framgaffel montering

Per G

New member
Har skruvat en hel del senaste tiden och har ytterliggare en fråga, denna gång angående montering av framgaffeln.

När man monterar fjäderinsatsen och ska dra dit muttern på ovansidan av fjädern så kan man ju dra ner muttern olika långt ner och jag hittar inte något mått på detta. Det var ca 13 mm "fri gänga" vid demontering men det var litet konstigt med 3 brickor under muttern på ena sidan och ingen bricka på den andra sidan :?
Vad är ett lämpligt mått?

/Per
 
A

Anonymous

Guest
Har kollat i 73-års workshopmanual och det står inget specifikt ang monteringsdjup av hydrualstången i toppmuttern.
Jag har alltid själv moterat stången så att den bottnar i muttern, däremot har jag vid flera tillfällen råkat ut för att gängdjupet i toppmuttrarna är olika djupa.
Jag har då borrat/gängat upp, så att båda är lika djupt gängade (Gjorde själv som det är gjort i din gaffel med brickor för att just stängerna, men rensade gängorna i stången vid ett genomslag, varvid stången kröktes).
Rekommenderar därför ovanstående lösning. :p

Mvh Magnus.
 

Per G

New member
Tackar för svaret Sunshine.
Verkar ju ganska rimligt att man försöker använda så mycket gänga som möjligt i toppmuttern men litet konstigt att det inte nämns någonstans i någon manual. Borde ju vara bra om dragstångsmuttern har stöd mot toppmuttern och inte blir sittande med spel under.
Jag får nog mäta upp en del mått, dragstänger, gängdjup i toppmutter samt kolla fjäderlängder och se hur det ser ut.

Fick jobbstopp på gaffelbygget då jag glömde att beställa packningarna under tätningen men nu är dom beställda. Funderade på hur jag skulle få ner tätningen i nedre benet, använder man ett järnrör eller liknande så lär man ju lyckas med att repa gaffelrören så jag for iväg och handlade en bit 40 mm avloppsrör i plast, 36 mm invändigt. Borde funka, ska i alla fall testa det.

Inhandlat 1 flaska Motul gaffelolja medium 10W (deras näst tjockaste av 5 olika viskositet) så får vi se hur den funkar. Med tanke på att det var mindre än 1 dl i varje ben tidigare så borde det i alla fall bli bättre :D

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Nu hittade jag ett par rader kring detta i förarmanualen. Finns under oljebyte i gaffeln.
Där står det att man ska dra ner dragstångsmuttern så långt det finns gängor på dragstången och sedan dra ner toppmuttern så den går ihop med dragstångsmuttern. Sedan skruvas hela "paketet" på plats.

Ska bli intressant att kolla hur det blir.

/Per
 

Per G

New member
Nu har jag mätt upp alla tänkbara mått på de ingående delarna och allt är bra förutom att ena gaffelfjädern är cirka 4 mm kortare vilket förklarar de 3 brickorna som satt på ena sidan.
Provmonterade dragstångsmuttern, drog den till gängorna tog slut (som beskrivet i förarmanualen) och de 13 mm gänga som var kvar passar alldeles utmärkt till de ca 13,5 mm invändig gänga som finns i toppmuttern.

Dyker bara packningarna upp under veckan så blir det gaffelbygge till helgen :)

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Tack vare goda råd och några timmar kvalitetstid i garaget så sitter det nu en gaffel med långa bälgar monterad. Ser snyggt ut :)
 
Top