Norge 2017

Bragfjord

Well-known member
02-DSC05416.JPGSista biten efter fjällsjö, som är en smal väg m. mötesplatser ca. 2mil till campingen.03-DSC05405.JPGVäl framme är A-Stina på väg ut med Putte.16-DSC05504.JPGDen här med "slide-ut" hade skylt från Canada, hur är det möjligt, eller?
 

Bragfjord

Well-known member
04-DSC05422.JPGMen nu till en ny attraktion för i år som ligger "nästgårds" i Loen.15-DSC05496.JPGLinbana upp till en restaurang på berget!06-DSC05426.JPGTvå gondoler ses mötas till o från.
 

Bragfjord

Well-known member
11-DSC05482.JPGJa vi åkte med upp (495kr per pers.) som gick på ca. 5min!10-DSC05480.JPGFlott restaurang med vidunderlig utsikt!09-DSC05481.JPGEller vad sägs!
 

Bragfjord

Well-known member
08-DSC05478.JPGPå baksidan jobbade Grävmaskiner, skyliftar mm. hur kom dom upp?13-DSC05483.JPGJa det var en fin upplevelse, att Norge är fantastiskt var vi överens om!!
 

camenius

Well-known member
Vilket ställe, vilken utsikt, vilken natur! :öö :upp :shock:

Kollade var Loen ligger och ser att ni är strax söder om Geiranger.

För andra som åxå inspireras av bilderna:
https://www.hovenloen.no
 

Bragfjord

Well-known member
Bra länk Lasse! Visste inte om man kan gå upp, och ut på taket, eller är det bara för prominenta personer enl. bild i länk?
Men vi var supernöjda ändå!
 
Bragefjord
Jeg er inne å ser etter dine reisebrev hver dag nå :D
Har det ikke kommet et nytt blir jeg skuffet :x
De har blitt et av dagens høydepunkt..
Må nok nå snart ta meg sammen å reise ut å oppdage mit eget land. :D

vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Istället för att åka till Geiranger söder ifrån, så om man kör rakt fram mot fjällberget och in i "hålet i väggen" tunnlar alltså, så efter dessa, 4st av varierande längd blir det som "sesam öppnar sig" och Stryn välkomnar med mycket av det jag visar!
Ja Du Vidar, Du har en källa av guld att ösa ur Ditt fantastiska land, själv skulle jag vilja besöka Engelöja och ut på Steigen igen med vita stränder och militära gamla bunkrar, därifrån ser man Lofotens långa landtunga norrut i havet, det finns mycket fint däruppe, men det blir många mil för oss från Stockholmstrakten.....
04-DSC05411.JPG 05-DSC05413.JPGÄr svag för forsar på längden o höjden, landskapet blir mer levande så, eller som mannen i ett dalpar sa, bruset dränker hans tinitus och han mådde då bättre, jag sover bra istället.1-DSC05651.JPGHär är den enkla "tjejmoppen" som jag alltid har med i husbilsgaraget, den har givit mig många trevliga turer o upptäckter. Notera h-fotpinne som är framflyttad med ena fästet i cylindern. Moppen är en liten ulv i fårakläder" den gör 70 enl. grannens Volvo(!)
 

Bragfjord

Well-known member
07-DSC05432.JPGMan hoppas att handbromsen ligger i. Camping vid Loen vattnet06-DSC05430.JPGTuristbåt på Loenvatnet (fjällsjö) 12-DSC05516.JPGDet ena efter det andra lyxfartyget avlöser varandra i fjordarna.
 

Bragfjord

Well-known member
14-DSC05547.JPGNu blir det inne med en liten bil på släpet? Har sett några st. Men det här släpet använder sig av "vridaxel" samma princip som jag tillämpar för Trajan så det går lättare att lossa o lasta.1-DSC05547.JPG
 

Bragfjord

Well-known member
Här blir det blandade bilder på slutet för jag har inga mera från den här resan. Det blev i alla fall över 110 mil med Trajan den här gången och jag fick åka på de fjäll som jag önskat i bra väder, kunde inte bli bättre!07-DSC05406.JPGHär från "vår" camping med grillstuga.08-DSC05407.JPGTill höger reception, toa o duschar (rena!)06-DSC05401.JPGHusbilen är jag väldigt nöjd med,( förutom generator raset förra året) Med sin 3liters starka motor (Renault) drar den lätt släpet och har en behaglig gång i motorn, som inte har en kamrem som skall bytas i förtid då bilen står i garaget halva året! Tycker inte om kamremmar! Jag vet hur det blir när dom gått av.... Långbäddar o stort garage var kravet. (och kamkedja!).
 

