Ett bra tips till... (om gamla Norton-maskiner)

camenius

Well-known member
Jag har tidigare, i medlemsbladet, tipsat om bra litteratur som detaljerat presenterar olika gamla nortonmodeller. Här ett tips till. Nämligen en skrift som innehåller välskrivna texter och illustrationer och sprängskisser som inte finns i de andra böckerna.
Skriften är en liten -faktiskt i mini-formatet A5- och heter ”Norton Motorcycles 1928 to 1955”. Det intressanta är att genomgången startar 1928, många andra brukar ju som bekant börja 1932 (eftersom många modeller förändrades mycket just då).
Skriften är utgiven 1959 av Bruce Main-Smith & Co Ltd. Tror inte den finns i nytryck, men den har dykt upp på e-Bay vid flera tillfällen, så omöjligt att få tag i den är det inte. (Du som akut behöver ett exemplar, kan kontakta undertecknad) Lägsta pris har på e-Bay varit -för exemplar i bra skick- elva pund. Högsta jag sett har varit runt 35 pund. Fraktkostnaden blir minimal eftersom häftet är liten och lätt.
I mitt tycke, är skriften definitivt värt att skaffa för den som har äldre Norton.
De som jag tipsat om tidigare i Nortonisten är:
¤ E M Franks bok ”Norton, Motorcyycle maintenance and repair series”, utgiven av C Arthur Pearson Limited. (Täcker modeller mellan åren 1932-1946.)
¤ Pittman´s motorcyclists library “The Book of the Norton”, W C Haycraft. (Täcker olika år, beroende på utgåva.)
6_19281955broschyr_1.jpg
 
Top