Honda CB650C 80.. Går på 2 burkar ibland..

Kim

Administrator
Tjena!
Kastar in en fråga här, inte en Norton men en vanlig cykel i alla fall..

Far har en CB650C -80 som går på 2 burkar ibland.. När man varvar så kommer den cylindern igång som är borta annars!
Nån som har ideér?


Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Har själv felsökt lite.. Det sitter 2 tändspolar som är dubbla, den ena verkar må dåligt, skall låna en från en likadann cykel idag samt tändmodul! :)

Mvh Kim
 

Per G

New member
Felsök med stroboskoplampa. Testa den cylle som inte funkar genom att kolla om strobon blinkar som den ska. Har du ingen gnista på stiftet så blinkar inte lampan.

/Per
 

Kim

Administrator
Jag har ingen gnista på 2 cyllar Per! Förmodligen är tändspolen kass.. :( MEN! :) Min farbror har en CB750C och den har likadana spolar samt tändmoduler så jag ska dit och skruva runt lunch och testa på farsans cykel. Imorse gick den på fyra för att sedan lägga av och gå på 2 igen.. Jag får nån gnista ibland och då smäller oförbrända sopparester i avgasröret!
Tydligen så är det vanligt på dessa att spolarna blir dåliga, då brukar dom fungera kalla och sen när dom blir varma så blir det avbrott i spolen.

Så på eftermiddagen får vi veta om det var det som var felet. Elsystemet är ganska enkelt, 2 vevaxelgivare som går till varsin tändmodul som i sin tur går till varsin dubbelspole!

Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Glömde skriva i första inlägget att nu går den inte alls på 2 och 3 utan nångång kan den funka, men oftast inte.

Ny spole och tändmodul gjorde ingen skillnad!
 

AndersA

Member
Prova med att fråga här:
http://www.classichonda.se/

Finns mycket matnyttigt om hondor om man söker i gamla inlägg också
 

Kim

Administrator
Jaa, har slängt in en fråga där med.. :) Hyndor är så vanliga så det finns säkert många här som också har någon.. ;)

Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Nu jävlar i mig så tänder den på alla 4!! :D Det var ena pickupen som hade kastat in handduken.

Nu ska jag hälla spridarrengöring i den för den går som en påse nötter, går skapligt med choken i!
 

Taylor

New member
Kim skrev:
Nu jävlar i mig så tänder den på alla 4!! :D Det var ena pickupen som hade kastat in handduken.

Ena pickupen ??? :shock: :shock: :shock:




Levin340mikar-bucket.jpg
 

Kim

Administrator
Ja, denna hoj har ju elektroniskt tändsystem.

På gammal hoj har du en brytare som känner av när vevslängen är i rätt läge, på denna känner en magnetisk givare av en liten tapp på vevslängsänden, som i sin tur ger tändsignal till tändmodul som skickar ut en puls till tändspolen som ger en gnista på stiftet.

Mvh Kim
 
Top