Har du lösningen på mitt mysterium...

camenius

Well-known member
Tidigt i augusti snubblade jag över ett härligt Big Four-objekt (1930) som jag lättade på pungen för (trots att vissa delar ej är original).
Samtidigt som jag pö om pö samlar in delar som saknas, kvarstår ett spännande mysterium som kanske DU kan lösa åt mig.
Det rör skärmarna.
Skärmarna är häftigt fulsnygga -kanske en lite pervers uppfattning som jag dock står för, trots att de har lite "tysk look". En sak är dock klar, de är INTE original. Men vad är de då? Vad har de suttit på för maskin?

Förslag, undrar en nyfiken...
...Lasse
6_BFprojektet_innan_renovering_048_1.jpg

6_BFprojektet_innan_renovering_044_1.jpg

6_BFprojektet_innan_renovering_045_1.jpg

6_BFprojektet_innan_renovering_031_2.jpg
 

Lasse L

Member
Utan att göra anspråk på att vara någon större kännare kan jag hålla med om att skärmarna har en tysk utstrålning. Särskilt tvåtaktare brukade väl ofta ha ganska mycket plåt i skärmarna?

DKW verkar ha haft en del modeller med snarlika skärmar, men verktygslådan tycks sällan ha varit placerad som på dessa skärmar.

Tittar man på bilder av NSU så hittar man också snarlika skärmar. Dessutom tycks NSU ofta ha placerat verktygslådan "rätt".

Jag skulle sätta en slant på NSU.

Är det helt säkert att fram- och bakskärmen kommer från samma hoj?

För övrigt är det ett vackert golv, är det garaget eller vardagsrummet?
 

camenius

Well-known member
Bra synpunkter. Erkänner direkt, har jag visserligen noterat att lådan sitter på den sidan, men inte tänkt på att detta också tyder på "högertrafik".

Det enda som slog mig om lådan, var, när jag fortfarande var inne på att det var "ovanliga nortonskärmar", att framskärmen påminde om en variant som satt på en Big Four som, på en tecknad bild, drog en sidvagn. Var då fundersam på om det verkligen kunde vara möjligt, eftersom lådan då skulle vara i vägen för vagnen.

Släppte teorin efter konsultationer med singelexperten George Cohen (besök hans hemsida: både kul och lärorik, om än väldigt rörig: www.norton.uk.com) Han dementerade att det skulle var nån ovanlig nortonvariant.

Det mystiska är att skärmarna definitivt suttit på ramen mycket, mycket länge. Det syns på underfärgen och hur hela objektet slitits.

Tack för idén om NSU, ska leta efter bilder. Ska även lägga ut detta i MCHK:s tidning. Bland MCHK:s medlemmar finns många äldre som representerar kompetenser inom många olika märken. Där torde det väl lösa sig, om inte NSU-spåret leder rätt innan dess.

Vad gäller golvet finns det i "finrummet", det vill säga i garaget. Målade om det i somras och fick en spontan idé för att göra golvet lite roligare. Enkelt och mycket effektfullt: En Norton-logo på tre meter! Man har ju inte roligare än man gör sig. :D :D

(Till och med min lagvigda tyckte att det var roligt. Men helt perfekt är hon minsann inte: För några år sedan tog hon bort min titel i telefonkatalogen: Nortonist. :evil:)
/Lasse
 

camenius

Well-known member
För dig som åxå funderar/funderat...

Allt tyder på att skärmarna faktiskt är originalskärmar som "påklätts" plåt i "tidernas begynnelse". Det är i alla fall den mening som utkristalliserats av de telefonsamtal jag fått i detta ärende: Alltså en tidigare ägare har låtit svetsa dit sidor för att förbättra det som skärmar faktiskt är tänkta att göra, skydda mot stänk och så vidare.

Eftersom både 16H och Big Four var "arbretshästar", köptes de knappast för att raca med. Ändå är nortonskärmar förhållandevis smala, vilket skulle kunna förklara varför en ägare blev sugen på att öka "skyddsförmågan". Speciellt om han/hon ofta körde på leriga/slaskiga vägar (och det var alltid blöta vägarna förr). Hur som helst, svetsningen är mycket snyggt gjort och ett bra bevis på hantverkskunnande...
 

Lasse L

Member
Tänker du i så fall återställa skärmarna till originalskick, eller behålla nuvarande form på skärmarna?
 

camenius

Well-known member
Hmmm..., nja ...de får nog ha kvar sin ful-snygga form. Skärmarna har ju uppenbart suttit där länge, känns som helgerån att ändra. Cykeln ska för övrigt renoveras mycket varsamt, dvs tanken ska inte lackas osv. Så här gamla hojar förlorar en del av sin charm om de "överrenoveras".

Får för övrigt många kommentarer om min 16H av detta skäl. Vissa älskar det slitna intrycket, andra förfasar sig över detta rostiga och buckliga vrak. "Hur kan man...." Det är ALLTID kul att parkera bredvid "döskalleprydda tonåringar i femtioplus-åldern med sina HD och sina nyinköpta läder-kit". De ser samtliga med avsmak på mig och hojen... ...och då myser lille rebellen Camenius extra mycket. :D :D

Ibland vill man kanske ha mint condition, (det var ju exempelvis kul att tre gånger få pris för snyggaste hoj för min Trident) men inte på de två hojar jag håller på med nu (CJ 1934 och big Four 1930). Så länge de inte ser ut som "Rat bikes" så har de mest charm om får ha kvar sin patina, åtminstone till övervägande del.

När du/ni får pengar och plats över, skaffa en 30-talare, de är helt sagolikt charmiga...
 

Lasse L

Member
Verkar vettigt att behålla skärmarna som de är. Måste kännas lite hårt att förstöra ett, för kanske 70 år sedan, gott utfört hantverk.

Kan inte förstå att man förfasar sig över skicket på din 16H, utifrån bilderna i alla fall. Det är väl originalfärg, värt att spara bara därför.

I början av 80-talet fick jag och en kompis ett ryck och köpte en Speed Twin -49, som vi sedan renoverade. Eller överrenoverade om man så vill.

När jag flyttade norrut köpte kompisen ut mig. Han har forfarande kvar cykeln och när jag ser den nu kan jag tycka att den är lite väl fin. Men det kanske bara är avundsjuka.

Just nu håller jag mig till patinerade cyklar. Tror inte heller att jag skulle gå i hamn med en överrenovering.
 
Top