Dominator-skruv

camenius

Well-known member
Är klar med min Atlas som byggts till café racer. Dock. Det finns en liten skruv som sitter på undersidan av nedre gaffelkronan (f-n heter det så?), strax till höger om (sett framifrån) styrbromsens nedersta del. Jag fattar inte vad den ska vara till för nytta?

Jag demonterade cykeln för drygt tio år sedan och fotograferade mycket. Tittar jag på bilderna ser jag att i hålet sitter inget och det verkar lite rostfärgat. Slutsats, det har varit tomt hål! Men vad var det ursprungligt tänkt att fylla för funktion? På den vänstra sidan av styrbromsen finns en cirkelrund ingröpning, dock inget hål. Hade det varit ett hål, hade det varit symmetriskt med hålet jag har.

Vad är detta för något? (Skruven som sitter där har jag satt dit nu för att bilden tydligt ska visa var hålet är.)
 

Bifogat

  • 742D72A4-E059-4C65-B603-716BA7D6C838.jpeg
    742D72A4-E059-4C65-B603-716BA7D6C838.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 2,173

camenius

Well-known member
Fick ett svar av Lasse Larsson som anar att det är fäste för styrbromsen. Någon av annan mening? Märkligt att det finns flera fästen för den, men det verkar mest rimligt att Lasse har rätt.
 

camenius

Well-known member
HahahahahHa... jodå, det kommer imorgon. :) har bjudit hit två kompisar på premiärkick. Troligen kommer de mest för utlovad egenlagad hjortstek med potatissallad. Hur som helst har jag i eftermiddags hällt i olja samt trampat runt den så jag verkligen ser att systemet fungerar. Batteriet satt på laddning så det är fulladdat inför premiären. Även skvätt ner olja i stötstångsrören så kamsläpor får lite smörjning, därtill lite extra på ventilskaft.

Atlasen ska vara redo imorgon. Liksom kameran.

Fiasko eller succe? Who knows? Allah kanske? Hur som, nykterist som jag är har jag lagt både några öl och fin Champagne på kylning utfall avgasrören blir varma och ljuddämparna fyllda med ljuv musik. :shock: :öö

Rapport utlovas, oavsett resultat. Film och bilder likaså. Känns stort... efter tio års slummer i garaget. Nu kliver damen ut i ljuset.
 

Jalla

Member
Lasse nu blir jag rörd och får svårt att somna ikväll!
Jag kommer i varje fall hålla tummarna och be urfadern herr Norton hålla koll på dina aktiviteter imorgon.
Lycka till!
 

camenius

Well-known member
Jalla skrev:
Lasse nu blir jag rörd och får svårt att somna ikväll!
Jag kommer i varje fall hålla tummarna och be urfadern herr Norton hålla koll på dina aktiviteter imorgon.
Lycka till!

Tack Jalle! Jag lade in en kort rapport i en ny tråd. Har dock problem med att få bilderna att ligga rätt. De blir tack och lov rätt om man klickar på dem.
 
Top