Div. annat o fordon

Bragfjord

Well-known member
Tänkte lägga in div. bilder, många från Nifsta som är en favorit med blandad kompott. Måste ändå börja med att gratulera Norge på deras Nationaldag! (se dat.)
 

Bragfjord

Well-known member
Det här var en värsting en gång i tiden (-50 tal el. tid.?) alltså Ariel Square Four, 4cyl m. 2sep. vevaxlar!
 

Bragfjord

Well-known member
När jag ändå håller på med veteranarna, varför inte ta nått Japanskt (!) i ramen så slapp NSU bli skändad.
 

camenius

Well-known member
Jag hade gissat på högtalare. :)
Hade ju passat ett valår som detta. Om det du skriver om isen stämmer, vore det en smart, men kanske kortlivad lösning varma dagar.
 

Lasse L

Member
Detta är en traktor med en liknande luftkonditionering. I princip en vattentunna med skumgummivägg överst, vattnet pumpas genom ett ledat rör som roterar av trycket och håller skumgummit vått. En fläkt i mitten.

Traktorn är en John Deere 4020 årsmodell 1963 med power shift.





 

Bragfjord

Well-known member
Ja det verkar vara sant de här med AC "burken" på bilen. Kände inte till AC till traktorn men var intressant!Fick besök av Peter på fin Paso (Ducati) 900cc, har själv gillat denna särskilda Mc med "kaross" och var nära att köpa en själv. Men det blev inte nån större efterfrågan så då blir det en samlar hoj istället...
 

camenius

Well-known member
Oj påminner om BMW:s modell k1. Och Vincent Black Prince.

Kul att se den, men jag är inte förvånad att efterfrågan blev liten. Jag vill se hojens motor, annars rycker jag att det ser märkligt ut. Tur vi tycker olika för annars skulle det bli lite tjatigt.

I förrgår blev jag mycket förvånad över mig själv. Fick besök av en kompis som alla ser som anglofil (rocket3) men som även har moderna hojar (moderna i mina ögon). Alltså tillverka efter 1980. Bland de moderna han har finns en BMW k100 rs. Jag gillade den. Till min stora förvåning. Efter att han åkt funderade jag vad det var för fel på mig och hällde upp några glas uppfriskande droppar. ...och började kika på Blocket. Ett vanligt beteende efter några glas. Rekommenderas både och inte, beroende på hur plånboken ser ut vid tillfället.

Ska ringa svenne idag och fråga honom om hans erfarenhet. Vill gärna ha en modern hoj (dvs tillverkade efter 1980), men hittills har jag bara kikat på RE Bullet, Kawasaki W800, några Guzzi och kanske någon till.

Men BMW? varför inte? Tror till och med minfru, som annars bara gillar gamla engelska, skulle säga ok eftersom hojen verkade ganska låg. Hade hon accepterat en lite högre maskin hade jag köpt tillbaks min Jota.

Förlåt mina ovidkommande funderingar som egentligen inte hör hemma i din tråd.

Förslag på vilken model jag ska kika efter? :D
 

Bragfjord

Well-known member
Helt Ok att svara i "min tråd" Lasse. Jo jag gillar även "karosser" fördelen efter ett skitväder är att motor o annat blir skonat som annars är ganska trist att rengöra, alltså bara "spola" av skiten. Bra på långåkarhoj då vädret varierar. Kommer då osökt att tänka på BMWs "täckta" modeller, R och K, som Du vet har jag haft en K100rs -84, en mycket bra o tillförlitlig hoj som inte är oäven på favorit vägen om man vågar, självklart en mycket bra långåkarhoj med fina org. väskor! Men det är en "surrmotor" om man jämför tvinnarna, ngt. man vänjer sig då cykeln tål att köras långt o hårt utan att mattas, därtill sitter man skyddat med bra komfort även för pass. Ju senare årsmodell ju bättre i teorin men svårt att utvärdera? Jag sålde min för jag inte kunde sitta bra med mitt ben. Högfrekventa vibb, ja, men överdrivet. Annars R100rs men förhållandevis dyrare än K -modellen som är prisvärd.

Sedan har vi Jappanarna men det är en annan historia......
 

Bragfjord

Well-known member
Gammal" modern Indian inte helt fel idag som Custom, vatten kyld får vi numera leva med. Men skärmarna är effektiva mot det som idag är trend...
 

Bragfjord

Well-known member
Att byta kamrem på en vanlig Opel Astra har sina sidor. Man skulle tro att märkn./punkter ska linjera jämt med varandra, men icke sa nicke, med spec. vertyget isatt blir det en förskjutning av dessa eftersom linjen på verktyget ska stämma(!)
Dubbla kammar med variabla ventiltider bara för att åka o handla en liter mjölk. När kommer El-bilar till överkommligt pris....
 

Bragfjord

Well-known member
Så kom den infarande till Nivsta motor marknad, trodde det var nått Engelsk, typ Austin el.Morris men det var en liten BMW från 1935 med 6cyl. toppventil motor! Charmig var ordet man börjar fingra på plånboken, men det räcker nog inte...
 
Top