Mc i Norge?

Bragfjord

Well-known member
Ska man våga åka Mc i Norge? En gammal dröm som inte gjorts ordentligt.
Jag har bara" åkt husbil där av ren bekvämlighet, jag är gammal nu, 66år, men har inte gett upp tanken på detta, kanske ren självbevarelse drift då det kan bli en smärtsam "VÅT" dröm, men är vädret bara 50/50 så är mycket vunnet. Men det har i.a.f. inte varit helt fel med husbilen då jag fått ynnest att uppleva det otroligt vackra Norge och vet mera om lämpliga resmål nu efter flera års åkande, 2ggr per år, vår o sensommar/höst.
Jag talar inte om Oslo som vissa tror är Norge, nej Norges rikedom i fjordar och fjäll med fina vägar (asfalt) och att njuta av detta.
Oslo kan tyvärr vara nödvändigt att ta sig igenom, men det gäller att ha tungan rätt i mun för att inte köra fel, vilket jag gjort, en rysare, tog nästan en förmidd. i anspråk och kom därifrån bara genom centrifugalkraften utan
jag fattade ngt. Men det var då, nu är det bättre att ta sig igenom. Drammen är inte kul heller, men den som väntar på ngt gott........
Numera har jag andra alt. att komma in i landet.
Hade möte med grabbarna i vintras där 7 av 8 var intresserade att följa med på av mig rekommenderad rutt, de verkade bra men erfarenheten säger mig att man får vara nöjd om jag får med mig 2 till 4 stycken då vi i vuxen ålder har familjer o jobb att ta hänsyn till. Denna resa om den nu blir av, sker i augusti. Resmål, Rondane, Trollstigen, Geiranger, Stryn/Briksdalen, Gaularfjället, Vikfjället, Aurlandsfjället, Övre Årdal, hem väg 52 sedan väg 40 till Kongsberg och genom Drammen till E18.
Från Karlstad t.o.r. ca 140-160mil i regn......... Nej fel, tänka positivt kanske hjälper hmm..... Men om vädret är hyggligt så glöm Alperna o dyligt, Ynnest o trevliga mäniskor finns i "vårt grannland!
Och ett outtömligt vackert landskap o vägnät att välja på! Heja Norge!!
 
Hei
Vilken fantastisk rute du har satt opp. Det må jo bli en fantastisk tur om været er bra, og det er det jo :D
Hvordan er det , går det å ha med en norman på denne turen , selv om han kommer fra Drammen :?:
Seriøst : Vet ikke ennå om det passer , men det hørtes ut til å være en kjempe tur.

Heia Norge

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
1-DSC01502.JPG7-Norge jun. 2013  Mopped-Ralye Lohärad 080.JPGBästa Vidar o Norge! Ja jag har lagt upp en som jag tycker lämplig Mc-rutt.
Men det finns så mycket mer i Norge, väg 17, Steigen,Bodö/Saltströmmen,
Senja, Lofoten mm. men då blir det mil! Man ska ju hem också, sådana resor tar tid och mycket transport. Men jag har kommit under-
fund med att allt finns även i Vestlandet, mindre transport o mer kvalitetsmil, men ändå finns säkert mycket mera platser att njuta av för den som hittar! Ja det vore trevligt om Du vill hänga på, jag vill undvika Oslo o Drammen för inresa då grabbarna riskerar att komma bort i trafiken som kan bli en rysare om det vill sig, så därför hade jag tänkt ta väg 61 förbi Arvika och in i Norge den vägen, vidare väg2/20 och väg 3, sedan in i Rondane och då börjar den tänkta rutten. Men som sagt vädret spelar roll och hur mycket orkar man om det värsta sker? Kanske får vi avbryta vissa
platser då det är tänkt att ta 1 vecka, men om vädret är Ok så lovar jag en oförglömlig o fantastisk Mc-resa! Visst är det vackert! Återkommer i ämnet när det är dags, det kan hända mycket till dess, jag avser att ta husbilen i slutet av juni för att reka lite ang. vägarb. mm. men framförallt njuta av forsars brus och det underbara Norge! Fördelen med husbilen är att det inte gör ngt. att det regnar! MVH.4-DSC04360.JPG
 

