Ny på forumet

Mike 40M

Member
Hej, efter lite krångel nu med på forumet.
I min ungdom hade jag en slimline 99, som jag tyvärr bytte bort mot en ESO speedwaycykel.
Så hittade jag en 650ss i behov av renovering. Började glatt riva den men blev avbruten av att en gammal kompis hoj blev till salu.
Kunde inte låta bli att handla och efter mycket jobb är den i gång igen. Lite injusteringar kvar innan den går som den ska men den har fått ut och lufta sig lite på Sviestad. Så i vinter blir det 650-mek.
 

Bragfjord

Well-known member
Ja så ska det se ut! Å fort går dom, vann på Sviesta före snabba Lars Sandberg på G50 i år. Blir 650an lika fin har Du 2 fina cyklar!
 

Mike 40M

Member
Nej det var inte av Kjelle jag köpte den, han sålde den -68. Hans kommentar var: Den tanken har dom lagt mycket spackel på sen jag hade den. Manxen är i bruksskick, racing sätter sina spår. Men mekaniskt har jag nog fått den ok.
Visserligen har jag fyra Norton, men jag har ett par andra engelska hojar som jag gillar att köra.
 

Mike 40M

Member
Bilden i mitt första inlägg försvann, så jag försöker med en bild på Manxen med sina kompisar som väntar på våren.
The other ones.jpg
 

Mike 40M

Member
Liten uppdatering om Manxen. Var på classic-racet i Våler, mekade åt sonen som körde en Honda CB250 och en Suzuki RG. Snackade lite med Ari Tiainen, skandinaviens snabbaste Manx-åkare som kör Manx, både i 350, 500 och 750. Han lovade att om jag tog med den till Anderstorp TT, så skulle han hjälpa mig att se om vi kunde få den att gå som den skulle. Det tog fem minuter innan hans magiska fingrar fått den att gå skapligt. När han gjort ett antal pass på banan var omdömet "wellhandling, horrendous brakes, runs well." He said that he enjoyed riding it very much. Naturligtvis är engelska det språk som funkar med en finne. Kvarvarande problem är att den inte får tillräckligt med soppa i slutet på flygrakan. Men den går tillräckligt bra för att jag ska kunna köra den på årsracet.
 

Mike 40M

Member
En liten uppdatering. Efter ett antal körningar med Manxen börjar jag bli ganska sams med den. Lite småfix har det blivit, fått svetsa tanken ett par tre gånger. Härom veckan fick den lufta sig igen på Sviestad. Enda problemet var att den tyckte att 5 grader är för kallt. R40 oljan kom aldrig upp i mer än 45 grader. Konstigt nog klarar den hemtillverkade ljuddämparen ljudkraven utan svartflagg.
 
Top