Hva er galt med Forumet

Hei
Nå tror jeg det ikke har vært aktivitet på forumet siden 17. jannuar.
Er virkelig innteressen for vår kjære hobby så lav om vinteren at det ikke er noe å skrive om eller dele med andre likesinnede :?:
Aktivitet på forumet er viktig for klubben. Selv om man kanskje ikke har så mye nytt å spenende å dele med andre, så tror jeg det er viktig å holde oppe aktiviteten , at det rører på seg.
Jeg er ferdig med alt jeg hadde planlagt for i vinter, og begynner å bli utålmodig. Kulda begynner heldigvis å slippe.
Det er en meter snø som og skal bort før alt er klart. Rekner med at asfalten er tørr og varm til Vestkyst treffet :D
Apropo Vestkyst treffet: Kan noe der ute si meg hvilken helg det blir i år. Jeg jobber siste helgen i Mai, så blir det da må jeg prøve å få gjort noe.
Vil jo gjerne komme :D
Vidar
 

Kim

Administrator
Tjenare Vidar! :)
Ja, aktiviteten är låg på forumet, misstänker att det beror på den höga medelåldern inom klubben.
Vore roligt om fler blev aktivare på forumet.

25-27 maj går Västkustträffen av stapeln.


Med vänlig hälsning, Kim
 
Hej, pågar!

Ja, jag har också funderat på det där. Det är likadant på svenska BSA-klubbens forum. Där är det väl ett inlägg i halvåret ungefär. Och Triumph-klubben lade ner forum-delen på sin hemsida. Där var det inte heller många inlägg innan man lade forumet i malpåse. Nu har ju Triumph-klubben förvisso en Facebook-sida där aktiviteten är högre: https://sv-se.facebook.com/groups/488539327844592/ men Facebook är ju vad det är. :roll: Facebook är väl bra om man vill nå många intressenter med information snabbt men som kunskapsbank är det värdelöst. Själv undviker jag helst Facebook om jag kan. Den här sidan kikar jag dock på ibland: https://sv-se.facebook.com/groups/885615764859337/ Går ju bra att se utan att vara medlem.

Jag kollar mest på Access Norton: https://www.accessnorton.com/ Här finns allt man behöver; inspiration och garanterat svar på alla tekniska spörsmål. Man är oftast bra på att lägga upp bilder också. Även på Access Norton är medelåldern ganska hög men i och med att forumet är globalt blir ju ändå aktiviteten hög på forumet.

Själv skriver jag nuförtiden mest på min egen blogg: http://motorstopp.blogspot.se/ Inte för att jag förväntar mig att någon skall vara speciellt intresserad utan mest för att jag själv tycker det är kul att skriva en rad då och då och lägga upp en och annan bild.

Det här med den höga medelåldern är antagligen huvudorsaken till att vårt forum sakta dör sotdöden men kanske inte hela förklaringen. Det måste finnas andra orsaker också. Jag menar, det finns ju andra intresseområden med hög medelålder där man har en väldig aktivitet på nätet. Släktforskarna till exempel, med många äldre aktiva, har ju gjort internet till ett kraftfullt verktyg för sin verksamhet. Det finns massor av trädgårdsforum med många äldre som är extremt aktiva forumskribenter och som gärna delar med sig av bilder. Hembygdsföreningarna med många äldre (antagligen äldre än i vår klubb) är ju också aktiva på nätet. Inom andra nörd-intressen som exempelvis modelljärnvägar med medelålder en bra bit upp i pensionsåldern käbblar man extremt aktivt på ett flertal forum. Det finns båt-forum med många äldre skribenter osv.

Kanske är det så att det här med hojar var ett utpräglat arbetarklassintresse när det begav sig och man känner sig obekväm med att skriva överhuvudtaget? Ja, jag vet inte men jag tycker i alla fall att det är synd att inte fler vill dela med sig av kunskap och inspiration. När man är ute och kör träffar man ju på massor av trevliga människor som omedelbart börjar prata om sina hojar och renoveringar (oavsett om man har tid att lyssna eller ej... :lol: ) Varför är de inte med här och lägger ut en bild och skriver en rad? Jag frågar ibland lite försiktigt om de kollar på forumet men får ofta bara något otydligt svar om "äh, det där jävla internet", "det har jag inte tid med" eller något liknande.

Nåja, ha det gott där ute och kör som ni brukar! Snart är det sommar!
 
Hei

Ja, det er vanskelig å si hva det skylles. https://www.accessnorton.com er et fantastisk bra forum og kan være til stor
hjelp, nesten uannsett hvilket problem man har. Har brukt det mye, man får umidelbart svar på det man måtte lure på.
Bruker man Googel transelater, så går det som en drøm :D
Men uannsett, forumet vårt og medlemsbladet er tross alt de to viktigste felles arenaer klubben har. Med 1000 medlemer
bosatt over hele Sverige og noen andre steder og (eks. Norge :D ) er det avgjørende tror jeg for klubben at disse blir ivaretatt.
Det beror i hovedsak på at vi som medlemer er mer aktive , og ikke bare medlemmer. All aktivitet her er et bidrag til klubben.
Vidar
 

camenius

Well-known member
Jag har, utan att sitta i styrelsen, krigat för att styrelsen ska ta ansvar för situationen och äntligen är saker på g. Åtminstone lite och kanske även en bra lösning. Vi får se.