Bragfjord

Well-known member
Här får jag göra avbön och inställa Norge resan!
Under o efter Äppelbo resan (71mil) kände jag att det blev för jobbigt med mitt skadade h-ben, har skjutit upp operationen i flera år pga. tid infektioner och skulle jag få det igen efter ny operation kapar dom benet
vilket jag inte har bråttom med, de får göra ont ett tag till.
Hoppas inte jag ställt till det för ngn. som sett fram emot detta, har informerat mina egna kompisar. Har även försökt att få transport med tåg,
lastbil o hyrbil en resa för att korta av transporten genom Sverige och då kanske orka genomföra delar el. hela rutten. Sista hoppet var hyr-lastbil som finns med baklyft o lastar ca 1 ton, men bara en gångs resan att lämna
bilen på annan ort skulle kosta 4800kr extra! + hyra, milkostnad o bränsle.
Jobbar på en annan variant för egen del, husbilen m släp och en prototyp av
en "släde" som jag ställer cykeln på o sedan winchar upp den på släpet då
jag är ofärdig att klara av detta själv. Jag har alltså inte gett upp tanken att
kunna få njuta av Norges vackra land på Mc!
På det här sättet kan jag ställa husbilen på lämplig Camping och därifrån
använda Trajan på dagturer då det inte regnar(!) Va' bra va!
Här lite bilder på släp som används för visning av Mc på motor-marknad
+ "prototypen" m Trajan. MVH.
272_001_1.jpg
272_003_1.jpg
272_022_1.jpg
272_Prototypen__Hammarstens_Laverda_021_1.jpg
272_Prototypen__Hammarstens_Laverda_007_1.jpg
 

Bragfjord

Well-known member
Prototypen testad o klar! Ändrad o mod. för bättre handtering o slipper kör-
banorna, mycket slipande,borrande o svetsande, och fungerar! Släden" dras
upp med el-vinch. Ja, nu är jag preparerad för Norge nästa år, så nu är det bara att överleva vintern med tillförsikt.
Tanken är att ta in på lämplig camping med strategiskt läge för att därifrån
njuta av Norges fjäll o runt fjordar, men regnar det bor jag bra i husbilen
och sätter på kaffe o läser en bra bok (2;dra v-kriget och sovjets fula överfall på Finland) Ska det här verkligen bli verklighet? Verkar för bra,
mycket kan hända till dess, men man ska ha sina mål!
 

Bragfjord

Well-known member
Här den ändrade "prototypen" där jag har mont. en vridbar hjulaxel så cykeln lättare går att lasta i u-balken, när detta är gjort vrider jag med stången upp ekipaget för att kunna el-wincha upp cykeln på släpet utan behöva körbanor, väl på släpet vrider jag tillbaks stången/axeln så cykeln står stadigt på släpgolvet innan jag slutligen spänner fast det hela.
Ja så här måste jag göra för att klara mig själv då jag är ofärdig att klara lasta på vanligt sätt. Det hela tar inte mycket mer tid än annars. Korten är i fel ordning, men Ni fattar.
 

Bifogat

  • Prototypen klar!  Grisslehamn 1;a Oktober, Anna-Stina fyller år 009.gif
    Prototypen klar! Grisslehamn 1;a Oktober, Anna-Stina fyller år 009.gif
    176.1 KB · Visningar: 4,632
  • Prototypen klar!  Grisslehamn 1;a Oktober, Anna-Stina fyller år 012.JPG
    Prototypen klar! Grisslehamn 1;a Oktober, Anna-Stina fyller år 012.JPG
    165.7 KB · Visningar: 4,632
  • Prototypen klar!  Grisslehamn 1;a Oktober, Anna-Stina fyller år 014.JPG
    Prototypen klar! Grisslehamn 1;a Oktober, Anna-Stina fyller år 014.JPG
    151.1 KB · Visningar: 4,632

Bragfjord

Well-known member
Tack Bjarne! Ja Duccen är en äkta SS, har stått mest i vardagsrummet sen renov.
Provade att klicka på Din bild, där var mycket fint! T.o.m. Norvin var med, var togs detta kort? De måste vara samma
cykel som stod i Norrtälje på Custom bike Show i Norrtälje 2014, snyggt bygge i bra chassi!
Men jag är också svag för 904 Thruxonen, tänk att man idag kan göra en cykel som fortfarande ser ut som en riktig Mc!
Alltså tidlös! Men Bjarne, Din Commando är elegantare, = bla. lättare bygge, vilket ger, vill ha-begär! MVH.
 
Den där Norvinen och Thruxtonen är plåtade på Britanniarallyt i fjor där de valdes till träffens bästa ombyggda icke-Triumph (eller hur det nu var klassen kallades) respektive Träffens Trajja. Britannia är väl förresten landets största Norton-träff? (Eller i alla fall topp tre.) Synd att klubben inte har någon officiell representation på Britannia. Mina bilder från Britannia: http://s1292.photobucket.com/user/Nor68ton/library/Britannia%20Rally%202014?sort=3&page=1

Trist att du inte kan smiska asfalt med SS:en. Schysst vardagsrumsmöbel ändå...
 
Top