Jorkas MC Svartå (fd)

pojen

Member
Många som har haft sina Norton cyklar ett (stort !) antal år har säkert varit i kontakt med Jorkas Mc som var en känd handlare med både nya och begagnade reservdelar när det begav sig. Han arrangerade även ett otal resor till Isle of Man TT races samt drev motorcafé mm. Av en ren tillfällighet hittade jag följande intressanta inslag på Youtube där han berättar om sitt liv, Isle of Man resor mm. Det är ganska långt (24 minuter) och den intressantaste delen är nog den sista tredjedelen. Klippet hittas på följande länk https://youtu.be/FAO0GV-cCfs

Jorka hade en stor utförsäljning av kvarvarande lager när verksamheten upphörde någon gång på 80-talet och sålde bland annat lotter på 'hemliga lådor' med reservdelar i, och det var väl lite si och så med innehållet i dessa . . . . . . . .
 

Bragfjord

Well-known member
Jag var där, vad annars(!) Mycket delar o grejor för oss Anglofiler (vad det rätt ord?)
Den 850 Commando -74 som jag hade, har han, Jorka, renoverat tid. alltså motorn som skickats dit för renov. av förra ägaren, denne var nog inte van med Engelsk mekanik så det var en del att "justera" men i stort sett var själva motor-renoveringen Ok. Ja det var en trevlig upplevelse att besöka ladan som hade mycket att sälja i flera våningar som låg i lilla trevliga Svartå! Sådant får vi nog inte uppleva igen, tyvärr...
 

camenius

Well-known member
Jag håller som bäst på med planering och research för de kommande två numren. Bland annat spårar jag Jorka som, trots vad hitta.se säger, enligt uppgift lever. HAr hans, enligt uppgift mobilnummer, men inget svar så långt... Någon som vet fler sätt att nå honom
?
Söker även efter mc-handlare som var verksamma 1968 och som ännu lever. Vet om mc-Jansson och Lelle ”lelles”, tips om fler smottages med tacksamhet.
 

Lasse L

Member
Jag har en gammal reservdelskatalog från Jorkas MC-delar, den bör vara från början av åttiotalet. Katalogen är delvis färkodad, exempelvis elgrejor på orange papper, verktyg på signalgrönt och Triumph-delar på rosa papper.

Har ett vagt minne av ett besök i Svartå vid den tiden.

 

Bragfjord

Well-known member
Göra egen gradskiva, man tackar, plus andra bra tips, hade inte varit fel om han varit aktiv än idag med Norton delar o annat!
 

camenius

Well-known member
Jag fick i förrgår av en slump under lite researcharbete tips om en sida på nätet, www.mcminnen.se. Där fanns gamla bilder samlade från och med femtiotalet och framåt. Framförallt från Örebro- och västeråsområdena. Bland dem fanns Jorka och då fattade jag varför jag inte hittade honom på nätet. Han heter egentligen Jurkka! Nu har jag adress och från en annan källa även hans mobil (som än så länge varit avslagen, men trägen vinner).

Sidan är lite rörig, men många fina gamla bilde. Rekommenderas för den som gillar gamla bilder. Extra kul för mig somkände igen några profiler från 021.
 

Lasse L

Member
Jorkas katalog är ju egentligen en riktig guldgruva. Jag vägde pappersbunten och det visade sig vara ett drygt kilo A4-ark, de flesta med text på båda sidor. När internetanslutningen krånglar kan man ju bläddra i Jorkas katalog i stället, man hittar det mesta där.

 

pojen

Member
Postorder verksamheten och den samtidiga utförsäljningen gick av stapeln 1991 något som var lite senare än vad jag kom ihåg men det är ju trots allt 27 år sedan.



Hittade ovanstående efter lite letande i gamla MCM tidningar som jag hade en prenumeration på i många år innan det övergick till att bara handla om Harley's och choppers.
 

AndersA

Member
Jurkka Blomberg heter han. Hade innan Svartå sin verkstad på Floragatan i Örebro i en gammal trevånings lagerlokal i trä. Där hyrde jag mekplats för några tior i början av 80talet. Vi var ett tiotal yngre förmågor som hade nyckel till verkstaden och kom och gick som vi ville och hade tillgång till verktyg och allt. Behövde man delar som fanns i lager skrev man en lista och betalade när man kunde. Han litade på oss, Jorka. Kåken skulle rivas för nybyggnation och Jorka fick tag på gamla skolan i Svartå. Jag var med på invigningen, bla ingick burnout med Commando i skolsalen......
 

camenius

Well-known member
AndersA skrev:
Jurkka Blomberg heter han. Hade innan Svartå sin verkstad på Floragatan i Örebro i en gammal trevånings lagerlokal i trä. Där hyrde jag mekplats för några tior i början av 80talet. Vi var ett tiotal yngre förmågor som hade nyckel till verkstaden och kom och gick som vi ville och hade tillgång till verktyg och allt. Behövde man delar som fanns i lager skrev man en lista och betalade när man kunde. Han litade på oss, Jorka. Kåken skulle rivas för nybyggnation och Jorka fick tag på gamla skolan i Svartå. Jag var med på invigningen, bla ingick burnout med Commando i skolsalen......

Du har möjligen inga bilder från den tiden i den lokalen? Vore guld i just detta nummer som kommer i höst.
 
Top