Oljerök

650Ss

New member
Nu under vintern har jag fått cylindern honad och satt i nya kolvringar. Jag har också bytt en ventilstyrning som brast i somras och slipat ventiler.

Nu har jag monterat ihop det hela. Tydligen har jag gjort något galet, :oops: för framför allt blir vänster tändstift oljigt + oljerök.
Det är en 650Ss

Tacksam för idéer vad det kan bero på.

Taylor

New member
Jag har upplevt samma sak med en FIAT jag hade för länge sen.

Jag satte dit expanderande kolvringar där den ena skrapringens "stoppklack" hade gått av vilket medförde att den inte expanderade ordentligt med följd att olja läckte förbi och upp i förbränningsrummet och sölade ned tändstiftet.

Jag blev omkörd av en gubbe som höll för näsan när han passerade mig :D

Som tur var gick tråget att få bort och kolven dras ut underfrån för åtgärd.

Kanhända har du råkat ut för samma sak.

Robban

Member
Hej
Om jag var du skulle jag riva ner toppen först och inspektera styrningarna. Se därefter till att ventilerna tätar till 100 procent. Och att du, när du sätter på toppen igen, har rätt ventilspel. En nyborrad cylinder har en tendens (ibland en ganska kraftig sådan) att förbruka olja innan den är inkörd. Men som sagt, börja med att kolla toppen, och är allt ok där och den fortfarande ryker är det dags att plocka ner cylindern också. Eller så tar du både topp och cylinder samtidigt. Kolla att alla kolvringar sitter rätt och på sina rätta platser. Därefter kollar du kolvringsspelet i cylindern, så inte det blivit för stort av någon anledning.
Lycka till
Robban

650Ss

New member
Tack för bra svar.
Nu börjar jag fundera på om jag har monterat vippaxeln fel. Den är inte som jag tror den är på Commadon avfasad. Axeln är helt rund. Har det betydelse åt vilket håll jag vänder hålet på axeln där oljan kommer ut?
:?

Anders

New member
Hej igen!På commando skall fasningen med oljehål peka mot ventilkåpan.
Avgasaxlar framåt insugaxlar bakåt.

650Ss

New member
Jag är nästan 100 på att jag gjorde tvärt om. :oops:

Jag fixar det i helgen och ser om det hjälper.
Stort tack för svaren!
:D