Renovering av encylindrig

camenius

Well-known member
Renoverar en 16H-motor jag köpte i våras. Har några problem:
1. Spelet för vevstaken på axeln är 0,2. För mycket eller hur, eller...? För att få det bra, vart lämnar man den? Företaget i Axvall? Fler tips?
2. Vad är det för två mycket små och tunna, "brickor" som låg lösa i vevhuset? Du ser den på en av bilderna här nedan.
3. Den kil som sitter på vevens ena sida är så liten och sitter så hårt fast att jag inte fått loss den. Testade med vass tång och annat utan framgång. Den är nu så nött att anar att jag får svetsa fast nåt i den för att dra loss den. Annat tips?
4. Båda ventilerna ser lite väl rostiga och taggiga ut. Detsamma gäller cylinderns urgröpning för dem. Har fått tips om att Acke i Skåne kan fixa nya ventilsäten. Andra tips? (När jag skriver detta kommer jag på Jeppes i Lindesberg. Han kanske kan fixa?)
Fler frågor kommer antar jag.
 

Bifogat

  • IMG_2957.jpeg
    IMG_2957.jpeg
    275.4 KB · Visningar: 1,483

Mike 40M

Member
Råkade snubbla på en bottendel till en WD16H som jag glömt att jag hade. Okänt skick men känns inte speciellt glapp i vevlagret.
Kan det vara av intresse?
 

camenius

Well-known member
Tack för omtanken, men i dagsläget har jag detta. Därtill en extra. Ska kolla skicket på den. Återkommer om någon dag utifall jag vill ha ett extra och inte kan motstå frestelsen att skaffa mig fler extra. :) Tack för erbjudandet.
 
Top