Lagerhaveri!

pojen

Member
Lagret som sitter i bromstrumman bak på alla Commando med ryckutjämnare brukar väl inte ge så stora bekymmer om man bara kommer ihåg att peta i lite fett då och då. Numera finns det att få helkapslade lager 4203 2RS så det verkade ju vara en bra idé att installera ett sådant. Vid byte till ett nytt bakdäck passade jag givetvis på att kolla detta lager som varit i drift tre eller fyra säsonger. Det kändes inte alls bra och efter demontering rasade det isär av sig själv! Inre lagerbanan ser inte vacker ut och lagerkulorna var i motsvarande skick.



Jag måste säga att det var med viss tveksamhet som lagret installerades då det var av ett fabrikat som man aldrig någonsin har hört talas om. Det är nog bättre trots allt att hålla sig till okapslade lager av kända tillverkare och se till att det är välsmort. Om man kollar upp detta lager så verkar det komma från någon kinesisk tillverkare och inte av någon hög kvalité. Viss varning för lager av detta fabrikat alltså!

 

Bragfjord

Well-known member
Konstigt? Detta brukar aldrig vara ngt. problem. Är det samma bredmått på ytter o inner bana? Verkar som det är för hårt/fel ansatt då slitaget är mer på ena sidan, el. ser jag fel? Alltså hur är det med distans-måttet mellan lagren?
Inget fel att använda kapslade lager till detta ändamål, förutom styrlager är hjullager det som roterar saktast på cykeln så är det bara smort skall det hålla länge. Vet inte ngt. om detta Kineslag. men borde inte vara så dåligt att få det här resutatet, eller kör Du med tung sidovagn m familj o packn? (skämt) När jag jämför bilsidan så är vi tacksamma att styrleder, spindelleder mm. blev kapslade, som annars var ett kladdande med fettsprutor, och inte höll lederna ngt. längre för det besväret! (eller?)
Framhjulslager till bilar är numera kapslade för det mesta, om det inte är ansättn. bara lager
Underhållsfritt, bra, men sen fick vi kamremmar, gud så dumt! Blev en helt onödig kostnad och en olycka för dom som den gått av för, men det är en annan historia!
 

pojen

Member
Lagret inhandlades från en av de mer kända engelska Norton firmorna som en direkt ersättning för det okapslade standardlagret 06-7688. Det är identiskt på alla sätt och vis förutom då att det är helkapslat och permanentsmort med samma mått 17x40x16mm. Passform vid montering var inga som helst bekymmer. Jag brukar oftast också dra hjulaxeln med moment för att vara på den säkra sidan då ett och annat brott på dessa axlar har förekommit även om det nog är rätt sällsynt (60-70 Nm brukar jag använda). Tror nog att kvalitén på lagret kan ifrågasättas även om man inte skall döma ut ett lager bara för att det är tillverkat i Kina.

Läste på något forum att beställer man ett FAG NJ306E ramlager idag så står det troligen 'Made in India' på det så tillverkningslandet i sig behöver inte betyda så mycket nu för tiden!
 

Bragfjord

Well-known member
Ja lager idag spelar nog inte ngn. större roll vad det kommer ifrån, särskilt om det säljs av seriös handlare. Men nog är Ditt slitage
konstigt, blir det inte för hårt ansatt pga. fel distansmått? Om, då behöver inte axeln dras hårt för att det händer igen.
Ang. i dagens Kina så kan dom nog tillverka en Commando som är dubbelt så bra och hälftens så "dyr" om dom tyckte det var lönsamt. Det är nästan skrämande vilken utveckling som sker där, förutom alla fordon, vilka byggnader, och flera av världens största och högsta broar! Så nog borde dom kunna göra dugliga kullager? MVH.
 

Tord Ahlin

Administrator
Precis, distansröret som sitter i mitten skall vara något (0,3mm) längre än dem minskade inre diametern om det nu finns någon. Det är viktigt att kolla detta annars blir det som Bragfjord menar "en konstant axiell tryckbelastning".

Men visst spelar det roll vilket lager man köper. Själv väljer jag alltid SKF, då behöver man inte fundera på kvaliteten. Pisskillnaden är så försvinnande lite på dessa små lager. Skulle det kosta nån hundring extra gör väl inte det nåt. Förresten är detta ett mm-lager eller är det tum? EDIT:: 4203 = mm-lager. Då finns det ett SKF lager.
 

pojen

Member
Det är ju ett helt korrekt påpekande att distanshylsan mellan det tvåradiga kullagret i trumman och hjullagret i baknavet är en viktig detalj i sammanhanget. Alla prylar är dock original Norton så det borde normalt sett inte vara något bekymmer. En sista koll av allt gjordes genom att montera ihop allt förutom plastdetaljerna i den så kallade ryckutjämnaren. Nu så bör trumman lätt kunna röra sig fritt i förhållande till navet och det visade sig att det löpte lätt och fint. Jag skyller nog trots allt på ett lager av tveksam kvalité. Det är lite trist att det inte finns kapslade lager från kända tillverkare (SKF,FAG mm) men okapslade finns ju trots allt att få.

 

Bragfjord

Well-known member
Bra att Du kollat distans o när det är draget, nu med nytt lager, då är det bara att lycka till med många mil! MVH.
 
Top