En tur i Roslagen med fina BMWn....

Bragfjord

Well-known member
Ja det började bra...men sen..
 

Bifogat

  • 20210619_111056.jpg
    20210619_111056.jpg
    1.2 MB · Visningar: 13
  • 20210619_140923.jpg
    20210619_140923.jpg
    2.3 MB · Visningar: 14
  • 20210619_145337.jpg
    20210619_145337.jpg
    2.1 MB · Visningar: 14
  • 20210623_105828.jpg
    20210623_105828.jpg
    2.3 MB · Visningar: 15

Bragfjord

Well-known member
Ja det började bra...men sen..
Vi gled fram och njöt av bil å de fina vägarna norr om Älmsta på en mindre väg. Strax innan Trästa så plötsligt la motorn av! Jag gled in mot en fastighet med granhäck för att inte stå i vägen, därefter sökte jag upp ägaren ang. vår situation å de var Ok.
Upp med huven och kolla div. såg inget direkt, av med bränsle slangen, bränsle kom... bara ringa bärgare.
Så vi tog ut stolar och bord, som tur var med, för att vänta in bärgare som kunde ta upp till en timme.
Vad hände då efter en stund! Jo fastighets ägaren kom hastigt ut och ropade, VILL NI HA KAFFE! Häpp va nu trodde knappt mina öron, men vad trevligt i vår utsatta(!) situation! Och efter en stund kom hans fru med kaffekorg å tilltugg och inte nog med det, vatten skål till Putte!
Man kan bli tårögd för mindre! Tron på osjälviska människor ökade!
 
Last edited:

Bragfjord

Well-known member
Nu kommer mer "underhållning" Magnus ang. BMWn. Efter bilen kom hem med bärgaren så började felsökning, ingen gnista och ingen signal till spridare, tog hjälp av kompis som kan allt" (Björn). Koll av kablar o kontaktstycken, sen koll av givare och relän, verkade Ok. Så det blev bara motronic styrenhet kvar vilket vi inte har varit med om tid. Hämta oscilloskop för att kolla givare igen, men verkade Ok. Jaha då var det "sura äpplet" kvar. Ringde BMW om styrenhet, finns ingen, sista såldes 2016 för ca. 14000! RIDÅ!
Vad göra, skroten hade ingen, men jag hjälpte en granne tid. med en Opel Astra som ABS och antispinn var ur funktion, då fick jag tips av Björn om en firma i Skåne som lagade bil elektronik. Ringde upp och en Dansk svarade ngt. obegripligt" ursäkta, men jag har svårt att tyda språket, absolut inge fel på Danskarna, tvärt om! Nå jag skickade ner ABS enheten som kom tillbaks lagad å allt var frid och fröjd.
Nu ringde jag honom igen, kan Du laga motronic? ja sa han, va sa jag, JA! sa han... Ok. skickade ner denna och hämtade den på posten efter en vecka. Nu var det spännande! Måste ta hit Björn på den stora dagen! De var inte utan att vi undrade om vi hade rätt felsökning, på med kabelhandsken å bilen gick som ingenting hänt!
Ja det var ju bra, men bilen stod ute på gården under tiden och jag hade servat Anna-Stinas Toyota i garaget och skulle köra ut den och glömde att BMWn stod där! Just det backade in i BMWn... Mer jobb alltså, jag slutar där....
 
Top