En trevlig sväng

tr5

New member
Jag fick ett tips om Google Maps http://maps.google.com/maps
där man kan rita egna vägbeskrivningar/kartor.

Det skulle kunna vara användbart om man vill dela med sig av sina favoritvägar.

Jag provade att lägga in en sväng jag tog härom helgen. Det blev en hel del klickande. Kanske finns det fler finesser än jag förstod, men så här blev det:

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=107927328029858508452.000001124d54add2f6317&om=1&ll=55.872229,13.400574&spn=0.408351,1.277161&z=10
 

Tord Ahlin

Administrator
Det var en rejäl sväng , hur lånt blev det ? 12 - 14 mil? Kanske mindre, Man kan ju bli lite lurad geografiskt av skåne.
 

tr5

New member
Tord Ahlin skrev:
mDet var en rejäl sväng , hur lånt blev det ? 12 - 14 mil? Kanske mindre, Man kan ju bli lite lurad geografiskt av skåne.

Jo rundan är väl i den storleksordningen. Det blev totalt 21 mil, men jag tog inte med allt på kartan.

Det blir lätt så om man har både hjälm med visir och modern icke-Norton så man måste köra dubbelt så fort och tre gånger så långt för att få samma körupplevelse :)
 

camenius

Well-known member
Tack för tipset. Bra!

På tal om att köra modernt: Jag köpte en modern tingest för två år sedan. Den är perfekt på (nästan) alla sätt, smidig motor, härlig styv ram, snygg i mina ögon, bekväm, MEN...,

...ja, just det, det finns ett MEN! Den är så vidrigt trist i jämföresle med mina Norton. Funderar på allvar att sälja den och skaffa en 650 SS eller en Atlas till!

Eller så sparar jag stålarna tillsammans med dem jag får när jag säljer min Rocket 3, och satsar på en Royal E-tur mellan Kathmandu och Lhasa i Himalaya. Nån som är intresserad av att hänga på nästa år eller nästa?

OK, det kostar, men pengar är bara pengar! Och vad vill vi ha när vi är riktigt gamla, pengar eller upplevelser i minnet!? Hmm, hamnade visst utanför tråden, får nog ta upp den på annan plats lite senare...
 

tr5

New member
Just nu känns det som om hela sommaren regnat bort, men här är bildbevis att det inte var så.
En "onboard"-film med Commandon mellan Tollarp (egentligen Svensköp) och Hörby.
Tyvärr låter vindbruset så illa att jag blev tvungen att lägga på musik :roll:


"Ändrad, nu med motorljud"

http://www.youtube.com/watch?v=tS3Ys-dkt4w
 

camenius

Well-known member
Mycket kul och härligt även utan ljud!

Vet inget om digitala filmkameror, absolut nada, men antar att det det är en sådan du använt eftersom sådana troligen är ganska små och kan plats framtill på hojen? Blev väldigt sugen att köpa...

Läckert! Varmt tack!
 

tr5

New member
Tack.

Jo det är en digital kamera, med minneskort.
Den jag har tillgång till är den här. http://product.samsung.com/cgi-bin/nabc/campaign/06/sportscam/sportscam.jsp
Den har en extra "lins" så att man kan ha kameran i fickan och ha linsen på ett pannband.
Jag har gjort ett fäste som sätts på styret och där sitter linsen eller kameraögat och sen har jag kameran i bröstfickan på jackan.
Nu är ju själva kameran inte större än ett cigaretpaket så det känns nästan onödigt. Men den externa linsen sägs vara robustare än själva kameran så nån vits är det väl.

Jag har en förhoppning om att få ihop tillräckligt med material för att kunna fördriva midvinterns abstinens framför TV:n
 
Härligt att se, Peter!

Har också varit på Linderödsåsen och rastat Commandon, sköna kurviga vägar! Såg nån' bild i våras på din Commando med skivbroms. Sitter den på nu? Vad är det för gaffel?

Tänkte bidra med lite sommarstämning; här är en liten filmsnutt på min Commando hemmavid:
http://www.youtube.com/watch?v=B51AgkbzQ0U

Vad använder du för program för att redigera filmer, lägga på musik, fälla in stillbilder etc?
 

tr5

New member
Vad använder du för program för att redigera filmer, lägga på musik, fälla in stillbilder etc?

Jag har använt WindowsMovie maker som ligger under tillbehör i winXP nån gång tidigare.
Den här kameran spelar dock in i ett format som moviemaker inte hanterar så jag fick sätta mig in i programmet som följde med kameran.
 
Jag testade att leka lite med Windows MovieMaker för att lära känna funktionerna. Blev väl inte Spielberg-klass på klippet men det finns definitivt möjligheter även i ett såpass enkelt program som MovieMaker. Så här blev det efter en stund vid datorn:
http://www.youtube.com/watch?v=99iHCzq_F8A

Nu skall jag ut och filma mer!
 

Magnus Jönsson

Administrator
Det blev ju riktigt bra, ser fram emot fler filmsnuttar, kanske ska provfilma lite jag med.
din cykel är riktigt läcker :shock: .
/Magnus
 

Ilefjord

New member
Hallå boys.

En reflektion som har slagit mej, är vad gäller Magnus Jönssons glasfibertank, som är något så in i hel...tes cool till utseende o utförande att men blir helt förstummad.
Bjarne P har på sin commander en VRÅLtjusig Aluminiumtank med ungefär samma stuk,
Eftersom jag sett båda hojarna live är för mig likheten slående.
Magnus ! vi har kanske löst mysteriet med din avgjutning ?
Vad tror ni själv boys ? :?
 

Magnus Jönsson

Administrator
Tjenare,
jo det är ju helt klart vissa likheter med min tank, det har du rätt i, fast jag tror ändå inte att det är riktigt samma modell.
Hur mycket soppa får det plats i alutanken? Jag får i ungefär 28 liter i min om den är tom.
/Magnus :motorcycle:
 

Ilefjord

New member
Ja, nu när jag läser det känner jag igen siffran, ca:28 liter !!!

VA F_N DE E JU FÖR H-LVETE EN HALV VOLVOTANK!!??

Men tittar man på Hr Petersen`s bilder ser den ut att kunna rymma exakt 29 liter. 8)
 
Min Norvil produktionsracer-tank skall, enligt uppgift, rymma 3,5 gallon. 1 Imperial gallon = 4,54609 liter. 3,5 gallon=15,911315 liter. Verkar stämma med verkligheten, över 20 liter går det definitivt inte i tanken.

Skall kolla det nästa gång jag kör soppatorsk... om jag inte har annat i tankarna.
 

Magnus Jönsson

Administrator
hej,
då kan vi nog utesluta att det är samma tank, åtta liters skillnad märks ju.
Din tank ser lite "rundare" ut än min, men det finns helt klart likheter, vi får väl gämföra vid tillfälle :D .
Jag tror min är gjord mer eller mindre på frihand, har för mig att det gjordes en frigolitmodell först för att få till utseendet, men jag ska kolla upp det.
/Magnus
 
Top