hjälp med framhjul

nortonrider

New member
Fortsatt glad påsk,har ett litet problem. Lämna hjul på omekring obyte av fälgbana fram,killen klabba till det lite grann så hjulet har kommit över lite för långt på vänster gaffelben. Måtten idag är 42 mm från bromsskivans utsida till fälgbanan o den är 68,5 bred. Någon som kan kolla på sin commander 850-74 så jag kan få ett rätt mått. Han slarva bort gamla måttet. Däcket är 4,10 o det gamla var 4,0 tt-100 på bägge Mvh Håkan
 

krister

Member
hej
Jag tar en sväng ner till garaget å middagen och mäter på min 72:a 750, vet dock ej om Norton ändrade setupen på 850 med skiva då den är lite tyngre på vänstersidan med startmotor , det kanske går att mäta på bakhjulet eftersom fram och bakhjul borde spåra lika .

/ krister
 

krister

Member
Hej nu har jag mätt min offset jag undrar om det stämmer jag fick 2 mm offset till vänster i färdriktningen ,det känns som om det är lite i underkant ,mått på mellan 4-8 mm låter bekantare , jag undrar vad som gäller . hittar jag inge på nätet får jag telefongoogla Storwall och höra med honom . det är nog enlare att mäta höger och vänster sida och sedan ta minus för att få skillnaden som blir offsetten ,ett mått säger inte så mycket

/Krister
 

krister

Member
Hej har googlat lite och det råder ingen gemensam bild av offsetten på commandohjulen men vad jag fattat så är det viktigt med att navet har en offset till fälgen och där skilljer det sig på framhjul resp, bakhjul . Att bakhjulets fälg löper i centrum på ramen är de flesta överens om nota,bene att motorpaketet ligger 1/8 tum till vänster som kompenseras av offset av fälgen i föhållande till navet , av framhjulet har jag inte fått klart hurvida fälgen skll löpa i ramens centrum men det verkar som att de flesta med orginalhjul har en offset på 1/8 tum 3.175 mm till vänster sedan att navet sitter med offset mot fälgen borde vara klart annars får inte skivan plats .

https://www.doovsprojects.com/projects/rim-offsets-75-norton-commando

Du bör nog inte ha framhjulet till höger om ramens mittlinje då får du nog problem men sitter det i mitten eller 3-4 mm förskutet åt
vänster i färdrikningen är du i hamn , i övrigt borde det gå att prova olika disatanser på hjulaxeln för att slippa riva hela hjulet.

Hoppas att jag inte snurrat till det
/Krister
 

nortonrider

New member
Tjena,Vidar´s mått på 35 mm från utsida skiva till fälgkant verkar nog rätt bra, ska kolla Crister´s teori åkså. Tackar så mycket för hjälpen,nortonen ska rulla på skåneträffen så hoppas kludderöven får rätt på den.Tråkigt att man ska behöva vara beroende av så kallade experter :roll:
 
Hei igjen
Som jeg nevnte så har jeg en ny felg, som skal være lik den orginale.
Men uannsett : den måler i hvertfall 68 mm. bred, og med målet på 35 mm. fra utvendig skive til felgen, går den ganske nøyaktig
likt mellom gaffel benene
Vidar
 

krister

Member
Hej Frågan var ställd till nortorider men efter den googlingen jag gort så kan det tydlingen vara skillnader på offseterna mellan motorcykelindividerna , min offset är 2 mm till vänster på framhjulet och min maskin är bland de första 750 med bromsskiva och det kan vara intressant att se om Nortonfabriken ändrade på 850:ans upsättning , det är dock viktigt att mäta avståndet från gaffelbenet till fälgkant på båda sidorna för att få skillnaden som blir offsetten , avståndet från bromsskivan till fälgkanten är bara intresant som referens vid om ekring.
Om du vill mäta din maskin får vi se om det skilljer något


/Krister
 

krister

Member
Hej hittade en bra sida om hjul inte om commandon men väl om fetherbedramen


http://www.britbike.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=428914
/Krister
 

nortonrider

New member
Nu har hjulet äntligen kommit på plats,35 mm från bromskivans utsida till fälg kant blev jäkligt bra, offset på någon mm.Nu hoppas man på bra väder till helgen så man kan köra till skåneträffen
 

nortonrider

New member
Tjena alla där ute,mycket åka i sommar blev det tyvärr inte pga för mycket jobb o annat som kom
emellan när man tänkt ta lite kvalite tid :roll: . Bågen blev helt anorlunda o köra o det va skönt
problemet löste sig.Bara startmotor projekt kvar,se va budjet för nästa år kan ge. Vill önska alla
en riktigt GOD JUL O GOTT NYTT ÅR :upp hoppas på mer åka nästa år :motorcycle: MVH HL
 
Top