant teknik som jag hoppas John klurat ut.
 
Top