HJÄLP! HJÄLP!!!

camenius

Well-known member
Jätteviktigt: Låter kanske konsigt, men så här är det:

Jag behöver en inledande artikelidé till i vår!!! Hittills har jag haft ambitionen att inleda numrets artiklar med en längre text om någon hoj ur Nortons modellprogram. Men efter den om kampskaftshojarna i höst, så "tar de slut"! (Eller har du ett tips om en modell jag missat?) Så vad kan en inledande längre artikel i kommande nummer ta upp? Jag har en idé, (att jämföra och presentera en Norton med "likartade konkurrenter", ex vis en 650SS mot A65:eek:r, Bonneville...), men vet inte om den idén håller, så jag tar mer än gärna emot förslag!

Idétorkan är akut eftersom jag redan nu i sommar måste ta bilder till den artikeln (annars blir det vinterbilder som publiceras när vår och sommar är på G, vilket alltid upplevs som konstigt av tidningsläsare.)

Ber om ursäkt att denna text även läggs på annat håll, men vill att så många som möjlgit ska läsa den (så jag kanske kan få något förslag). något .
 

Per G

New member
Vad sägs om att göra en artikel om utvecklingen av framgafflar och kanske ha med något om hur man servar och renoverar respektive typ?

Annars kanske något liknande kring de typer av förgasare som har använts under åren.

/Per
 

camenius

Well-known member
Bra. Stort tack. :D

Jag har nog uttryckt mig lite oklart. Det jag söker är en idé som heslt kan gå som en "serie" i många nummer. Kanske kan man omvandla ditt förslag till att inleda varje nummer med ett stort tekniskt/praktiskt material som ger råd, förklarar och så vidare.

Mitt problem då blir att jag kan detta dåligt och blir väldigt beroende av andra som jag ska intervjua. Som det varit hittills med modellprestenationerna har jag "enkelt" kunnat läsa in historia och sen ringa en del ägare.

Men jag suger gärna på ditt förslag och bollar det vidare...
 

totta05

Member
Hej out there! Om man ska hitta en tråd som kan följas upp i kanske flera på varandra följande artiklar så har jag ett förslag. Eftersom jag kanske tycker en sådan bör ha en idé som ligger utanför ren teknisk information.

Så, varför inte göra en exposé över Norton's racinghistoria from the very beginning! Det har ju förekommit spridda skurar över detta ämne i vår eminenta medlemsskrift men jag tror att en artikelserie från nummer till nummer skulle emottagas med stor spänning; hur gick det se'n...

Det finns säkert en del bilder bland våra kamrater på bygden. Från min tid, tidigt sjuttiotal, finns säkert en del bilder som inte behöver vara från VM race utan från svenska mctävlingar. Det fanns/finns ju en del Nortons som kördes på svenska banor. Tänker exempelvis på Kurt Ivan Carlsson, VM-trea ett år, dock ej på Norton, från Gbg som även härjade runt på Isle of Man med sin Manx. Hamnade i en trädkrona efter en vurpa...

Det finns säkert mycket spinna runt. Är det någon som minns Ingemar Bengtsson från Falkenberg som spöade allt med sin gamla Manx? I synnerhet på Falkenbergsbanan...

Lite idéer från en gammal informationsräv på västkusten.

Drive carefully out there,
Gjert :lol:
 

totta05

Member
Hej out there! Om man ska hitta en tråd som kan följas upp i kanske flera på varandra följande artiklar så har jag ett förslag. Eftersom jag kanske tycker en sådan bör ha en idé som ligger utanför ren teknisk information.

Så, varför inte göra en exposé över Norton's racinghistoria from the very beginning! Det har ju förekommit spridda skurar över detta ämne i vår eminenta medlemsskrift men jag tror att en artikelserie från nummer till nummer skulle emottagas med stor spänning; hur gick det se'n...

Det finns säkert en del bilder bland våra kamrater på bygden. Från min tid, tidigt sjuttiotal, finns säkert en del bilder som inte behöver vara från VM race utan från svenska mctävlingar. Det fanns/finns ju en del Nortons som kördes på svenska banor. Tänker exempelvis på Kurt Ivan Carlsson, VM-trea ett år, dock ej på Norton, från Gbg som även härjade runt på Isle of Man med sin Manx. Hamnade i en trädkrona efter en vurpa...

Det finns säkert mycket spinna runt. Är det någon som minns Ingemar Bengtsson från Falkenberg som spöade allt med sin gamla Manx? I synnerhet på Falkenbergsbanan...

Lite idéer från en gammal informationsräv på västkusten.

