Ny BSA lanserad

camenius

Well-known member
Indiska Mahindra har plötsligt lanserat en BSA-hoj. En verklig skönhet... encylindrig, vattenkyld, med 45 hästar vid 6000 i chassit som är en mycket skicklig (design utförd i england) utveckling av en klassik Gold Star. Mums, så fint jobbat. Självklart heter modellen också Gold Star.
Vad sägs? Tycker att man lyckats mer än väl och att BSA-folket verkligen är att gratta!(y)
 

Bifogat

  • 719680AD-01BF-45AB-91F3-2C2D1B544D37.jpeg
    719680AD-01BF-45AB-91F3-2C2D1B544D37.jpeg
    113.8 KB · Visningar: 17
  • 8040B1C9-1640-4F5C-B40A-6C9A1DA935EF.jpeg
    8040B1C9-1640-4F5C-B40A-6C9A1DA935EF.jpeg
    98.6 KB · Visningar: 18
  • 4A713508-384F-45F2-8096-199B2E1D40C2.jpeg
    4A713508-384F-45F2-8096-199B2E1D40C2.jpeg
    33.1 KB · Visningar: 12
  • 87CC7EAC-264B-4454-9549-3A3C1410B627.jpeg
    87CC7EAC-264B-4454-9549-3A3C1410B627.jpeg
    122.5 KB · Visningar: 10
  • 5D510335-EDD3-4486-90C8-02C38BDF795D.jpeg
    5D510335-EDD3-4486-90C8-02C38BDF795D.jpeg
    55.7 KB · Visningar: 13
Då får väl surgubben och förtidsstofilen i Skåne kontra, ha, ha! Vätskekyld... radiatorn skämmer hela hojen, tycker jag. Att den sedan har högt styre (på en Gold Star!) och ett ubertjockt avgasrör utan originalets fina dragning går ju säkert att ordna. Men den där hemska kylaren... Nä, låt gamla modellnamn vila. Jag tar en riktig Gold Star alla dagar i veckan framför den där bastarden.

Jag inser att jag slåss mot väderkvarnar och att jag inte tillhör målgruppen så jag får väl sitta och tjura bäst jag vill när indier och kineser kapitaliserar på gamla varumärken. Och den nya Norton Atlas skall vi inte tala om! Suck... Don't get me started! :devilish:

Bara mina 50 öre såklart. Jag är en sådan där bakåtsträvare som tycker att Volvo kunde återuppta produktionen av Amazonen istället för att bygga elbilar så ta det inte alltför allvarligt!:cool:
 

camenius

Well-known member
Hej surgubben och förtidsstofilen (och alla andra)!

Nu ska jag bli tråkig och nyansera mitt förra inlägg ...och hålla med surgubben lite.

Hojen är faktiskt schizofren. Den bild jag kikade mest på, där man ser den från sidan, där ger jag 650:an godkänt. Men när man ser från andra vinklar, framför allt lite mer framifrån, ja då dominerar det moderna, framför allt via vätskekylningen ...då blir det liksom en helt annan hoj. In real är det nog detta intryck som kommer överväga tyvärr. Å andra sidan vad kan vi begära? Man kan nog inte få annat om det ska bli en hoj som godkänns för modernt bruk och dagens miljökrav. Kan liksom inte bli bättre än så här, antar jag?

Bara att inse. Antingen kör man en gammal hoj, eller så kör man en modern. För hur var det han krönikören, Bjarne ni vet, en gång skrev i tidningen... "Gamla maskiner tillverkas inte längre". Inte bara fyndigt utan tyvärr också helt rätt.

Bra mellanting finns nog inte? Jo faktiskt. Tror att Guzzis retro-V7 är godkänd såväl på bild som i verkligheten. I alla fall vissa versioner av den.

Gott slut och Gott Nytt År!
 
Gott nytt år själv! (och alla andra!) Jo, vi är antagligen tämligen överens. Jag reagerar också lite på effektsiffrorna. 45 hästkrafter på en ny hoj 2022 känns rätt löjligt. Gold Star var ju en sporthoj på sin tid men verkar i sin nya inkarnation blivit något att puttra runt på.
 

camenius

Well-known member
De där har jag också lagt märke till och ser det som en tydlig trend. Inte förvånad, även om jag inte förstår varför man gör så.
För alla retrohojar, nåja, i all fall Kawasaki, Triumph och Guzzi, och det är dem som jag ser som "riktiga" retrohojar då Hondas fyra och Kawasakis nya retro-Z1:a båda har alldeles för för moderna chassin för att räknas in här, har startat som ganska motorsvaga hojar. De förstnämnda först som 650:eek:r och sedan när konceptet lyckades lade man på lite mer kubik och hästar. Guzzis är inte heller speciellt trimmad, men kanske har jag missat att man numera även har en sportig variant.
Varför gör man så?

Tror att anledningen till att de tre nämnda känns hyfsat ok beror på att de saknar vätskekylningen. Har kört dem alla tre. Vinnare är klart Guzzin och Kawasakin, trajjan kommer långt efter. I alla fall den jag körde, en 800
 

camenius

Well-known member
Det där är intressant.

BSA är inte först med att gör så. Motorsvag, alltså. Både Kawasaki och Triumph gjorde så. Lanserade först en svag 650, när sedan konceptet verkade hålla ökade man både kubiktal och hästar. Guzzi, som jag också räknar in som en retrohoj, är inte heller speciellt motorstark. Kanske kan det delvis beror på att de inte är vätskekylda, något som gör att de upplevs som riktiga retromodeller? Hondas fyra (försvann visst 2017) och Kawasakis nya "retro Z1:a", har alldeles för modernt chassi för att de ska räknas in i samma klass.

Har kört såväl Kawasakis W900 som Guzzis V7 och Triumphs 800 (tror det var Thruxton-modellen) och av dem gillade jag de två förstnämnda, trajjan tyckte jag inte alls om. Guzzi har jag kört två gånger. Dels vid lansering (tyckte den var på tok för liten och svag då), dels i somras då Krister Törnblom kom på besök. Wow, så fint den gick. Och lät. Den hade peashooters!

Någon retromodell för mig blir det icke. Jag blir allt äldre (inte så konstigt kanske) och svagare. Ska sälja såväl Atlasen (i vår), Commandon som Hondan. Går fint men är tunga as, i alla fall Hondan. De två sistnämnda får försvinna om något år om nu inte någon direkt knackar på dörren och ska köpa den. Interceptorn och 16H ska vara kvar, de är båda lätta och härliga att köra.

Förhoppningsvis kommer en hoj till in i garaget innan allt är slutkört av åldersskäl. Gärna en encylindrig Norton, alternativt en udda skoter.

Så är strategin.
 
Top