Isolationsfärg

Nortti

Member
Är det någon som har testat att måla insidan av motorkåpor/-block med elektrisk isolationsfärg? Glyptal är en populär färg.

126_glyptal1_1.jpg

Inte för att jag vet ifall det är bra, dåligt eller inte spelar någon roll. Lite fränt ser det ju iaf ut 8)
Vissa framställer det som absolut nödvändigt... själv skulle jag vilja testa.

Hur som helst verkar sådana färger inte vara speciellt lättilgängliga i Sverige, eller har jag bara inte letat tillräckligt. Tips gärna, tack.

Den färg jag lättast skulle få tag i är Scotch 1602 men det kräver att jag beställer 12st sprayburkar något jag aldrig kommer att ha avsättning för ifall jag inte skulle lyckas sälja merparten.

Kim

Administrator
Är vitsen att det ska vara snyggt nästa gång man mekar isär motorn? Kan färgen släppa och sätta sig i oljekanaler?

Magnus Jönsson

Administrator
jag håller nog med Kim. snyggt blir det men man vet ju hur färg blir med tiden, jag hade nog inte riskerat det.
Jag fick förresten leverans ifrån Caswell Europe häromdan, bra företag att ha och göra med, grejorna beställdes på torsdag och levererades på måndagen.
/Magnus

För många år sedan så målade jag en cheva big block som jag trimmade. Den målade jag med sådan färg fast den va svart. Färgen köpte jag hos en el grossist, kan även finnas hos de som lindar om el-motorer osv. Färgen satt kvar så länge jag ägde å mekade med motorn. I dagsläget skulle jag hoppa över detta med tanke på igentäppta oljekanaler och det försiktiga oljetrycket vi har i dessa motorer. :D

Nortti

Member
AndersA: Jo jag har handlat med Caswell tidigare och såg att dom hade Glyptal. Däremot är ju prissättningen som den är. Tyvärr vill inte moderföretaget i USA skicka direkt utan hänvisar till England.

Kim: Vad jag förstått sitter färgen bra ifall man gör grunden ordentligt. Inspirationen fick jag från ett företag i USA som använder Glyptal i topplocket på race-motorer. Både i egna och till kunder.

Att skicka efter sprayflaskor från USA går inte så bra, penselfärg går nog bättre att skicka med flygfrakt. Kollade med min vanliga elgrossist och dom kunde som sagt fixa Scotch 1602 från Ttyskland, på sprayburk, men bara lådvis. Skall kolla runt bland andra elgrossister.

Tord Ahlin

Administrator
Om du målar så kolla sump-pluggen relativt ofta i början för att försäkra dig om färgsläpp. Även sedan måste nog denne plugg kollas minst en gång per säsong.
Rent teoretiskt borde färgen stanna i sumpgallret.

Kim

Administrator
Jag tror det där är en skröna ungefär som snakeoil, bara ett sätt att få mera betalt!

Skulle vilja se tester på om det är nån vinst med det. Kan förstå ballfaktorn, men det är ju ändå inget man ser.

Mvh Kim

Nortti

Member
Kim: Är du naturligt negativ eller bjuder du till extra nu? Med den dåliga gjutning som de engelska underverken har så vore något dom förhindrar "oljesvett" genom den poriga gjutningen ett extra stort PLUS.

Kim

Administrator
Jag ber om ursäkt om jag verkar negativ, men jag tycker det verkar vara överjobb. Tror det ska mycket till om det ska "svettas" olja om underverken.. ;)

Det känns väldigt främmande för mig att man skulle måla insidan, med tanke på risken att något släpper, men jag kan ju för tusan ha helt fel. :lol: