Jag går ur klubben...

Kim

Administrator
Hej!
Det är med stor sorg som jag tänker kliva ur klubben. Jag vill här också beskriva varför, eller försöka åtminstone. Ni andra medlemmar har rätt att veta som jag ser det.

Jag blev tillfrågad av valberedningen om jag kunde tänka mig att axla rollen som Ordförande i klubben, jag svarade ja och blev tillfrågade igen närmare årsmötet om jag fortfarande kunde ställa upp, jag sa ja igen.

På årsmötet skedde en grej som gjorde mig dels förbryllad men även smått besviken, inte att jag inte blev ordförande det har jag inga problem med, men tydligen så hade valberedningen inte alls tänkt sig att jag skulle bli ordförande, så kvällen innan så övertalade valberedningen en annan medlem om denne kunde tänka sig att bli ordförande, jag visste inte alls om detta innan mötet utan fick veta detta på mötet.
Jag vill understryka att jag har inga problem med att inte bli vald, det jag har problem med är när människor går bakom ryggen på andra och kör dubbelspel i syfte att skämma ut och genera andra människor. Hade jag vetat att valberedningen ville ha en annan kandidat istället så hade jag backat direkt, men som det blev nu så fick det ganska stora konsekvenser för mig.

Jag hade förberett mig ganska länge innan för den rollen, jag hade fått fram en bra rabatt för oss medlemmar på ett försäkringsbolag eftersom vi skulle säga upp if. Jag hade tänkt jobba med att få in yngre i vår klubb då medelåldern är ganska hög. Jag hade också sagt upp mig från ett annat relativt stort ideellt uppdrag för att kunna anta den här rollen.

På grund av detta har många av våra mest aktiva medlemmar planerat att inte betala in medlemsavgiften för nästa år, till stöd för hur jag blev behandlad på årsmötet vilket inte var okej.

En av dom mest kända medlemarna i klubben har gått runt och spridit en massa rykten om mig att jag inte gör det jag ska och så vidare, detta hör samman med när vi uppdaterade forumet och hemsidan som jag ansvarade för. Då denne hade någon egen idé om vad jag ska göra och inte(denna har inte något med det att göra), trots min och styrelsens överenskommelse om vad mitt uppdrag gick ut på.

När hemsidan skulle göras om så meddelade jag att jag kan driva det projektet, men så fort hemsidan och forumet är klart så kommer jag kliva åt sidan, detta var jag väldigt tydlig med, i mitt uppdrag var endast att driva projektet tills dess det var dags att fylla på med innehåll och då skulle styrelsen ha tagit fram ett nytt namn tills dess, det var jag och förra ordförande Per väldigt överens om.

Häromdagen fick jag som ledamot i styrelsen ett mail där ordförande meddelar tid och datum för ett styrelsemöte men jag som ledamot får inte tillgång till mötet och får därför ingen insyn i styrelsens arbete, man ska ha klart för sig att samtliga ordinarie ledamöter har del i ett ganska stort ansvar och SKA ha möjlighet att kunna deltaga på möten, men att aktivt frysa ut ledamöter från möten är inte okej alls.

En annan sak som jag ställer mig lite frågandes till är hur ordföranden själv kunde ta beslut om att vi skall anordna Internationella Norton-rallyt 2021, helt utan styrelsebeslut, känns inte heller riktigt okej då detta är ett ganska stort ekonomiskt risktagande. En ordförandes roll är inte att bestämma, en ordförandes roll är att driva styrelsens arbete.

När jag gick med i klubben så fanns inga såna här tendenser alls, alla var ärliga och sjyssta mot varandra och man behandlade folk med respekt.

Så kort och gott, jag går ur för att jag känner att jag blivit anklagad för saker som inte stämmer, jag har blivit utskämd på årsmötet helt i onödan och man har gått bakom min rygg och nu känner jag att det är ohållbart för mig att vara med här, jag tänker inte bidra med min medlemsavgift till sånt.

Jag hoppas att ni orkade läsa hit ner och att ni nu fått upp ögonen för vad som händer i klubben och att ni tar tag i det så klubben återigen kan få bli en klubb för alla som gillar Nortons motorcyklar och inte en klubb för inbördes beundran.

//Kim, föredetta ledamot i styrelsen
 

blomman

New member
Mycket tråkigt att höra. Man får hoppas att någon från styrelsen kommenterar vad som ligger bakom.
Blomman
 

Lasse L

Member
Vi i styrelsen är naturligtvis ledsna att det blev så här och styrelsen via Toni Eklund har kontaktat Kim och bett om ursäkt å föreningens vägnar.

Lasse Larsson
sekreterare
 
Top