Kolvdiameter.

Ilefjord

New member
Hejsan.

Någon som vet rekommenderat/lämpligt diametermått på kolven, om cylindern har borrningen 73 mm....??

Har investerat i ett par nya kolvar, köpta som 73 mm ,men har en faktisk diameter på 72,5 mm...??

Har monterat på cylindern, med en ny kolv, samt en gammal kolv, för att kolla hur mycket glapp där är. OBS toppen är ikke monterad.!!

När jag kör upp kolvarna i topp, sätter fingertopparna på kolvtopparna, "rickar" Kolvarna fram och åter,... på sidan med den nya kolven, finns ett märkbart glapp,.. på den andra sidan, med den gammla kolven, finns inget glapp alls....?????? Allså kommer dom nya kolvarna att gå i "åttor"...eller ??
Naturligtvis har nya kolvringar monterats.

Alla förslag , idèer, teorier, uppfattningar, mottages varmt :lol:

/ JERRY
 

Magnus Jönsson

Administrator
Du bara tänker på nöjen :wink: , har du mätt den gamla kolven och jämfört? Det låter ju inte friskt att den nya kolven är mindre än den gamla, jag förmodar att du har borrat cylindrarna, eller bara nya kolvar? Samtidigt är det ju svårt att mäta upp kolvarna exakt om man inte har rätt verktyg att mäta med.
Se nu till att inte göra som jag gjorde med min japs i somras, borrning och nya kolvar, ihopsättning, provkörning, kom två kilometer sen fick jag rulla hem och göra om proceduren :( , men det är ju som sagt en japanare och en annan historia.
Lycka till och kolla upp noga innan du plockar ihop det slutgiltigt.
Magnus
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej igen,
konsulterade mina verkstadsmanualer, originaldiametern på en 750 cylinder ska vara 73 mm och kolvstorleken ska då enligt dom ligga mellan 72,931-72,906mm.
"Piston-to-cylinder clearance should be 0.0035-0,0040 inch (0,089-0,10mm) å det är ju inte så mycket om böckerna stämmer :? .
Hoppas det kan vara till hjälp.
/Magnus (opålitlig hobbymekaniker?)
 

Ilefjord

New member
Hejsan Mange...!!!

Nöje å nöje.... :lol: Alla tips är välkommna ,som sagt. Har varit i kontakt med försäljaren, enligt hans föreskrifter stämmer kolvmåttet. Precis som det måttet du förespråkar ...Alltså 72,931..... det måttet skall kolven ha i nederkant , I överkant på kolven skall det vara 72,5....nånting, Alltså...kolven är smalare upptill än nertill , d.v.s. Kolven är en kona....

Detta hade jag inte en ANING om , alltid lär man sig något nytt.. :lol: :lol: Och efter nogrann mätning (med tumstock 8) ) visade sig att måttet var helt korrekt.

Och inte nog med det... utan jag fick mig även en lektion, om hur kolvringarna skulle sitta monterade.! DOM är ju för höge bövelns AVFASADE på insidan...???!!!! inte en ANING om....

Efter nogrannt inspekterande med två kraftiga förstoringsglas samt en styck urmakarlupp kunde jag till min stora glädje , SE avfasningen....jippieee.
Den översta kompringen skulle sitta monterad med fasningen , innåt neråt. Den nedersta skulle sitta med fasningen...utåt uppåt...! Oljeskrapringen skulle sitta enligt monteringsanvisningen....vilket jag inte kommer ihåg just nu. Har det uppskrivet ute i garaget.

Så med lite nogrannhet och sunt förnuft , skall jag nog f-n få ihopa det :lol: En hel hojsäsong ligger ju helt orörd framför oss :lol: :lol: :lol:

Tackar för ditt nitiska flit och engagemang... :lol: Vad hade jag gjort utan min alldeles egen jourhavande hobbymekare...??? Tack.

Ha de gööttt..vi hörs....

MVH / JERRY.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Har man bara en tumstock så klarar man sig långt... Det där med avfasningen på kolvringarna har jag inte hört innan, ska lägga det på minnet, har ju inte behövt lyfta av mina cylindrar än, men det närmar sig väl.
/Magnus
 

Ilefjord

New member
hallå.. Mange....

Hahahahahaa en ricktig snickartumstock är är A och O , vid riktig noggrannhet....!!!!

Don`t Worry din tid kommer......hahahahaha :lol:

Ha de /JERRY.
 
Top