Klarlacka framhjulsnavet?

fiatfan

Member
Har jobbat hårt för å få bort den mattsvarta färgen som nån för länge sen sprayat på ett nav jag fick tag på, troligen från en Atlas. Ska "bara" putsa å polera den släta vänstersidan, få bort lite smårepor å så. Undrar om nån har erfarenhet av att använda klarlack som finns till alu-fälgar för bilar? Är ju bra skit idag å borde hålla fint på ett Norton-nav också. Egentligen är det väl mest mittendelen av navet jag vill ha nåt skydd på, gjutningen där håller inte direkt toppklass, är väldigt ojämnt å porigt å blir nog fort fult.
Skulle lägga upp före/efter bilder men fattar inte hur man gör...... :oops:
Tommy
 
Personligen gillar jag inte alls klarlack på alu. Det tar ju inte så lång tid att högglanspolera aluminiumdelarna och sedan på med något bra vax. På min Hinckley-Trajja är aluminiumkåporna på motorn lackade med någon plastliknande lack som skydd. Efter tio år har lacken krakelerat på flera ställen. Ser rätt trist ut och nu funderar jag på hur jag skall få bort skiten så att jag kan polera metallen istället. Men klarlackerna har kanske blivit bättre sedan dess?

Just my 10 cents...
 

fiatfan

Member
Tror att d är lite bättre grejer idag, + att navet blir ju inte varmt som motorkåpan blir.....Apropå så kom jag på att det ser ut som att vevhuset på min 850 -73 motor verkar vara lackat? Med nån silverfärg, ser absolut org ut, var dom lackade?
Tommy
 
fiatfan skrev:
Tror att d är lite bättre grejer idag, + att navet blir ju inte varmt som motorkåpan blir.....Apropå så kom jag på att det ser ut som att vevhuset på min 850 -73 motor verkar vara lackat? Med nån silverfärg, ser absolut org ut, var dom lackade?
Tommy

Ja, senare Commandos verkar i alla fall ha haft silversprejade vevhus. Min 71:a har det inte.

http://britbike.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=384742

https://www.accessnorton.com/NortonCommando/silver-paint-on-engine-trans-cases-2005.902/
 
Top