Motorrenovering av min Commando

sive

New member
Håller på med renoveringen av min Commando 71:a som skar i fjol.
Nya kolvar och vevstakar och slipning av vevaxeln.
Fick problem med att få loss bultarna till vevstakarna, saknade rätt hylsa.Tror det skall vara 17/32 ? Någon??
Har försökt att få tag på sådan, ej lyckats, restnotetad överallt???

Mycket tacksam för alla tips jag kan få angående detta för mig stora projekt!
Har lämnat in cylinder vevaxel, och skall nu beställa kolvar vevstakar, och lager från Andover.

Stefan
 

Lasse L

Member
Hej, muttrarna till vevstaksbultarna bör vara 1/4 Whitworth. Det underlättar mycket att ha en uppsättning Whitworthnycklar och hylsor. Även i växellådan är det mycket Whitworth. Bas-motor brukar ha. Manual har du väl?

Skickar du grejorna till Stigs i Axvall? Är han fortfarande verksam?
 

sive

New member
Hej Lasse,


Tack för ditt svar!
Har lämnat grejerna hos Walléns motor Backa i Göteborg.

Fick just besked vilka verktyg/hylsor jag behöver från Endover Norton UK.
Kommer att beställa dom från dom samtidigt med delarna jag behöver.

Väntar på dimensionerna från slipningarna, innan jag beställer.
Stefan
 

Bo Storwall

New member
Hej!
Glöm ej att kontrollera din oljepump innan du monterar ihop motorn igen.
Den kan ha blivit skadad vid haveriet och orsaka nytt haveri på den nyrenoverade
motorn om den ej är, ok. Jag har sett prov på ett sådant fall när jag renoverade en
sprängd motor. Kuggarna inuti pumpen var kraftigt skadade från första haveriet.
Byt även packboxen i registerkåpan. en defekt sådan påverkar oljetrycket negativt.
Hälsningar Bosse
 

sive

New member
Hej Bosse,
Tack för tipsen!
Väntar nu på måttbesked, så jag kan beställa delarna.
Stefan
 

sive

New member
Hej Bosse,
Tack för tipsen!
Väntar nu på måttbesked, så jag kan beställa delarna.
Stefan
 

Trygve

Member
Hej! Hylsan du behöver är helt rätt 17/32. Jag hade också svårt att få tag på den hylsan. Behövde också slipa den lite smalare för att få den passa.Kom igåg att åtminstone byta vevstaksmuttrarna!! Byter du också bultarna skall den vassa kanten under skallen slipas rund.
 

sive

New member
Jag har nu färdigställt cykeln. Motorn togs ned totalt,
Vevaxeln slipades om, nya kolvar,vevstakar, nya ventiler, styrningar,stötstänger, omborrning av cylindern.
Monterade en magnetventil för returen från oljetanken.ventilen stänger tändningen, när ventilen är stängd, funkar jätte bra. Det var ju min gamla oljekran som jag tidigare glömde öppna som var anledningen till motorraset.....eller snarare katterna på gården som lekt med mitt varningssnöre till stängd ventil..........
Cykeln går som en klocka. Mycket jobb, sena kvällar, har lärt mig mycket!
Alla delarna köptes av Andover, uk. förutom magnetventilen. Wallens motorrenovering på Ringön Göteborg gjorde slippningen samt omborrningen, mycket bra firma!
Tack ni som givit mig lite tips!
Mvh
Stefan
 
Top