framgaffel

A

Anonymous

Guest
Är det någon som har bussat om nedre framgaffelbenen?
Har bytt bägge bussningar i min gaffel men märker att det glappar lite i nedre gaffelbenen i alla fall.
Finns det olika dimensioner på nedre bussningen eller kan man "borra" ur benen och montera en bussning i benet?
Tycker det verkar lite dyrt med 2000/ben och begagnat kan ju också vara slitet.

Hälsningar
Peter
 

Tord Ahlin

Administrator
Peter Brantedal skrev:
Är det någon som har bussat om nedre framgaffelbenen?
Har bytt bägge bussningar i min gaffel men märker att det glappar lite i nedre gaffelbenen i alla fall.
Finns det olika dimensioner på nedre bussningen eller kan man "borra" ur benen och montera en bussning i benet?
Tycker det verkar lite dyrt med 2000/ben och begagnat kan ju också vara slitet.

Hälsningar
Peter
Jo jag svarvade egna övre bussningar av mässing, de fick gå hela vägen ner till botten. Så de bussningar som satt på gaffelrören tog jag bort. På så sätt blev konstruktionen som en japps :) Det blev ganska bra, fast jag gjorde samtidigt om dämparinsatsen så den blev lite starkare. Det är ju den som gör så att gaffelbenen inte hoppar isär. Så här har jag kört omkring i en 10-12 år nu och det funkar fint. Men det är ett j... jobb. Jag gjorde mässingsinsattsen/övrebussningen så att den gick lätt i nedre gaffelbebet, och svarvade samtidigt innerdiametern. Sen släppte jag ner den i nedre bebet med en massa loctite. ---klart.

Men mässing är dyrt nu för tiden, de två klumparna kostar säkert 300 spänn styck, imnte så dyrt kan tyckas men 25 timmars jobb väntar kanske i värsta fall :cry:
 
A

Anonymous

Guest
Detta verkar ju vara helt ok! Får väl sätta våra svarvare på jobbet i arbete nu i vinter.
På vilket sätt förstärkte du dämparinsatsen?

Peter
 
A

Anonymous

Guest
Tord!

Jag har en fundering till nu när det snart är dax att skruva ner gaffeln.
Får den tillräckligt med smörjning när man monterar en hel bussning.
Väntar också på svar ang. förstärkningen som du gjorde.

Hälsningar
Peter
 

Tord Ahlin

Administrator
Peter Brantedal skrev:
Tord!

Jag har en fundering till nu när det snart är dax att skruva ner gaffeln.
Får den tillräckligt med smörjning när man monterar en hel bussning.
Väntar också på svar ang. förstärkningen som du gjorde.
Hälsningar
Peter
Jösses. detta gjordes i slutet av 80-talet och denna hoj har gått många resor till månen sen dess kan jag lova. Den verkar inte ge upp :)
 
Top