Försäkringsvillkor motorcykel

Forplay

New member
Har hört att jag i och med min renovering av en commando bl.a. behöver hitta ett 19" bakhjul för att kunna få motorcykeln igenom en klubb besiktning. Stämmer detta och vad är de specifika villkoren för att kunna klara av klubb besiktningen?

Tack på förhand.

//Jocke
 

Taylor

New member
Jadu. Det där är knepiga frågor.

Gamla regler som inte tagits upp på många år.

Hur mycket jag än letar så hittar jag inget om det.

Det kanske är dags att ta upp det där igen och få det på pränt.

Du kan väl komma till årsmötet vid Djulö Kamping 13/6 och vara med att påverka reglerna.

Är du medlem?
 

Forplay

New member
Jag är medlem och hade tänkt komma förbi mötet en sväng. Bor inte långt ifrån Djulö men problemet är att samma dag fyller min mor år, min flickvän tar studenten och min kusin tar studenten så den 13e är helt fullsmockad. Hur ser planeringen ut de övriga dagarna?
 

Taylor

New member
På fredagen är det en del som kommer. Det händer inget direkt klubbmässigt.

Mest samkväm och så. Mycket tekniksnack.

På lördagen sen så är det Bäversafari på sjön i nån timme, sen är det årsmöte kl. 15.00.

Jag har dragit dit mitt Rockabilly-band och vi tänkte väl dra av ett gäng låtar från 50-talet ca 16.30. Vi får hoppas på bra väder för vi tänkte köra på öppen gräsmatta vid entrén..

Sen är det korvgrillning på sedvanligt vis om ingen vill ändra på den traditionen :)

På söndagen blir det hemfärd. Inget program för den dagen.
 

Per G

New member
Jag besiktigade min förra året och det var inget snack om att man måste ha tex 19 tums hjul eller att all måste vara original men däremot så blir värderingen klart högre på en cykel i originalskick jämfört med en ändrad/ombyggd.

/Per
 

Lasse L

Member
I begynnelsen, -85 eller så, var reglerna i stora drag: inga 16 tums bakhjul, 18 tums bakhjul gick bra. Ramen fick inte vara ändrad. Inte heller godkänt med en japansk motor i brittisk ram, Triton gick däremot bra.

Här i Västerbotten har alla cyklar jag tittat på, på senare år, legat långt innanför de gamla reglerna. Det var nog mer vanligt med exempelvis 16 tums bakhjul i mitten på 80-talet när vi började med försäkringen.

Man skall ha varit medlem i minst ett år för att få teckna försäkring genom klubben.
 

Taylor

New member
Lasse L skrev:
Man skall ha varit medlem i minst ett år för att få teckna försäkring genom klubben.

Det där är också en sak som skulle tas upp på årsmötet. Varför är det så egentligen?

Ett inträdesprov?

Jag hittade inget om det heller i stadgarna.
 

Tord Ahlin

Administrator
Oj då, DU har ett 16" hjul. Skicka in en bild på hojjen, så får vi se. Jag tror tyvärr du får fixa en ny fälg samt ekrar om du skall lyckas försäkra hos oss :( .

Om du vill behålla 16-hjulet så kan du vara med i klubben och försäkra på annat håll. Det kan nog ingen klaga på.
 

Robban

Member
Hur blir det om man sätter in en Hedlundare i ett Nortonchassie? Är den försäkringsbar genom klubben?
 

Taylor

New member
Robban skrev:
Hur blir det om man sätter in en Hedlundare i ett Nortonchassie? Är den försäkringsbar genom klubben?

Ja.
De finns ju de som plockat in både vincent- och BSA-motorer i en Norton-ram och försäkrat i klubben.
 

Forplay

New member
Tycker det verkar konstigt att vissa kan försäkra med en annan motor än den Norton tillhandahöll när det begav sig men att ett bakhjul inte går att försäkra med om det är 3" för litet.
 

Taylor

New member
Forplay skrev:
Tycker det verkar konstigt att vissa kan försäkra med en annan motor än den Norton tillhandahöll när det begav sig men att ett bakhjul inte går att försäkra med om det är 3" för litet.

Det står så i stadgarna. De urformades av de som startade klubben för länge sen och de har inte ändrats sen dess.

Vill du vara med att påverka de så måste du vara med på två årsmöten efter varandra och framföra din åsikt.
 

Forplay

New member
Självklart förstår jag att jag inte kan påverka om jag inte deltar på möten. Framförde bara min högst personliga åsikt då ämnet ändå startades av mig och tråden bumpades så jag återigen fick se ämnet. Får helt enkelt försöka komma i sommar och även nästa. Får hoppas man inte blir lynchad för att man åker HD så länge Commandon är under renovering. :?
 

Taylor

New member
Forplay skrev:
Självklart förstår jag att jag inte kan påverka om jag inte deltar på möten. Framförde bara min högst personliga åsikt då ämnet ändå startades av mig och tråden bumpades så jag återigen fick se ämnet. Får helt enkelt försöka komma i sommar och även nästa. Får hoppas man inte blir lynchad för att man åker HD så länge Commandon är under renovering. :?

Det är nog ingen som misstror din mc-val

Jag har själv kommit i en Audi några gånger.

Förra året var det väl nån som kom i en Ferrari
 

Kim

Administrator
Årsmodell max: 1978
Chassiet får ej vara förändrat eller omgjort.
Hjulen får inte vara mindre än 18"
Annan motor av europeisk härkomst får förekomma.
All europeisk utrustning får också förekomma under tiden fram till och med 1978.
Storlek Max 850cc

Forplay: Om du bor i närheten av djulö så är det jag som besiktigar, skickar ett pm med mitt nummer om du har funderingar! Rättare sagt om du bor i Södermanland så är det jag som besiktigar! ;)

Mvh Kim
 

Tord Ahlin

Administrator
4_absolut_2.jpg
!! Du är välkommen på en
4_hd_2.jpg
. Vad jag kan minnas har vi aldrig haft en sådan på något av årsmötena. Ta då upp punkten med 16"-hjul. Det kvittar väl i dagsläget om någon vill ha ett fläskigt bakhjul. Den regeln fanns nog på den tiden Engelska hojjar mekades om till choppers. Det är ingen som skulle komma på den tanken idag. -Eller ? :?
 
Top