Tyvärr är detta med döda forum inget som enbart noc drabbats av. Det är ett fenomen i facebooks spår. Konstigt nog, för forum har en stor, jättestor, fördel. Sökningsmöjligheten! Facebook kan inte konkurrera detta. Märkligast av allt är att skickliga personerna bakom Facebook inte tagit tag i detta och skapat något inom facebooks ram somskulle innebära att man tog över denna stora fördel som alla forum har och som Fb saknar.

Vi får som sagt se, men lite hoppas jag i alla fall och förhopningsvis inte helt ogrundat. Det första,andra, tredje, fjärde, femte, sjätte, sjunde, åttonde, nionde och tionde, som behövs för attfå igång detta forum, är en intresserad person som får OCH TAR ansvaret för hemsidan.
 

Kim

Administrator
Fast det är nog svårt för styrelsen att tvinga fram aktivitet på forumet, tyvärr så är många av våra medlemmar i den äldre kategorin som är svår att få ut på forum, och eftersom många är äldre så blir det tyvärr såhär. Classic Honda Club som dels har en mycket fin tidning, i likhet med Norton Klubbens, även om våran är bäst helt klart, dom har även en mycket fin hemsida och ett fint forum och det är väldigt dåligt besökt det med, och det beror på samma sak - åldern, dom äldre är helt enkelt ointresserade av att skriva på ett forum.

Kawasaki Z1300 klubben likadant, finns ett forum som ingen använder.

Classic Kawasakis forum används en del, i alla fall förut när jag var med där.

Det styrelsen KAN göra är att driva för att fräscha upp hemsidan och se till att det finns färsk information där och det har vi jobbat aktivt med ett bra tag innan vi fått fram vad det är vi vill ha, vem som ska göra det, vad det får kosta osv. Jag har haft det på mitt bordi några år, men det kräver planering speciellt i en idell förening, alla har inte all sin fritid att lägga på klubben, man har jobb och andra åtaganden som också tar tid. Det är ju inte direkt så att det står en kö med människor som bara väntar på att få jobba gratis i vår klubb. Dom som faktiskt ställer upp och gör nånting oavsett hur lite eller mycket ska man vara tacksamma över.

Ett forum blir ju vad medlemmarna gör det till, är inte medlemmarna intresserade av att skriva på forumet så blir det ingen fart på forumet, så enkelt är det. Idag i mångt och mycket så är det FB som gäller oavsett vad vi tycker om det, dit söker sig folk dagligen, går utmärkt att söka, finns ett sökfält högst upp.

Ni/vi som vill ha igång forumet, besök oftare och skriv mera så kommer ni locka mer folk till forumet vartefter flera inser att fan här händer det ju grejer, detta sker absolut inte över en natt heller ska man ha klart för sig, så man får ha tålamod.

Mina tankar lite rörigt framlagda.

Med vänlig hälsning, Kim, styrelseledamot
 

Bragfjord

Well-known member
Jag har själv varit negativ till både data o internet för en så där 6-7år sen, men så fick jag reda på ngt. som heter senior net" i en lokal här i Rimbo, det hette "prova på datorn" under 2tim. på torsdagar gratis och om medlemskap 200kr. Tack vara en manlig eldsjäl för detta blev jag intresserad och insåg fördelarna, kunde inte ens ordhantering å är väl inte bra ännu men skriver hellre än bra, hur som helst, det är verkligen synd att vi gamlingar går miste om detta media/forum, alla har ngt. att komma med! Alltså gå på kurser typ Senior Net skulle göra susen men man skall vilja detta och hålla ut så man börjar greppa det hela med träning och åter träning det är inte tråkigt när man kommit igång men man måste ge det hela tid OCH en bra lärare!
 

Lasse L

Member
Jag använder mest ipad och iphone och har gjort några halvhjärtade försök att bifoga bilder på forumet. Då har jag mejlat bilder och plockat upp dem i pc-n, ibland har de visats uppochner. Bökigt jämfört med hur lätt det är att göra samma sak på Facebook.

Facebook fungerar ju inte så bra som tekniskt forum så det vore ju synd om vårt forum dör ut.

Prövar att bifoga en dagsfärsk bild på det deprimerande snöläget här uppe med hjälp,av ipaden.
 

Lasse L

Member
Hm, det gick att publicera bilder med ipaden men bilden visas uppochner om man visar den i pc och rätt om man visar den i ipaden.
 

Per G

New member
Hejsan!

Kände att jag ville ge min syn på det som diskuteras.
Kortfattat kan jag säga att Jag har dåligt samvete för att jag som ordförande inte lyckats få till en ny hemsida med tillhörande forum.
Jag tänker inte rabbla upp ursäkter utan bara konstatera att det inte har blivit gjort ännu.

