Ellwood hybrid

krister

Member
Hej

https://rideapart.com/articles/custom-ellwood-two-strokefour-stroke-hybrid

Inga komentarer men intressant projekt

Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Varför inga komentarer? Killen är ju ett geni med handlingskraft! Heja! Eller ska motorcyklarna bli el-drivna nu också?
Hemska tanke, dvs. måste man lära om, hur kul är det? Miljövänligt? Fattas bara det.......!
 

Magnus Jönsson

Administrator
varför inte eldrift på en mc? Det borde ju bli en grym körupplevelse med all kraft så snart du vrider på gasen men man saknar säkert ljudet :wink: men att det kommer det är jag ganska övertygad om och jag provar gärna.
 
Inte min kopp Earl Gray men ...Tesla el-knarr:
http://www.valuewalk.com/2015/07/tesla-model-m-motorcycle-concept-images/

Tesla-Model-M-Motorcycle-1-3s.jpg
Stuart Garner på Norton hävdar ju dessutom också att han skall använda en del av sina nytillkomna statliga pengar till att utveckla en el-hoj utöver Norton-barnvagnarna och den där Aprilia-kopian. Den som lever får se...
 

Bragfjord

Well-known member
Snackar vi fortfarande lätt Cafe' cykel? Visst, som blysläde bland alla andra i den kategorin kan den vara med, har den back
som brukligt är? Ok, jag vet inte vad den väger och utvekligen på batterier är pågående, så låt oss säga att vikten är den samma som liknande cyklar, ja nog skulle jag vilja prova då jag har goda erfarenheter från min Permobil, men det är mer transport på nåt vis, och vad värre är, man kan inte göra nerväxlingar med mellangas! De som är så tjusigt och borde vara
en idag imp.-faktor då detta är mera sällsynt idag. Alltså, de blir nog en massa elcyklar ändå....
 

Bragfjord

Well-known member
Inte nog med det, ang. våra Nortons. Det är en större prestation att klara att underhålla o repa dessa cyklar t.o.m. att kicka igång dem, därför beundrar jag mer en person som kommer åkande på en fin Engelsman istället för typ
"trycka på knappen knutte" för att inte tala om kommande El-knuttar. Nu stack jag ut hakan igen, att man aldrig lär sig!

Men nu har vi kommit ifrån ursprungliga ämnet, vad sägs om Ellwoods roterande in o avgas kanal? Slipper vanliga ventiler/fjädrar kamaxel mm. bara kolven sätter gränser för varv talet. Norton har provat nåt liknande en gång i tiden
men hade problem med tätning o ingen bättre effekt, hoppas Ellwood jobbar på detta så det lönar sig.
Ett problem måste vara att göra port o kamtiderna effektiva plus tätning av "trumman" men intressant är det!
Rena stenåldern kan tyckas om man jämför med El-Mc, men då är vi där igen, förbränningstakten som förmedlas via
div. konstruktioner och låter så bra särskilt vid nerväxlingar......Tror El-cyklarna blir tråkigare om dom inte har nån form av Mp-3 spelare som härmar från Honda sexan till Manxen i registret!
 

Magnus Jönsson

Administrator
Går ifrån ämnet igen... hittade den här http://www.trendsderzukunft.de/die-lightning-ls-218-ist-das-weltweit-schnellste-elektromotorrad/2015/03/11/ jag skulle nog kunna stå ut med eldrift... :wink: går som ett skott och ser till och med ganska trevlig ut.
 

Bragfjord

Well-known member
Ja den verkar läcker, alltså som en fortåkarhoj måste erkänna att det hade varit intressant att prova denna, kraft o fart finns i ett outtömligt register som el motorer har utan växlingar(?) Men nog skulle det vara en annorlunda känsla. Men som gammal Mc-entuiast har jag fullt nog att tygla de vanliga kolvmotorernas effekt så där räcker det för landsvägen, men det finns andra aspekter/fördelar på det hela förutom miljösidan, om nu elektroniken fungerar så borde den vara lättservad, inga ventilspel, kamremar, oljor, avgassystem, växellådor(?) glykol(!)
mm. Har jag glömt ngt.? Men jag kommer ihåg när Huskvarna kom med automatlåda på nån mod. av 2taktarna, där gick gränsen!! Nä de var för mycket ingrepp i körningen. Så hur reagerar man på El-cyklarna? Ja det är frågan, om man efterlyser mer fart så finns det redan, eller när såg vi en av våra Nortons (cafe' cyklar) utnyttja hela registret, icke sa nicke, så vad kommer elcyklarna in? Visst ja, servisen!?
Ok, jag har kört Opel Ampera.... ja den gick bra....väldigt bra......så när jag tog min 245a, rena stenåldern (men ändå en älskad bra bruksbil!)
Alltså när det gäller El-bilar, helt Ok om det inte vore för inköpspriset och ev. livslängden ang. batteri men elegant går dom med kraft och fart
framtiden, ja.
Annars har jag 3st äldre BMW bilar, alla med automatlådor, där fördrar jag denna bekvämlighet, men inte på Mc, Scooter är gränsen, men i framtiden kommer säkert El-Mc dominera på vägarna tror jag, men klarar dom långkörningar? Hur som helst det kommer också att finnas Nortons hoppas jag å detta blir exklusivt för den som kör en sådan, för vem kan kicka och växla som kör en El-Mc? Och kanske blir ifrånåkt på favoritvägen! Ja det var Brages funderingar med ev. fel o brister. Kör väl, (även med bilen)
 
Top