Erfarenhet av Monobloc?

camenius

Well-known member
Kikar då och då på min Interceptor. Ska börja renovera den när Atlasen är ihop, men kan inte låta bli att fundera över den del saker redan nu. Som Monobloc exempelvis.

Har hört flera personer svära över dem och tycka att de är inte tillförlitliga, betydligt sämre än Concentrics. Motsatt synpunkt har jag också hört. Du som har erfarenhet, vad säger du, värt renovera med Tords hjälp eller köpa nya Concentric när jag drar igång?

0B5A79AB-DB37-4775-B271-467082B6F157.jpeg
 

Mike 40M

Member
Beror väl på i vilket skick det är på Monobloc-förgasarna. Visserligen är det länge sedan jag hade nån sån, men det var aldrig något problem med dom. Måste väl ha haft tur eftersom jag inte haft problem med Concentric heller. När jag tänker efter är det nog bara flottörhuset på en 276 som jäklats av AMAL-förgasare. Så jag skulle nog bara tagit i sär och gjort ren Monoblocen, kollat att trotteln inte är alltför sliten, kollat att flottören stänger, nivån är ok och att gängorna är ok. Sen skulle jag prova på hojen. Om jag minns rätt är det enklare att fixa tomgångsdelen på Monobloc.Är väl nåt munstycke där som inte är lätt utbytbart på Concentric.
Är Monoblocken halvrisig skulle jag inte ödsla tid på den utan köpa Concentric.
Edit: Kom just på att jag har en gammal monobloc på ES2an som funkar ok.
Kolla förstås att flänsen är plan.
 

camenius

Well-known member
Tack för svar. Cykeln är körbar så förgasarna är. Är åtminstone i hyfsat skick, får väl se när jag börjar renovera. Var mest nyfiken på om reakrionen skulle bli... typ ” Monobloc är bara skit, kasta och byt”... rent generellt. I så fall tänkte jag köpa redan nu, även om jag inte börjat med att renovera än.
 

krister

Member
]Hej Lasse


Kanonblaska som vanligt det måste vara bästa icke profisionella tidning som gjorts . Nu över till förknasarna kolla länken med Kina gasare , jag har två sådana på min Commando sedan ett par år sedan och de fungerar nästan perfekt , jag har kört nästan 2000 mil med dem och det finns inget slitage alls enda nackdelen är när commandon stått ett par veckor kan den vara lite trög på grund av att det saknas flödare men istället är det chokespjäll , med lite tålamod har jag löst det genom att ställa på bensinkranarna 15 -20 minuter innan jag kickar då startar den på 6-7 kickar , kör man regelbundet är det som vanligt första eller andra kicken med bättre drag i hela registret

https://www.aliexpress.com/item/ZS-...-4d46-bcdf-65b22a39499f&transAbTest=ae803_3

Krister
 

camenius

Well-known member
Tack, jo, jag vet att du använder de där förgasarna och att du är nöjd med dem. Kan mycket väl tänka mig sådana om de sitter på hojen inte är bra. Får väl se när det är dags att börja fixa med RE:n. Går och sneglar på den och är så sugen att börja,men NEJ, ska jag icke. Först Atlasen!

Just nu håller jag på med sidventilarens förgasare och toppen. Räknar med att köra den i sommar.

Tack för snälla ord om tidningen! Uppskattas.
 

krister

Member
Hej lasse
jag tänkte nog mest på sidventilarens förgasare . du får en förgasare för 500 spänn mer eller mindre, varför inte prova under tiden du letar efter en orginal som kan kanske ta tid innan du hittar en i bra skick

/ Krister
 

camenius

Well-known member
Aha. Vore en ide förstås. Eftersom den jag har kallas för ”läck-amal” av en given anledning kanske det är en bra idé. Åtminstone på sikt. Ju mindre dropp man har, desto skönare, men samtidigt gillar jag den enkel gamla rackarn. :)
krister skrev:
Hej lasse
jag tänkte nog mest på sidventilarens förgasare . du får en förgasare för 500 spänn mer eller mindre, varför inte prova under tiden du letar efter en orginal som kan kanske ta tid innan du hittar en i bra skick

/ Krister
 
Top