Som ni redan har konstaterat så är det idag svårare att hålla liv i ett forum då många använder sociala media istället.
Men det är ingen ursäkt för att vi inte har lyckats utan det ska göras.
Däremot så kan jag berätta att vi är på god väg att få till det nu, saknas några pusselbitar som vi kommer att diskutera på styrelsemötet 21 Mars då jag hoppas vi kan ta de beslut som behövs.

Det jag kan lova er är att vi har som mål att ha en ny hemsida i drift innan årsmötet.
Sedan återstår det att se om vi lyckas eller om jag får stå där och skämmas på årsmötet :)

Läs gärna "ordföranden har ordet" i Nortonisten som ni snart har i er brevlåda. Där utvecklar jag mina tankar kring styrelsens arbete.

Hälsningar
Per Gädd
Ordförande NOC

P.S Jag tog mig friheten att redigera något i slutet av tråden då dessa inlägg inte förde diskussionen i rätt riktning. D.S.
 
Det er vaskelig å peke på årsaken til den lave innteressen for forumet.
Jeg har litt vanskelig for å forstå de to forklaringene som er nevnt. Det at vi ha en
høy gjennomsnits alder, og derav en sperre for å bruke Pc. Den andre grunnen som er
nevnt er Facebook. Der er det jo nettop Pc`en som blir brukt. :?: Jeg er lite kjent med facebook,
men jeg ser på det som et dårlig alternativ til forumet.
Nei, jeg tror mange ikke er interesert nok. Flere må engasjere seg, og ikke bare overlate
engasjemanget til andre. Forumet er ikke bare der. Det er vi medlemmer som skaper
forumet ved å bruke det. Jeg forstår jo at innteresse nivået for vår kjære Norton varierer
men jeg er sikker på at det er mange flere som har noe å fortelle. alt er av innteresse.
Det er altid noen der ute som finner akkurat det du lurer på innteresant.
Tror mange skal gå i seg selv å spørre hva de ønsker . Vil de ha et aktivt og innteresant forum
må de selv bidra for at det skal bli det :D
Vidar (snart pansjonist :cry: )
 

Bragfjord

Well-known member
Lasse L. Jag använder Picasa bildhantering, kan verkligen rekommendera detta som jag tycker är logisk o lättjobbat å mina bilder sitter bra/kvar på forumet. Men det uppdateras inte längre (Picasa) vad det nu betyder, märker ingenting när det gäller att visa mina bilder här på forumet eller meila bekanta mm. Det är väl just detta som är problemet med oss gamlingar att kunna visa sina egna bilder o annat, verkligen synd för jag tror det finns mycket intressant som Ni "sitter på"! Senior Net hjälper om Ni har tillgång på orten är värt att prova gratis. (om vill vara medlem 200kr/år)
 
Fast forumet tillhandahåller ju trevligt nog serverutrymme för egen bilduppladdning! På många andra fora (de flesta?) är man tvungen att använda sig av en extern bilduppladdningstjänst för att kunna lägga upp bilder. Photo Bucket har ju varit en av de största och vanligaste tjänsterna men de skitstövlarna (ursäkta min franska) har ju sedan en tid plockat bort bilderna för alla gratisanvändare. Många fora där man förlitat sig på Photo Bucket har fått sina diskussionstrådar mer eller mindre förstörda då alla länkade bilder plötsligt försvunnit.

Fast att man har eget serverutrymme för bilder är ju ingen garanti för att bilder finns kvar. Ta en titt på gamla trådar på detta fora så ser man att många bilder trist nog försvunnit. Till exempel: http://www.nortonsweden.se/phpbb3/viewtopic.php?f=22&t=694 eller http://www.nortonsweden.se/phpbb3/viewtopic.php?f=30&t=1295

Men, men, så är det. Inget är beständigt...

P.S Ett av många skäl till att jag undviker Facebook: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/razzia-begard-mot-analysforetaget-cambridge-analytica
 

Lasse L

Member
Brage: Problemet med uppochnedvända bilder verkar vara ett problem med Apples grejor, i varje fall iphone o ipad. Windows kan inte tolka alla data i bildfilen och därför visas bilderna uppochned ibland. Tydligen måste man ge akt på hur man håller iphonen eller ipaden för att bilden skall visas på rätt sätt i alla miljöer. Jag får fortsätta testa och vara till allmänt åtlöje. :D

Det är inga större problem att få ut bilderna med ipad eller iphone, det problemet hade jag fantiserat ihop själv.

Bifogar en bild på min nya framgaffel från RGM. Smakar det så kostar det.
16F6EC88-9244-42B5-828F-8FD0D741AA55.jpeg
 

Bragfjord

Well-known member
Nej Du är inget åtlöje Lasse, bara seriös heter det, tex. gaffeln, sjutusan vad nya grejor, ser "dyrt ut" men fina å det går på hobbykontot så det är bara förtränga o njuta med ny bra gaffel!
 
Top