Drive carefully out there,
Gjert :lol:
 
Även Jardenberg (MC-huset Malmö) gjorde vist bra ifrån sig på en Norton SM guld tror jag det blev någon gång på 70-talet och och Norton var rätt stora i den disiplinen också :lol: så nog är diverse tävlingsgrenar en tråd väl värd att följa upp.
För övrigt ha en skön sommar med många mil på två hjul så ses vi kanske på Britania träffen i småland eller någon stans. Lev väl.
Hans
 

camenius

Well-known member
Racerhistoria... varför inte? Kan inget om racing och ska sanningen fram så är jag inte heltänd på racing, men intresset brukar ju komma när man läser in sig på ett ämne.

Varmt tack för förslaget, ska suga på det tillsammans med de andra idéer om ploppar upp, så får vi se var vi landar. Måste ju bestämma mig redan nu under sommaren, med tanke på bilder.

(Har just kommit hem från fantastiskt roliga Äppelbo-träffen. Härligt trots regnväder!)
 

camenius

Well-known member
Som det nu är har jag, likt politiker, skjutit upp problemet med ett nummer.
Det nummer som trycks nu, har kamskaftare som tema och är enbart den inledande texten. En andra del kommer i vår. Men sen kan jag nog inte skjuta frågan framför mig.
 

Per G

New member
Lasse,
Commandon är ju tveklöst den vanligaste modellen bland våra medlemmar. Klubben ska ju stödja medlemmarna i sitt ägande av Norton motorcykklar
Varför inte mekartiklar som beskriver hur man servar/reparerar/renoverar olika delar av Commando.
Till och med så "nya" och fantastiska cyklar som Commando behöver ju litet omsorg ibland :D :D

/Per
 

Lasse L

Member
Mycket är skrivet i gamla medlemsblad, kanske dags för "favorit i repris"?

Ett uppslag som borde gå att genomföra som tema kunde vara att presentera Norton-klubbar från andra länder.

Lite off-topic; kunde vi publicera tekniska artiklar från gamla medlemsblad här på hemsidan ordnade i ämnen? Kan själv tänka mig att scanna artiklar från gamla ej digitaliserade medlemsblad.
 

camenius

Well-known member
Bra idéer! Mycket bra, gillar fokus på commando (även om jag är hyfsat ointresserad själv av modellen (missförstå mig rätt! :) )
Har alltid dåligt samvete för Commandon. Absoluta merparten av medlemmarna har Commando, så är det. Därför önskar jag att fler "medlems-egna" bidrag typ "min Commando", ramlade in.

I varje nummer vill jag ha en mix ur flera perspektiv. Här några av mina utgångspunkter:
Långa texter-korta.
Riktigt gamla hojar-"nyare".
Encylindriskt-twinnar.
Personporträtt-tekniska tips
Bildcollage-mer texttäta sidor
Skrivna av mig-medelmsbidrag

En akilleshäl för mig är de tekniska texterna, även om jag hittills är hyfsat nöjd med tanke på min egen brist på kompetens i teknik.

Där ovan har ni lite av mina tankar inför ett nummer. I höstas var jag inne på att avsäga mig uppdraget nu i vår, men vill gärna fortsätta ett tag till eftersom det är så himla kul, riktgit kul, trots min brist på teknikkunnande som är ett ämne jag menar vi borde ha mycket mer av (typ tekniska tips, "så här gör du"...)

Ni har så rätt om Commando. Vad gäller teknik så har ju Per gjort en fin insats om förgasare som kommer stort i vårnumret! Stort tack!

Att köra repriser rakt av är inte så bra, men du har helt rätt i tänkandet. Man kan ju nämligen ta upp ämnet med lite tillägg, nya perspektiv och så vidare.
 

Lasse L

Member
Det var glädjande att du fortsätter ett tag till som redaktör, vi är bortskämda med ett enastående bra medlemsblad.

Angående gamla artiklar så finns det väl exempelvis en del skrivet om el-systemet, en del om växellådor osv. Kanske man kunde tänka sig sammandrag av tidigare publicerat + nytt om respektive ämne?

Sedan borde man väl ta sig samman själv som medlem och skicka in något material.
 

Per G

New member
Många teknikartiklar har ju många år på nacken och kan säkert "uppdateras" med nya erfarenheter och kompletteras med mera info som kan vara till hjälp för att vårda/bevara väl fungerande Norton motorcyklar.

Tord skrev ju en eminent artikel om Amal Concentric, det var i medlemsbladet 1995. Jag använde mig av den för att fixa med mina förgasare och kom då på en del kompletterande saker som nu kommer i den nya artikeln om Amal Concentric.

Det borde finnas flera gamla artiklar som kunde uppdateras?
Mig veterligen så har ingen skrivit något om framgaffeln??? En ganska viktig sak på cykeln och det finns nog en hel del att skriva om den.

Elsystem, funktion och felsökning torde vara högintressant???

Litet mer engagemang från medlemmarna efterlyses. Kan inte vara meningen att Lasse ska fixa allt material själv. Då lessnar man snabbt och en bättre redaktör än Lasse kan vi nog glömma att hitta. Jämför bara Nortonisten med andra klubbtidningar, vilken skillnad till vår favör !!!

/Per
 
Top