Rätt svar på "kändisfrågorna" i vårnumret 2015

camenius

Well-known member
Inte så svårt denna gång, eller...?

1. Den som läser dagstidning sittandes på en traja är naturligtvis Paul Newman. Enkelt antar jag, för han är sig verkligen lik.

2. Lika enkelt är det väl med skådisen som dels är klädd i naziuniform (ur filmen Den stora flykten för 1963), dels kör cross? Steve McQueen förstås.

3. Den glade liraren på en amerikansk v-twin är kanske enklast? Han är sig lik från den film som jag antydde med orden "...och försvann sedan bort med vinden." Clark Gable förstås!

4. Svårast denna gång är väl damen på den lilla bilden. Definitivt svårt om man inte känner till hennes förkärlek till diamanter och att walesaren som nämns är Richard Burton som var gift med Elisabeth Taylor vilket är det rätta svaret.

5. Eller är det Marlon Brando som är svårast? Det är i alla fall han som sitter på en Matchless. Trots att bilden är tagen för länge sedan kan man allt ana de bekanta dragen hos en av världens mest kända skådisar.

Svårt? Enkelt? ..eller onödigt i tidningen? Har ingen aning om vad medlemmar tycker, så ge gärna respons.

camenius skrev:
5. Eller är det Marlon Brando som är svårast? Det är i alla fall han som sitter på en Matchless. Trots att bilden är tagen för länge sedan kan man allt ana de bekanta dragen hos en av världens mest kända skådisar.

Den där Matchlessen med det uppochnervända M:et är med i The Wild One från 1953. Bilden är säkert tagen under filminspelningen. Brando körde ju som bekant annars en Triumph Thunderbird i filmen. Jag minns att jag undrade vad det var för en skum hoj som hade ett W på tanken första gången jag såg filmen. Då hade jag inte full pejl på alla brittiska märken. Idag hade man ju, om inte annat, känt igen Jampot-dämparna på ett par kilometers avstånd.

wildone42ie2.1207.jpg

camenius

Well-known member
Japp, du har så rätt. Har faktiskt inte sett filmen i sin helhet. Kanske därför jag då och då blandat ihop den med en annan klassiker jag inte sett (ännu), Ung rebell med James Dean.

Säkert sevärda filmer båda två, liksom Öster om Eden med flera klassiker (med eller utan mc-inslag) som jag också borde se.

Andra (med hoj-tema) som jag mycket gärna skulle vilja se men som inte når samma kvalitet är No limits, Leather boys och Girl with a motorcycle.
Däremot sett Åsa Nisse köra traja när han jagade skurkar (från Stockholm så klart).

Har sett The Wild One ett antal gånger. Spelade in den när den gick på tv någon gång i början av 1990-talet. Den står sig väl hyfsat för att vara över 60 år. En av filmvärldens coolaste repliker har den ju också. Johnny (Brando) står lutad mot en vägg när en tjej kommer fram till honom, tittar på hans jacka där det står BRMC. "BRMC, what does that stand for?" "Black Rebel Motorcycle Club." replikerar Johnny lite lojt. Tjejen: "What do you rebel against?" Johnny: "Whaddayagot?" (What have you got?) 8)

Lite skumt tyckte man ju det var med den jazziga musiken då man förväntade sig rock`n´roll på soundtracket. Men rocken var ju knappt uppfunnen 1953. Visserligen hade ju Ike Turner släppt sin låt Rocket 88 några år tidigare men The Wild One kom ju ändå tre år innan Elvis slog igenom och ett år innan Haleys Rock Around the Clock släpptes.

En annan hojfilm som är lite kul är faktiskt svensk. Farlig kurva från 1952. Den har jag också på en gammal vinglig VHS i någon dammig låda på loftet. I filmen skymtar en del engelska hojar förbi. Här får knuttarna spela rollen av halvkriminella smågangsters. Filmens rättrådige huvudrollsinnehavare kör speedway. Man skrattar gott åt en del av slangen i filmen. "Men tira, va e re här för en liten sparrisstjälk?" "Äh, låt na va! Grabben e ju trast vet´ja." Lite som om Jerry Williams möter Åsa-Nisse. :lol:

farlig kurva.jpg