Bragfjord

Well-known member
Som sagt det blev över 110 mil med Trajan som tot. gått ca. 2700mil, fel, 2990mil står den på efter Norge resan, skulle jag kört 300mil då? (skämt) ja jag kör inte så mycket längre här hemma, det är inget fel på cykeln, den är bra å fin att köra med, men så var det de här med 5an den är fortfarande ilagd när jag vill växla upp! Trots 3dje drevningen... Eller är det åldern som gör att jag vill åka på "smackvarv"? 15-DSC05507.JPGPiloten själv, packväskorna mycket bra att ha, kör även med ryggsäck med ryggskydd i plus stoppad med bad lakan som gardering(!) Å så var det rutan! Har man en gång använt nån form av vind-skydd vill man sen inte vara utan!11-DSC05433.JPGBörjan på Aurlands fjällväg från Laerdals hållet, en mycket lämplig Mc väg.12-DSC05437.JPGHär högst uppe på fjället sedan går det nerför en hel del innan den populära utsiktsplatsen kommer, som bara den kan vara svår för höjdrädda.
 

Bragfjord

Well-known member
19-DSC05557.JPGÅ så var det badbruden igen, ett år var det inte ens 8 grader...10-DSC05421.JPGKan inte släppa tanken på alla gårdar uppe i bergen, dom här ligger inte så högt som vissa andra gör, men det skall ju jobbas o klippa gräs i sluttningarna, vändningarna är nog spännande!02-DSC05369.JPGAlla varianter på hus som jag skulle vilja ha möjlighet att dokumentera nån gång...
 

Bragfjord

Well-known member
14-DSC05475.JPGJa här fick jag se på förstoringen att man kunde gå upp på taket, vi tänkte inte på det utan var nog så imponerade ändå. Kanske man slapp blänket från fönsterna i restaurangen i bilderna när man fotar över kanten?18-DSC05549.JPGNog är det väl häftigt att bo med bergen "över" sig!17-DSC05540.JPGDen trevliga turistbåten gör en glad att se på Olden vattnet.
 

Bragfjord

Well-known member
Tittade i en gammal MC-Nytt från 1988 nr.6 som bla. behandlade olika resmål, ser med glädje att Norge är omnämnt av någon som heter Ulph Karlsson, Han skriver, " PARADISET som rubrik, sedan, "Vi svenska hojåkare har nära till paradiset. I Norge finns ALLT för den som gillar touring på tuffa vägar. Dessutom bjuder landet på naturupplevelser som heter duga. Att avnjuta dem från sadelplats på en hoj gör inte saken sämre. Det är en speciell känsla att få ha vägen alldeles för sig själv och letar du dig in på småvägar kan du köra mycket länge utan att se en levande själ. Välj de tunnaste strecken på kartan, dessa vägarna är garanterat de roligaste Mc-vägarna -
om man kör on/offroad-cykel vill säga. Annars kan det bli problematiskt. Ett vägtips: Leta upp det lilla samhället Aurland på kartan och kör vägen som går via Gol-Hagafors-Geiteryggen dit. Den är greit som de säger i Norge. "
"Slut citat."

Kunde inte säga det bättre själv, men sen -88 är vägarna, tror jag, bättre och jag klarar mig bra med Custom Trajan på "de tunnaste strecken" med full njutning vilket inte hindrar att det åks mycket BMW med näbb" där också...

I samma tidning är det också intressant att läsa Mc-Teknik av Åke Wremp, en mycket kunnig man på detta område! Här tog han bla. upp ämnet nostalgi, som betyder enligt ordboken "melankolisk längtan tillbaka" Sug på den va' Ja vad är det för fel på det? våra Nortons är över 40år och är fortfarande attraktiva körglada cyklar, passar också bra på Norges alla vägar!
 
Top